Acompañamiento socioeducativo y resiliencia en jóvenes migrantes extutelados: una aproximación desde las oportunidades, los sueños y los apoyos

  1. David Herrera-Pastor
  2. Cristóbal Ruiz-Román
  3. Isabel María Bernedo Muñoz
  4. María Crecente Dapena
Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2022

Issue: 41

Pages: 15-28

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2022.41.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

The lack of opportunities for young migrants who travel to Spain without their families clashes with the dreams that drive them to risk their lives crossing from Africa to Europe. One of the great challenges facing socio-educational action with this group today is to promote support and inclusion systems that do not leave them on the margins of society. This article is the result of a European project with young migrants who have been removed from the Child protection System when reaching eighteen, which aimed to explore the processes of resilience and socio-educational accompaniment experienced by these young people. The qualitative methodology combined several data collection techniques, as such as such 32 Lifelines and 1 Focus group with young migrants, 1 SWOT and 1 Focus group with socio-educational action professionals and 4 Analytical Diaries of university student volunteers. The results are presented in relation to three main categories: “Opportunities”, “Dreams” and “Support”, which are analysed by highlighting the role they play in the narratives and development of the young people’s life projects, as well as in the practice of socio-educational professionals. All of this is discussed with the most recent literature in order to extract some valuable ideas for the practice of social education in relation to the type of educational accompaniment and the processes of resilience that these young migrants hope to develop in their migratory projects.

