Evaluación de la accesibilidad al contenido digital según los espectadores de Netflix

  1. María Asunción Arrufat-Pérez-de-Zafra 1
  2. Liliana Herrera-Nieves 2
  3. María-Angustias Olivencia-Carrión 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad del Atlántico
    info

    Universidad del Atlántico

    Matamoros, México

    ROR https://ror.org/01pe78696

Journal:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Year of publication: 2021

Issue Title: Sexo, género, sexualidad y comunicación / Sex, gender, sexuality, & communication

Volume: 30

Issue: 5

Type: Article

DOI: 10.3145/EPI.2021.SEP.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: El profesional de la información

Sustainable development goals

Abstract

On-demand audiovisual service platforms, such as Netflix, annually generate a large volume of audiovisual content that must comply with current regulations so that as many viewers as possible can access it. Due to the Covid-19 pandemic, 2020 marked a turning point that modified many aspects of life, including entertainment, recognizing online media as one of the most important factors in coping with adversity. This study analyzes international legislation and the social perception of the accessibility of Netflix content in Spain. A mixed research methodology has been used, integrating qualitative and quantitative approaches. The results reveal the progress made and future lines of work regarding the factors that drive the service to continue improving the experience of users of the Netflix platform. The use of adaptive and personalized designs is highlighted according to user preferences with standardized models, translation of dubbing and subtitling into a greater number of languages, the lack of material translated into sign language, the inclusion of users with disabilities and their organizations in audiovisual creation processes, offering specialized training in user experience and accessibility for specialists in the audiovisual industry, updating of the platform in compliance with the W3C guidelines, as well as specific improvements on cognitive accessibility, the use of standardized pictograms and icons and the adaptation to easy reading, among others.

