La comunicación, clave de excelencia visible en la Educación Superior
ISSN: 1989-9572
Year of publication: 2012
Volume: 3
Issue: 1
Pages: 25-36
Type: Article
More publications in: JETT
Abstract
The trend toward "visible excellence" allows us to understand how students learn and how teaching influences this learning, taking communication as a key indicator. This study analyzes and evaluates communicative capacity as key indicator of teaching excellence at Trent University (Canada). The participants were 158 teachers who were given a questionnaire with 10 dimensions. The results highlight the need for communicative interaction and especially empathetic listening in order to achieve visible excellence in university teaching.
Bibliographic References
- Bolívar, A., Caballero, K. (2008). Cómo hacer visible la excelencia en la enseñanza universitaria. Revista Iberoamericana de Educación. (OEI). nº 46/8, pp. 1-10.
- Codina, A. (2004). Saber escuchar. Un intangible Valioso. Intangible Capital. Vol. 0, nº 4, 1-26. (http://www.intangiblecapital.org/index.php/ic/article/view/23/29)
- Covey, S. (1998). Los siete hábitos de la gente altamente efectiva. Buenos Aires: Paidós.
- Davis, K. (1985). Comportamiento Organizacional. México: McGraw Hill.
- Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (1996). Obtenga el sí. El arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.
- Glassick, C., Taylor, M., Maeroff, G. (2003). La valoración del trabajo académico. México D.F.: ANUIES.
- Goleman, D. (1999). La inteligencia emocional en la empresa. Barcelona: Vergara.
- Goleman, D. (2006). Inteligencia Social. La nueva ciencia para mejorar las relaciones humanas. México D.F.: Planeta.
- Healey, M. (2000). Developing the Scholarship of Teaching in Higher Education: A discipline-based approach. Higher Education Research & Development, Vol. 19, nº 2, pp. 169-189.
- Hinojosa Pareja, E.F., Barrero Fernández, B., Romero López, M. A., Crisol Moya, E. (2010). La mejora de la docencia universitaria a través de la transferencia de buenas prácticas. CiDd: II Congrés Internacional de didactiques. pp. 1-10. (http://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/2843).
- Katz, NL., Kahn, RL. (1986). The Social Psychology of Organizations. Nueva York: Wiley.
- Lassonde, C., Galman, S., Kosnik, C. (2009). Self-Study Research Methodologies for Teacher Educators. Sense Publishers: Rotterdam.
- Robertson, A.; Saber Escuchar. Guía para tener éxito en los negocios. Editorial IRWIN, Madrid, 1994.
- Shulman, L. S. (2004). Teaching as community property: Essays on higher education. Ed. Pat Hutchings. San Francisco: Jossey-Bass.
- Shulman, L. S. (2004). The wisdom of practice: Essays on teaching, learning, and learning to teach. Ed., Suzanne M. Wilson. San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Taylor, O. L., y Weiss, K. (2006). “SoTL and Transformation at HBCUs and other MSIs”, en: National Scholarship of Teaching and Learning Conference for Minority-Serving Institutions: Teaching and Learning for Empowerment. (http://www.cau.edu/acad_prog/cetl/conference/TaylorWeiss.pdf)
- Trigo, J.M. (1993). Hablar y escuchar con sentido crítico. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, Nº 18, pp. 129-140.
- Van-der Hofstadt, C.J. (2003). El libro de las habilidades de comunicación. Madrid: Díaz Santos.