Capacitacion de los estudiantes de la actividad física y el deporte de la universidad de metropolitana de puerto rico en el afrontamiento del acoso y la violencia escolar

  1. López-Burgos, CA 1
  2. Rodríguez-Sabiote, C 2
  3. Álvarez-Rodríguez, J 2
  4. Álvarez-Ferrándiz, D 2
  1. 1 Universidad Metropolitana de Puerto Rico
  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Zeitschrift:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Datum der Publikation: 2021

Titel der Ausgabe: Mayo-Agosto

Ausgabe: 13

Nummer: 2

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Journal of sport and health research

Zusammenfassung

The objectives of this study aim, on the one hand, to determine the degree of training of these future teachers of the UMET for the recognition of the types of school violence and, on the other, to classify the different types of violence and bullying by virtue of the less or more training that the students claim to have for their boarding. For this research challenge we have implemented a survey study based on the administration of a Likert scale prepared ad hoc to know the opinion of a sample of 103 students (n = 103) of the teacher preparation program of the specialties related to physical activity and sports about their training as future teachers in the coping of typologies and bullying and school violence. Given that the total number of students is equal to P = 124, it is not possible to talk about the use of any specific sampling typology, but rather the attempt to access the total population. On the other hand, in relation to methodological rigor we have achieved sufficient empirical evidence to affirm that the scale used is reliable and valid. With regard to the results obtained, we can conclude that the students under study claim to have a training to deal with violence and bullying that can be considered moderate, in general terms. However, the formative achievement is slightly different if what is faced are typologies of violence and bullying more or less close to the victim (virtual without physical contact vs physical contact).

