Knowledge of the behaviors and consequences of catastrophes among psychology students.

  1. Fernández Millán, Juan Manuel 1
  2. Cobreros Fernández, Cristina 1
  3. Domínguez Escribano, Alfonso 1
  4. Fernández Navas, Marina 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

ISSN: 1577-4147

Year of publication: 2015

Issue: 45

Type: Article

More publications in: Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla

Abstract

It does not exist many studies on the perception that people have about behavioral consequences and psychological health of having experienced a catastrophe. However, those who have focused on it, along with this research, have found that the different groups studied present distortions about catastrophes, having topical beliefs about the occurrence of behaviors such as panic, looting, disorders, etc. Method: This study was performed with a sample of 544 psychology students and other disciplines. The design corresponds to a retrospective study or ex post facto where it has been used a scale of collective behavior in disasters and risk situations. Results: It has appeared significant differences in the mean scores between the group of psychology students regarding the correction key and in comparison with non-psychologists. Conclusions: These results could indicate that the training given to students of psychology distorts their perceptions about the occurrence of behavioral myths in catastrophes.

Bibliographic References

  • Andres, R., & De Nicolás, L. (2000). Intervención psicológica en situaciones de emergencia y desastres. Servicio de Publicaciones del Gobierno Vasco.
  • Ato, M., López, J. J. & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29, 3, 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.178511
  • Baloian, I., Chia, E., Cornejo, C. & Paverini, C. (2007). Intervención psicosocial en situaciones de emergencia y desastres: guía para el primer apoyo psicológico. Chile: ONEMI. Recuperado el 10 de junio de 2014, del sitio web diversidadmurciaeduca: http://diversidad.murciaeduca.es/orientamur2/gestion/documentos/2-intervencion_psicosocial.pdf
  • Belmar, D., Bondes, M., Levi, Y., Moreno, J. P. & Rehbein, L. (2012). Estrés Post-Traumático. Locus de control y fatalismo en adultos afectados por el terremoto del 27 de Febrero en la ciudad de Angol. Salud y Sociedad: Investigaciones en psicología de la salud y psicología social, 3 (1), 10-18.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2ª ed). Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
  • Colexio Oficial de Psicoloxía de Galicia (2014). Circular informativa del Colexio Oficial de Psicoloxía de Galicia. Santiago de Compostela: COP-Galicia.
  • Diehle, J., Schmitt, K., Daams J. G., Boer, F. & Lindauer, R. J. (2014). Effects of psychotherapy on trauma-related cognitions in posttraumatic stress disorder: A meta-analysis. Journal of Traumatic Stress, 27(3), 257-264. Doi. 10.1002/jts.21924
  • Fernández, I. (2008) Cuaderno de prácticas de psicología social y comunitaria. Madrid: Sanz y Torres
  • Fernández-Millán, J. M. (2005). Apoyo psicológico en situaciones de emergencia. (2ª ed.). Madrid: Pirámide.
  • Fernández-Millán, J. M. (2014). Gestión e intervención psicológica en emergencias y catástrofes. Madrid: Pirámide.
  • Figueroa, R. A., Marín, H., y González, M. (2010). Apoyo psicológico en desastres: Propuesta de un modelo de atención basado en revisiones sistemáticas y metaanálisis. Revista médica de Chile, 138(2), 143-151.
  • Goiricelaya, E. (1998). Desastres y medios de comunicación. Gallarta: Emergencia 112.
  • Guerra, C., Cumsille, P. & Martínez, M. L. (2014). Síntomas de estrés postraumático en adolescentes expuestos a un terremoto: asociación con autoeficacia, magnitud percibida y miedo. International Journal of Clinical and Health Psychology, 14(3), 202-207.
  • Leiva-Bianchi, M. (2011). The relevase and prevalence of post-traumatic stress after an earthquake: public health problema in Constitution, Chile. Revista de Salud Pública, 13(4), 551-559.
  • Marcuello, A. (2006). Intervención Psicológica Inmediata en Catástrofes, Revista Psicología Online. Recuperado el 10 de junio de 2014, de http://www.psicologiaonline.com/articulos/2006/psicologica_catastrofes.shtml
  • McCombs, M. (1996). Influencia de las noticias sobre nuestra imagen del mundo. En J. Bryant y D. Zillmann, (Eds.). Los efectos de los medios de comunicación. Investigaciones y teorías (pp.13-34). Barcelona: Paidós
  • Newman, E., Pfefferbaum, B., Kirlic, N., Tett, R., Nelson, S. & Liles, B. (2014). Meta-analytic review of psychological interventions for children survivors of natural and man-made disasters. Current psychiatry reports, 16(9), 1-10.
  • Páez, D., Fernández, I., & Martín Beristain, C. M. (2001). Catástrofes, traumas y conductas colectivas: procesos y efectos culturales. En C. San Juan (Ed..). Catástrofes y ayuda de emergencia. (pp. 85-148). Barcelona: Icaria.
  • Pardo, A. & Ruíz, M. A. (2005). Análisis de dato con SPSS 13 Base. Madrid:McGrawHill.
  • Sánchez, J. & Amor, J. (2002). Intervención psicológica en las catástrofes. Síntesis. Recuperado el 10 de junio de 2014, del sitio web diversidadmurciaeduca: http://diversidad.murciaeduca.es/orientamur2/gestion/documentos/2-intervencion_psicosocial.pdf
  • Spence, J., Titov, N., Johnston, L., Jones, M. P., Dear, B. F. & Solley, K. (2014). Internet-basedtraumafocused cognitive behavioural therapy for PTSD with and without exposure components: A randomized controlled trial. Journal of Afective Disorders, 162, 73-80.
  • Thomas, S. J., Caputi, P. & Wilson, C. J. (2014). Specific attitudes with predict psychology students´intentions to seek help for psychological distress. Journal of Clinical Psychology, 70(3), 273-282.
  • Twigg, J. (2007). Características de una comunidad resilliente ante los desastres. Recuperado el 10 de junio de 2014, del sitio web escuela de administración pública del distrito federal http://www.eap.df.gob.mx/sii/images/11.%20M1%20UA2red.pdf
  • Uriarte, J. (2010). La resiliencia comunitaria en situaciones catastrófica y de emergencia. International Journal of Developmental and Educational Psychology INFAD Revista de Psicología, 1, 687-693
  • Valero, M. (2011). Reacciones de adolescentes ante desastres y emergencias: Aspectos psicosociales derivados del 11 de marzo. (Tesis doctoral). Universitat Jaume I. Castellón. Recuperado de http://www.tdr.cesca.es/handle/10803/41559