Bibliographic References

  • References Bardin, L. (1986). El análisis de contenido. Akal.
  • Bernal Romero, T., Melendro, M., & Charry, C. (2020). Transition to adulthood autonomy scale for young people: Design and validation. Frontiers in Psychology, 11, 457. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00457
  • BOE núm. 251 de 16 de Octubre de 2014. Protocolo Marco de Intervención con Menores Extranjeros no Acompañados.
  • BOJA núm. 53 de 12 de Mayo de 1998. Ley 1/1998, de 20 de abril, de los derechos y la atención al menor.
  • Cabello, F., Rascón, M. T. & Herrera, D. (2019). Horizontes socioespaciales y temporales de la marginación: el caso de los asperones. Andamios-Revista de Investigación Social, 16(41), 355-383. http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v16i41.729
  • Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Revista Española de Salud Pública, 76(5), 409-422.
  • Cassarino-Perez, L., Ermel, V., Montserrat, C., & Castellà, J. (2018). Transition from care to adulthood: A systematic review of intervention programs. Trends in Psychology, 26(3), 1665-1681. Doi: 10.9788/TP2018.3-19En Código Civil Español. Boletín Oficial del Estado, de 25 de julio de 1889, núm. 206, pp. 249-259.
  • Cyrulnik, B. (Comp.) (2004). El realismo de la esperanza. Testimonios de experiencias profesionales en torno a la resiliencia. Gedisa.
  • Del Valle, J.F., Bravo, A., Alvarez, E., & Fernanz, A. (2008). Adult self-sufficiency and social adjustment in care leavers from children’s homes: A long-term assessment. Child & Family Social Work, 13(1), 12-22. doi: 10.1111/j.1365-2206.2007.00510.x
  • Dixon, J. (2016). Opportunities and challenges: supporting journeys into education and employment for young people leaving are in England. Revista Española de Pedagogía, 263, 13-29.
  • De-Juanas, A., Díaz-Esterri, J., García-Castilla, J., & Goig-Martínez, R. (2022). La influencia de la preparación para las relaciones socioafectivas en el bienestar psicológico y la autonomía de los jóvenes en el sistema de protección. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 40, 51-68. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.03
  • FEPA (Federación de Entidades y Pisos Asistidos) (2020). La emancipación de jóvenes tutelados y extutelados en España. Recuperado de https://bit.ly/3qgFk6W
  • Fernández-Simo, D., & Cid, X. M. (2016). La educación social en la inserción sociolaboral con jóvenes en dificultad social. RES, Revista de Educación Social, 23, 15-19.
  • Freire, P. (1976). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI de España editores.
  • Frankl, V. (2013). El hombre en busca de sentido. Herder.
  • Gramling, L. F., & Carr, R. L. (2004). Lifelines: a life history methodology. Nursing research 53(3), 207-210. https://doi.org/10.1097/00006199-200405000-00008
  • Gullo, F., García-Alba, L., Bravo, A., & Del Valle, J. F. (2021). Crossing countries and crossing ages: The difficult transition to adulthood of unaccompanied migrant care leavers, 18(13), 6935. https://doi.org/10.3390/ijerph18136935
  • Herrera-Pastor, D., Padilla-Carmona, M. T. & González-Monteagudo, J. (2020a). Acompañamiento sociopedagógico, holismo y longitudinalidad: claves de una buena práctica con un menor infractor, Revista Fuentes. 22(1), 62-74. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i1.05
  • Herrera-Pastor, D., Juárez, J. & Ruíz-Román, C. (2020b). Collaborative leadership to subvert marginalisation: the workings of a socio-educational network in Los Asperones, Spain. School Leadership & Management, 40, 2-3, 203-220.10.1080/13632434.2019.1699525
  • Hiles, D., Moss, D., Thorne, L., Wright, J., & Dallos, R. (2014). “So what am I?” Multiple perspectives on young people’s experience of leaving care. Children and Youth Services Review, 41, 1-15. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2014.03.007
  • Melendro, M., Rodríguez-Bravo, A.E., Rodrigo-Moriche, M.P., & Díaz, M.J. (2022). Evaluación de la acción socioeducativa con jóvenes de protección en programas de tránsito a la vida adulta. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 40, 35-49. http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.02
  • Miguelena, J., Dávila, P., Naya, L., & Villar, S. (2022). El ámbito educativo de jóvenes que egresan de recursos residenciales de protección en el estado español. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 40, 67-79. http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.04
  • Naciones Unidas. Convención sobre los derechos del niño (2005). Trato de los menores no acompañados y separados de su familia fuera de su país de origen. Observación general 6.
  • Parry, S., & Weatherhead, S. (2014). A critical review of qualitative research into the experiences of young adults leaving foster care services. Journal of Children’s Services, 9(4), 263-279. http://dx.doi.org/10.1108/JCS-04-2014-0022
  • Pérez-García, S., Águila-Otero, A., González-García, C., Santos, I., & Fernández del Valle, J. C. (2019). No one ever asked us. Young people’s evaluation of their residential child care facilities in three different programs. Psicothema, 31(3), 319-326. http://dx.doi.org/10.7334/psicothema2019.129
  • Pujadas Muñoz, J. J. (2002). El método biográfico: El uso de las historias de vida en ciencias sociales. Centro de Investigaciones sociológicas.
  • Ruiz, A.C., Palma, M.O., & Vives, L.C. (2019). Jóvenes inmigrantes extutelados. El tránsito a la vida de los menores extranjeros no acompañados en el caso español. Ehquidad intenational welfare polices and social work journal, 12, 31-52. https://doi.org/10.15257/ehquidad.2019.0009
  • Ruiz-Román, C. & Herrera-Pastor, D. (2020). La investigación de la resiliencia y el acompañamiento socioeducativo: situación, limitaciones y posibilidades desde la mirada de la desventaja social. In E. S. Vila Merino & I. Grana Gil (eds.). Investigación educativa y cambio social (211-226). Octaedro.
  • Ruiz-Román, C., Calderón-Almendros, I. & Juárez, J. (2017). La resiliencia como forma de resistir a la exclusión social. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 29, 129-141. http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.09
  • Santana-Vega, L.E., Alonso-Bello, E., & Feliciano-García, L. (2018). Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29(2), 355-369. Doi: 10.5209/RCED.52444
  • Sevillano-Monje, V., Ballesteros-Moscosio, M.Á., & Monteagudo-González, J. (2021). Programa de transición a la vida adulta en Andalucía: Percepción de profesionales y extutelados. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXVII(2), 39-53. Recuperado de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/index
  • Sulimani-Aidan, Y. (2020). Social networks during the transition to adulthood from the perspective of Israeli care leavers and their social workers. Children and Youth Services Review, 115, 105075. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105075
  • Vilar-Martín, J., & Riberas, G. (2020). Ethics and professional deontology in socio-educational youth work: Ethical limits of socio-educational work with young people. En X. Úcar, P. Soler-Masó, & A. Planas-Lladó (ed.), Working with young people: a social pedagogy perspective from europe and latin america (129-146). Oxford Scholarship Online.
  • 1093/oso/9780190937768.003.0009
  • Yates, T.M., & Grey, I.K. (2012). Adapting to aging out: Profiles of risk and resilience among emancipated foster youth.
  • Development and Psychopathology, 24(2), 475-492. doi: 10.1017/S0954579412000107