Bibliographische Referenzen

  • Abad, F. Olea, J. Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Madrid: Síntesis.
  • Andino Jaramillo, R. A. (2018). Capacitación docente: Pilar para la identificación y gestión de la violencia escolar. Alteridad, 13(1), 108-119. DOI: 10.17163/alt.v13n1.2018.08.
  • Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. Madrid: Thomson.
  • Barbeito C y Caireta M (2004). Introducción de conceptos: paz, violencia, conflicto. Cuadernos de Educación Para La Paz. Universidad Autónoma de Barcelona. España Disponible: http://www.pangea.org/unescopau/img/programas/educacion/publicacion002e.pdf (Consulta: Enero 2020).
  • Barbero, I. Vila, E. y Suárez, J.C. (2006). Psicometría. Madrid: UNED.
  • Bisquerra, R. (coord.) (2014). Metodología de la investigación educativa. (4ª ed.). Madrid: La Muralla.
  • Borg, I. y Groenen, P. (2005). Modern multidimensional scaling. Theory and applications (2nd ed.). New York: Springer.
  • Butchart, A. Phinney Harvey, A. Kahane, T. Mian, M. y Furnis, T. (2006) Prevención del maltrato infantil: una guía para la acción y la generación de evidencia. Ginebra: Organización Mundial de la Salud y Sociedad Internacional para la Prevención del Abuso y la Negligencia Infantil.
  • Cénat, J. M. Hébert, M. Blais, M. Lavoie, F. Guerrier, M. y Derivois, D. (2014). Cyberbullying, psychological distress and self-esteem among youth in Quebec schools. Journal of Affective Disorders, 169, (7-9).
  • Cerezo-Ramírez, F. (2012). Bullying a través de las TIC. Boletín Científico Sapiens-Research, 2(2), 24-29
  • Cohen, L., Manion, L. y Morrison K. (2010). Research methods in education. (7th ed.). Oxan: Routlegde.
  • Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: Mc Graw-Hill.
  • Cox, T. F. y Cox, M. A. A. (2001). Multidimensional scaling (2nd ed.). Boca Raton: Chapman y Hall/CRC.
  • Coxon. A.P.M. (2004). Multidimensional Scaling. En M.S. Lewis-Beck, A. Bryman, y T. F. Liao (Eds.), The Sage Encyclopedia of Social Science Research Methods. Thousand Oaks: Sage.
  • Cubo Delgado, S. Martín Marín, B. y Ramos Sánchez, J.L. (2011). Métodos de investigación y análisis de datos en Ciencias Sociales y de la salud. Madrid: Pirámide.
  • D’Angelo, L. A. y Fernández, D.R. (2011). Clima, conflictos y violencia en la escuela. Ministerio de Educación de Perú. Unicef.
  • Dempsey, A. G. Sulkowski, M. L. Nichols, R. y Storch, E. A. (2009). Differences between peer victimization in cyber and physical settings and associated psychosocial adjustment in early adolescence. Psychology in the Schools, 46(10), 962-972.
  • Departamento de Familia (2013). Departamento de familia. Plan estratégico 2013-2016. Recuperado de: http://www.ogp.pr.gov/SobreOGP/AreaTrabajo/GerenciaPublica/PlanesEstrategicos/Departamento%20de%20la%20Famili
  • Foshee, V. A. Bauman, K.E. y Linder, G.F. (1999). Family violence and perpetration of adolescent dating violence: Examining social learning and social control processes. Journal of Marriage and the Family, 61(2), 331-342.
  • George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 11.0 Update (4.th ed.). Boston: Allyn y Bacon.
  • Gliem, J. A. y Gliem, R. R. (2003). Calculating, interpreting, and reporting Cronbach’s alpha reliability coefficient for Likert-type scales. Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, retrieved January 10, 2008 fromhttp://www.alumniosu.org/midwest/midwest%20papers/Gliem%20y%20Gliem--Done.pdf.
  • Gómez, A. (2013). Bullying: El poder de la violencia. Una perspectiva cualitativa sobre acosadores y víctimas en escuelas primarias de Colima. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (58), 839-870.
  • Hinduja, S. y Patchin, J. W. (2010). Bullying, cyberbullying, and suicide. Archives of Suicide Research, 14(3), 206-221.
  • Huh, J. DeLorme, D.E. y Reid, L.N. (2006). Perceived third-person effects and consumer attitudes on prevetting and banning DTC advertising. Journal of Consumer Affairs, 40(1), 90-116.
  • Kaya, Y. y Cook, K. J. (2010). A cross-national analysis of physical intimate partner violence against women. International Journal of Comparative Sociology, 51(6), 423-444. DOI. 10.1177/0020715210386155.
  • Landis J.R. y Koch, GG. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, 33, 159-174.
  • Lederach, J (1998). Construyendo la paz: Reconciliación sostenible en sociedades dividas. Gernika Gogoratuz. Centro de Investigacion por la Paz: Gernika, Vizcaya, España.
  • Lorenz E. N. (1963). Deterministic nonperiodic flow. J. Atmos. 20, 130-141.
  • Martínez Arias, M.R. Hernández, Mª.J. y Hernández, Mª. V. (2006). Psicometría. Madrid: Alianza Editorial.
  • Martínez-Arias, M. R. (1995). Psicometría: Teoría de los tests psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis.
  • Muñiz, J. (2002). Teoría Clásica de los Tests. Madrid: Pirámide.
  • Nunnally, J.C. (1987). Teoría psicométrica. México: Trillas.
  • O.M.S. (2002). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Washington, D.C., Organización Panamericana de la Salud, Oficina Regional para las Américas de la Organización Mundial de la Salud.
  • O.P.S. (2012). Informe sobre la violencia en América Latina. Recuperado de: https://www.paho.org/hq/index.php?option=com_contentyview=articleyid=91:aboutpahoyÍtemid=220ylang=es
  • Ortega, R. y Monks, C. (205). Agresividad injustificada entre preescolares. Psicothema. 17(3), 453-458.
  • Patchin, J. W. y Hinduja, S. (2010). Cyberbullying and Self-Esteem. Journal of School Health, 80(12), 614-621.
  • Potocnjak, M. Berger, C. y Tomicic, T. (2011). Una aproximación relacional a la violencia escolar entre pares en adolescentes chilenos: perspectiva adolescente de los factores intervinientes. Psyché, 20(2), 39-52.
  • Real, J. E. (2001). Escalamiento multidimensional. Madrid: La Muralla.
  • Ruiz, M. (2014). Liderazgo y responsabilidad educativa: el necesario liderazgo de directores y profesores en la educación. Revista Fuentes, 1 (14), 85-104.
  • Takane, Y. Young, F.W. y De Leeuw, J. (1977). Nonmetric vidual differences multidimensional scaling: An alternativg least-squares method with optimal scaling leatures. Psychometrika, 42, 7-67.
  • Palomero, J.E. y Fernández, M.R. (2001). Violencia escolar. Un punto de vista global. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 41, 19-38.
  • Pelegrín, A. y Garcés de Los Fayos, E. (2008). Evolución teórica de un modelo explicativo de la agresión en el deporte. EduPsykhé Revista de Psicología y Educación, 7(1), 3-21.
  • Ramírez-López, C. A. y Arcila-Rodríguez, W.O. (2013). Violencia, conflicto y agresividad en el escenario escolar. Educación y Educadores, 16(3), 411-429. Colombia: Universidad de La Sabana.
  • Restrepo, O. (2008). Acerca de la adolescencia y el adulto joven. Inédito. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.1977.944610.13140/RG.2.1.1977.9446
  • UNICEF (2011). Violencia escolar en América Latina y el Caribe. Superficie y fondo. Panamá: Autor. Recuperado de http://www.unic ef.org/lac/violencia_escolar_OK.pdf.
  • World Economic Forum (2019). Informe de riesgos mundiales 2019. Recuperado de: https://www.oliverwyman.com/content/dam/oliverwyman/v2/publications/2019/January/ES-GlobalRisks-Report-2019.pdf
  • Zeno Gandía, M. (1998). La Charca. Puerto Rico. Ediciones Juan Flores.