Aprender a valorar la música en Educación Primaria a través del acompañamiento pianístico

  1. Amaya Epelde Larrañaga 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revue:
Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

ISSN: 1130-5371

Année de publication: 2016

Número: 29

Pages: 35-50

Type: Article

D'autres publications dans: Qurriculum: Revista de Teoría, Investigación y Práctica Educativa

Résumé

The music contributes to the affective and social development of a person, and it can modify attitudes increasing the quality of life. The song is one of the most important aspects of the Musical Education in Primary Education and its principal aim is the child enjoyment when they sing. We observe that the pupils are not explained by the music that they see in the classroom, they do not understand it, therefore they do not feel it and they never manage to acquire the musical culture that is deserved. We have realized a study in the college of Infantile and Primary Education «Enrique Soler» of the Autonomous City of Melilla, with control and experimental groups using in experimental ones, piano accompaniments for the songs. The obtained results are satisfactory only for singing in tune and for musical expression. Since principal conclusion we obtain that in the school centers musicality is not transmitted but the piano can contribute to solve this problem

Références bibliographiques

  • Bachmann, M.L. (1998). La rítmica Jaques-Dalcroze. Una educación por la música y para la música. Madrid: Ediciones Pirámide.
  • Bernal Vázquez, J. (2005). «Creatividad y educación musical. Aportaciones del estudio realizado en diferentes centros andaluces». En A. Gervilla, y J. Bernal, (eds.), Creatividad: aspectos psicológicos, educativos y sociales (pp. 331-344). Madrid: Editorial Dykinson, S.L.
  • Bernal, J., Epelde, A., Gallardo, M.A. y Rodríguez, A. (2014). «La música en la enseñanza-aprendizaje del inglés. Diseño y validación de un cuestionario para analizar la interacción de música e inglés en el aula de Primaria». Eufonía, 60, 50-59.
  • Casella, A. (1993). El piano. Buenos Aires: Ricordi Americana, SAEC.
  • Epelde Larrañaga, A. (2011a). «Estudio piloto sobre la importancia del piano en las clases de Educación Primaria, dentro del marco de EEES». Qurrículum, 24, 55-66.
  • Epelde Larrañaga, A (2011b). «Importancia del teclado como recurso para el maestro de Música: estudio cualitativo-cuantitativo en la Comunidad Andaluza y en las ciudades autónomas de Ceuta y Melilla». Revista de Investigación en Educación, 9 (1), 33-47.
  • González, M.E. (1974). Didáctica de la Música. Buenos Aires: Kapelusz, S.A.
  • LOE (2006). Ley Orgánica de Educación 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE de 4 de mayo.
  • LOMCE (2013). Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa.
  • MEC (2006). Real Decreto 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. BOE de 8 de diciembre de 2006, pp. 43070-43075.
  • MEC (2007). Orden ECI/2211/2007, de 12 de julio, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la Educación Primaria. BOE de 20 de julio de 2007, pp. 31487-31566.
  • Pascual Mejía, P. (2002). Didáctica de la Música. Madrid: Pearson Educación, S.A.