Modos de reacción, adaptación y rendimiento academico del alumnado en contextos educativos pluri y monoculturales

  1. Herrera Ramírez, María Inmaculada
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2011

Volume: 22

Issue: 3

Pages: 289-301

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.22.NUM.3.2011.11282 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

This research work consists basically in knowing and analysing ways of reaction, adjustment and academic achievement of the student population in pluri and monocultural educational contexts, in order to detect their strong and feeble points, in order to facilitate and improve his orientation. The questionnaire “Ways of Reaction and Adjustment” (WRA) was applied to 614 participants of Secondary Obligatory Education (SOE) and Higher Secondary Education in order to analyse the variables: “control”, “irritability”, “aggressiveness”, “inhibition”, “insecurity” and “worry” (reaction scale); and “personal”, “familiar”, “student” and “social” (adjustment scale). The economic, social and cultural status (ESCS) of the participants was middle to high-middle.The main conclusions are: 1º) There are disadvantages between students in monocultural contexts, regarding their ways of reaction and adaptation. In Muslim students, this related to the interpersonal domain and, in Christian, to the intrapersonal. 2º) There is congruence of the maturity of the student body of the upper course that stands out in the positive, and the disadvantage of the more youngsters, that do it in the negative. 3º) Male students reveal in their character “irritability”, “inhibition” and insecurity. 4º) Christian students stand out in interpersonal variables and Muslim student in interpersonal, especially negative. 5º) Of all the variables analysed on the ways of reaction and adjustment of the student population, regarding their academic achievement, only “social adjustment” stood out for students with high achievement.

Bibliographic References

  • BRINGAS, C., and HERRERO., F. J., CUESTA, M. Y RODRÍGUEZ, F. J. (2006). La conducta antisocial en adolescentes no conflictivos: Adaptación del inventario de conductas antisociales (ICA). Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 11 (2), 1-10.
  • BRINGAS, C; RODRÍGUEZ, F. J. Y HERRERO, F. J. (2009). Responsabilidad y comportamiento antisocial del adolescente como factores asociados al rendimiento escolar. Acta colombiana de psicología, 12 (2), 69-76.
  • BRIOSO, M. A. Y SARRIA, E. (1990). Trastornos de comportamiento. En A. Marchesi, C. Coll y J. Palacios (Comp.), Desarrollo psicológico y educación, III. Necesidades educativas especiales y aprendizaje escolar. Madrid: Alianza.
  • GALEN, B. R. Y UNDERWOOD, M. K. (1997). A developmental investigation of social aggression among children. Developmental Psychology, 33, 589-600.
  • GARAIGORDOBIL, M. (2005). Conducta antisocial durante la adolescencia. Correlatos socioemocionales, predictores y diferencias de género. Psicología Conductual, 13 (2), 197-215.
  • GARCÍA, L.; IZQUIERDO, R. Y SÁNCHEZ-CABEZUDO, J. (2003). Modos de Reacción y Adaptación, MRA. Madrid: Bruño-Calpa.
  • HSIEH, D. K. Y KIRK, S. A. (2003). The effect of social context on psychiatrists' judgments of adolescent antisocial behavior. Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied Disciplines, 44, 877-887.
  • JOHNSON, D. W. (1981). Social Psychology. En F. M. Farley y M. J. Gordon, Psychology and Education. The state of the union (pp. 256-297). Berkeley, California: McCutchan.
  • KAZDIN, A. E. Y BUELA-CASAL, G. (2001). Conducta antisocial. Evaluación, tratamiento y prevención en la infancia y adolescencia. Madrid: Pirámide.
  • LEÓN, B., FELIPE, E., GÓMEZ, T., GONZALO, M. Y LATAS, C. (2007). Socialización y autoconcepto en una muestra de alumnos inmigrantes marroquíes. Apuntes de Psicología, 25, 53-65.
  • LEVITT, S. Y LOCHNER, L. (2001). The determinants of juvenile crime. En J. Gruber (ed.), Risky behavior hmong youths: an economic analysis: A national bureau of economic research (pp. 327-373). Chicago: The University of Chicago.
  • LOEBER, R. Y STOUTHAMER-LOEBER, M. (1998). Development of juvenile aggression and violence: Some commons misconceptions and controversies. American Psychologist, 53, 242-259.
  • LÓPEZ, C. Y LÓPEZ, J. R. (2003). Rasgos de personalidad y conducta antisocial y delictiva. Psicopatología Clínica, Legal y Forense, 3, 5-19.
  • MARTÍNEZ, G. Y GRAS, M. (2007). La conducta antisocial percibida por adolescentes de Enseñanza Secundaria Obligatoria: frecuencia, contexto y atribución causal. Barcelona: Universidad de Barcelona, Facultad de Psicología.
  • MONJAS, M. I. (2004). Programa de Enseñanza de Habilidades de Interacción Social para niños y adolescentes. PEHIS. Madrid: CEPE.
  • MUÑOZ, J. Y NAVAS, E. (2004). Conducta antisocial en adolescentes: teorías explicativas psicosociales. Psiquis, 25 (2), 79-86.
  • OLWEUS, D. (1998). Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata.
  • PERRY, D. G., KUSEL, S. J. Y PERRY, L. G. (1998). Victims of peer aggression. Developmental Psychology, 24, 807-814.
  • RODRÍGUEZ, E. (1997). Consideraciones generales sobre los problemas de comportamiento en el ámbito educativo. Hacia un modelo de intervención global en el centro. Revista Psicología Educativa, 3 (2), 141-153.
  • SPILLANE-GRIECO, E. (2000). From parent verbal abuse to teenage phsysical aggression? Child and Adolescent Social Work Journal, 17, 411-430.
  • TORRENTE, G. Y RODRÍGUEZ, A. (2004). Características sociales y familiares vinculadas al desarrollo de la conducta delictiva en pre-adolescentes y adolescentes. Cuadernos de trabajo social, 17, 95-115.
  • VERDEJO, M. D., and HERRERO., J. M., CARAVACA, M. Y ESCOBAR, M. A. (2009). Intervención educativa en el alumnado con trastornos de conducta. Murcia: Consejería de Educación y Cultura.
  • WELLS, L. E. Y RANKIN, J. H. (1991). Family and delinquency: a meta-analysis of the impact of broken home. Social Problems, 38, 71-93.