Bibliographic References

  • Aenor (2005). “Norma UNE 153020: Audiodescripción para personas con discapacidad visual. Requisitos para la audiodescripción y elaboración de audioguías”. Aenor, 26 enero. https://www.aenor.com/normas-y-libros/buscador-de-normas/une/?c=N0032787
  • Agulló, Belén; Matamala, Anna; Orero, Pilar (2018). “From disabilities to capabilities: testing subtitles in immersive environments with end users”. Hikma, v. 17, pp. 195-220. https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/hikma/article/view/11167
  • Arrufat-Pérez-de-Zafra, María-Asunción (2020). Las metodologías de traducción accesible en el diseño universal: herramientas esenciales para garantizar la comunicación digital a todas las personas. Tesis doctoral. Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/69260
  • Bariffi, Francisco J.; Aiello, Ana-Laura; Campoy-Cervera, Ignacio; De-Asís-Roig, Rafael; Palacios-Rizzo, Agustina (2007). Sobre la accesibilidad universal en el derecho. Madrid: Editorial Dykinson. ISBN: 978 84 9772 980 2 https://www.dykinson.com/libros/sobre-la-accesibilidad-universal-en-el-derecho/9788497729802
  • Beaunoyer, Elisabeth; Dupéré, Sophie; Guitton, Matthieu J. (2020). “Covid-19 and digital inequalities: reciprocal impacts and mitigation strategies”. Computers in human behavior, v. 111. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106424
  • Belinchón, Mercedes; Casas, Silvia; Díez, Cristina; Tamarit, Javier (2014). Accesibilidad cognitiva en los centros educativos. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. ISSN: 978 84 369 5596 5 http://blog.intef.es/cniie/wp-content/uploads/sites/3/2015/05/ACCESIBILIDAD-COGNITIVA-EN-LOS-CENTROS-EDUCATIVOS.pdf
  • Bruti, Silvia (2021). “Sfide accessibili oggi: riflessioni sui sottotitoli per non udenti e sull’audiodescrizione”. Lingue e linguaggi, v. 43, pp. 65-84. https://doi.org/10.1285/i22390359v43p65
  • De-Asís-Roig, Rafael F. (2018). “El contenido del derecho a la accesibilidad universal: diseño, medidas, ajustes, apoyos, asistencia y acciones positivas”. En: Martínez-Pujalte, Antonio-Luis (dir.); Heredia-Sánchez, Lerdys-Saray (coord.). Nuevos horizontes en el derecho de la discapacidad: Hacia un derecho inclusivo. Navarra: Editorial Aranzadi. ISBN: 978 84 9177 988 9
  • De-Asís-Roig, Rafael F.; Campoy-Cervera, Ignacio; Bengoechea, María-Ángeles (2007). “Derecho a la igualdad y a la diferencia: análisis de los principios de no discriminación, diversidad y acción positiva”. En: De-Lorenzo-García, Rafael; Pérez-Bueno, Luis-Cayo (eds.). Tratado sobre discapacidad. Pamplona: Thomson Reuters Aranzadi, pp. 115-141. ISBN: 978 84 8355 138 7
  • De-la-Higuera, Clotilde (2018). “Discurso inaugural”. En: Congreso Amadis: IX Congreso de accesibilidad a los medios audiovisuales para personas con discapacidad, pp. 11-16. https://www.siis.net/documentos/ficha/546344.pdf
  • Ellis, Katie M.; Kent, Mike; Locke, Kathryn (2016). “Video on demand for people with disability: traversing terrestrial borders”. M/C Journal: a journal of media and culture, v. 19, n. 5. https://doi.org/10.5204/mcj.1158
  • España (2010). “Ley 7/2010, de 31 de marzo, general de la comunicación audiovisual”. Boletín oficial del estado, n. 79, 10 abril. https://www.boe.es/buscar/pdf/2010/BOE-A-2010-5292-consolidado.pdf
  • García-Prieto, Victoria (2020). “La accesibilidad del vídeo bajo demanda. Una asignatura pendiente en la regulación europea y española”. En: Figuereo-Benítez, Juan-Carlos (ed.). Estudios multidisciplinarios en comunicación audiovisual, interactividad y marca en la Red. España: Egregius Ediciones, pp. 17-31. ISBN: 978 84 18167 17 1 https://idus.us.es/handle/11441/95629
  • Guitton, Matthieu J. (2020). “Cyberpsychology research and Covid-19”. Computers in human behavior, v. 111, pp. 2756-2757. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106357
  • Herrero-Crespo, Cecilia (2020). Análisis de la accesibilidad de las plataformas de vídeo bajo demanda más populares en España. Trabajo de fin de máster. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona. https://ddd.uab.cat/pub/tfg/2020/tfg_308241/TFM_CeciliaHerrero.pdf
  • Jiménez-de-Dios, Alicia (2020). Accesibilidad cognitiva. Audiodescripción adaptada a las personas con TEA de un episodio de la serie de Netflix Atípico. Trabajo fin de grado. Castellón: Universitat Jaume I. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/189520/TFG_2020_JimenezDeDios_Alicia.pdf
  • Johnson, Burke R.; Onwuegbuzie, Anthony J. (2004). “Mixed methods research: a research paradigm whose time has come”. Educational research, v. 33, n. 7, pp. 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189X033007014
  • Martínez-Pujalte, Antonio-Luis (2015). Derechos fundamentales y discapacidad. Madrid: Editorial Cinca. ISBN: 978 84 16668 00 7 http://riberdis.cedd.net/xmlui/bitstream/handle/11181/5097/Derechos_fundamentales_y_discapacidad.pdf
  • Martínez-Pujalte, Antonio-Luis (2018). “Los principios básicos del derecho de la discapacidad: sistematización y algunas reflexiones”. En: Martínez-Pujalte, Antonio-Luis; Heredia-Sánchez, Lerdys-Saray (eds.). Nuevos horizontes en el derecho de la discapacidad: hacia un derecho inclusivo. Pamplona: Thomson Reuters Aranzadi, pp. 41-64. ISBN: 978 84 9177 988 9
  • Molina, Gerardo (2019). Netflix: los secretos de la estructura del imperio. España: Wanceulen Editorial. ISBN: 978 84 17964 21 4
  • Morales-Cueva, Samuel-Aarón (2020). Subtitulado para sordos según la normativa de Netflix en la película “Cuando los ángeles duermen”. Lima: Universidad César Vallejo. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/55100/B_Morales_CSA-SD.pdf
  • Navarrete-Saldarriaga, Erika-Nathaly; Vera-Rebutty, Solange-Verónica (2019). Análisis comunicacional de la plataforma Netflix, sistema audio descriptivo y su impacto en las personas con discapacidad visual del Centro Municipal de apoyo 4 de enero, Guayaquil 2019. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Facultad de Comunicación Social. https://cutt.ly/AWdJKDz
  • Navarro-Sierra, Nuria (2015). “Del patio de butacas a los nuevos espacios del cine: sistemas online de distribución cinematográfica”. Comunicación y sociedad, n. 24, pp. 187-214. https://doi.org/10.32870/cys.v0i24.2527
  • Neira, Elena; Clares-Gavilán, Judith; Sánchez-Navarro, Jordi (2021). “New audience dimensions in streaming platforms: the second life of Money heist on Netflix as a case study”. Profesional de la información, v. 30, n. 1, e300113. https://doi.org/10.3145/epi.2021.ene.13
  • Netflix (2020). Why are Netflix’s standards for subtitles and closed captions so high? https://partnerhelp.netflixstudios.com/hc/en-us/articles/214969868-Why-are-Netflix-s-standards-for-Subtitles-and-Closed-Captions-so-high
  • Olivares, Javier (2018). “Prólogo”. En: Carrillo-Bernal, Javier. Paradigma Netflix. El entretenimiento de algoritmo. España: Editorial UOC, pp. 17-21. ISBN: 978 84 91803331
  • ONU (2006). Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad. Aprobada por la Organización de las Naciones Unidas (ONU). https://www.un.org/esa/socdev/enable/documents/tccconvs.pdf
  • Palacios, Agustina (2008). El modelo social de discapacidad: orígenes, caracterización y plasmación en la Convención internacional sobre los derechos de las personas con discapacidad. Madrid: Editorial Cinca. ISBN: 978 84 96889330 http://ibdigital.uib.es/greenstone/sites/localsite/collect/portal_social/index/assoc/cermi000/7.dir/cermi0007.pdf
  • Sánchez-García, Karina (2016). “Sobre los derechos de las audiencias en México”. Comunicación y sociedad, n. 27, pp. 97-120. https://doi.org/10.32870/cys.v0i27.1318
  • Stoll, Julia (2020). Original content hours on Netflix worldwide 2012-2019. https://www.statista.com/statistics/882490/netflix-original-content-hours/#:~:text=In%202019%2C%20Netflix%20launched%20an,million%20between%202016%20and%202019
  • Strategy Analytics (2019). SVOD Forescast, by Service: Global (2010-2025). https://www.strategyanalytics.com/access-services/media-and-services/in-the-home/tv-media-strategies/tv-media-strategies/reports/report-detail/svod-forecast-global-(2010---2025)?slid=1226539&spg=1
  • Voigt, Kai-Ingo; Buliga, Oana; Michl, Kathrin (2017). Business model pioneers: how innovators successfully implement new business models. Switzerland: Springer. ISBN: 978 3 319 38845 8