Categorías de Análisis de los conocimientos del Profesor de Matemáticas

  1. Diaz Godino, Juan 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Aldizkaria:
Unión: revista iberoamericana de educación matemática

ISSN: 1815-0640

Argitalpen urtea: 2009

Zenbakia: 20

Orrialdeak: 13-31

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Unión: revista iberoamericana de educación matemática

Laburpena

In this paper we analyse the Shulman's teacher knowledge model and some adaptations and interpretations of it developed by different authors in the field of mathematics teacher education. After identifying some limitations in these models we propose a model that includes more detailed categories of analysis for mathematics and didactics teachers' knowledge, based on the application of the onto-semiotic approach to mathematical knowledge and instruction. We also describe a guideline to formulate questions to assess such knowledge based on the proposed model. These new categories can be used by the teachers as tools to analyse and reflect on their own practice.

Finantzaketari buruzko informazioa

Trabajo realizado en el marco del proyecto de investigación, SEJ2007-60110/EDUC. MEC-FEDER

Finantzatzaile

Erreferentzia bibliografikoak

  • Ball, D. L. (2000). Bridging practices: Intertwining content and pedagogy in teaching and learning to teach. Journal of Teacher Education, 51, 241-247.
  • Ball, D. L., Lubienski, S. T. y Mewborn, D. S. (2001). Research on teaching mathematics: The unsolved problem of teachers’ mathematical knowledge. In V. Richardson (Ed.), Handbook of research on teaching (4th ed., pp. 433-456). Washington, DC: American Educational Research Association.
  • Godino, J. D. (1991). Hacia una teoría de la Didáctica de la Matemática. En A. Gutierrez (Ed.), Area de Conocimiento Didáctica de la Matemática. (pp. 105-149). Madrid: Síntesis.
  • Godino, J. D. (2002). Un enfoque ontológico y semiótico de la cognición matemática. Recherches en Didactiques des Mathematiques, 22 (2/3), 237-284.
  • Godino, J. D. Batanero, C., y Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135. (Versión ampliada en español disponible en, http://www.ugr.es/local/jgodino)
  • Godino, J. D., Batanero, C., Cid, E., Font, V, Roa, R. y Ruiz, F. (2004a). Matemáticas para maestros. Departamento de Didáctica de las Matemáticas. Universidad de Granada. (Disponible en internet : http://www.ugr.es/~jgodino/fprofesores.htm )
  • Godino, J. D., Batanero, C., Cid, E., Font, V, Roa, R. y Ruiz, F. (2004b). Didáctica de las matemáticas para maestros. Departamento de Didáctica de las Matemáticas. Universidad de Granada. (Disponible en internet : http://www.ugr.es/~jgodino/fprofesores.htm )
  • Godino, J. D., Batanero, C., Roa, R. y Wilhelmi, M. R. (2008). Assessing and developing pedagogical content and statistical knowledge of primary school teachers through project work. En C. Batanero, G. Burrill, C. Reading y A. Rossman (Eds.), Challenges for Teaching and Teacher Education. Proceedings of the ICMI Study 18 and 2008 IASE Round Table Conference.
  • Godino, J. D., Bencomo, D., Font, V. y Wilhelmi, M. R. (2006) Análisis y valoración de la idoneidad didáctica de procesos de estudio de las matemáticas. Paradigma, 27 (2), 221-252.
  • Godino, J. D., Font, V., Wilhelmi, M. R. y Castro, C. de (2009). Aproximación a la dimensión normativa en Didáctica de la Matemática desde un enfoque ontosemiótico. Enseñanza de las Ciencias, 27(1), 59–76.
  • Godino, J. D., Rivas, M., Castro, W. F. y Konic, P. (2008). Desarrollo de competencias para el análisis didáctico del profesor de matemáticas. Actas de las VI Jornadas de Educación Matemática Región de Murcia. Centro de Profesores y Recursos. Murcia.
  • Graeber, A. y Tirosh, D. (2008). Pedagogical content knowledge. Useful concept or elusive notion. En P. Sullivan & T. Woods (eds.), Knowledge and Beliefs in Mathematics Teaching and Teaching Development (pp. 117-132). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Hill, H. C., Ball, D. L. y Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for Research in Mathematics Education, 39, 372-400.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J. y Findell, B. (Eds.) (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
  • Philipp, R. A. (2007). Mathematics teachers’ beliefs and affect. En F. K. Lester (ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp.257-315). Charlote, NC: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Ponte, J. P. y Chapman, O. (2006). Mathematics teachers’ knowledge and practice. In A. Gutierrez y P. Boero (Eds.). Handbook of Research of the Psychology of Mathematics Education: Past, Present and Future. (pp. 461-494). Rotterdam: Sense Publishing.
  • Schoenfeld, A. H. y Kilpatrick, J. (2008). Towards a theory of profiency in teaching mathematics. En D. Tirosh & T. Wood (eds.), Tools and Processes in Mathematics Teacher Education (pp. 321-354). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4 - 14.
  • Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
  • Silverman, J. y Thompson, P. W. (2008). Toward a framework for the develoment of mathematical knowledge for teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 11, 499-511.
  • Sullivan, P. (2008). Knowledge for teaching mathematics. En P. Sullivan & T. Woods (eds.), Knowledge and Beliefs in Mathematics Teaching and Teaching Development (pp. 1-9). Rotterdam: Sense Publishers.
  • Swoder, J. T. (2007). The mathematical education and development of teachers. En F. K. Lester (ed.), Second Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (pp.157-223). Charlote, NC: National Council of Teachers of Mathematics.
  • Wood, T. (Ed.) (2008). The international handbook of mathematics teacher education. Rotterdam: Sense Publishers.