La formulación química en la formación inicial del profesoradoconcepciones y propuestas

  1. Fernández González, Manuel
Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2013

Issue Title: LA FORMACIÓN INICIAL DEL PROFESORADO DE EDUCACIÓN SECUNDARIA

Volume: 10

Issue: 4

Pages: 678-693

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2013.V10.IEXTRA.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

Chemical formulation in Spain is taught in middle school. Because of its difficulty, it is a considerable challenge for secondary school teachers. This problem is a serious one because when chemical formulation is not well taught, something that happens all too frequently, students can acquire a negative attitude towards chemistry. This can subsequently lead them to reject the subject completely and even make them decide against studying science at all. Most research on this topic is centered on the student. However this study focuses on the teacher and the difficulties inherent in teaching chemical formulation. As such, it is particularly relevant for preservice secondary school teacher training. For this purpose, a study was made of teachers' conceptions of how formulation should be taught. The results obtained showed that these conceptions are in consonance with a set of tendencies and patterns that constitute a spontaneous teaching model. After a critical analysis of this model, a training course is presented that takes these tendencies and patterns into account. It includes a didactic proposal of how to teach chemical formulation more effectively

Bibliographic References

  • ABELL, S.K. (2007). Research on Science Teacher Knowledge. En S.K. Abell & N.G. Lederman (Eds.) Handbook of Research on Science Education, pp. 1105-1140. New Jersey: L. Erlbaum Ass. Inc.
  • ACEVEDO DÍAZ, J.A. (2009). Conocimiento didáctico del contenido para la enseñanza de la naturaleza de la ciencia (I): El marco teórico. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(1), 21-46 [En línea].
  • BURGOON, J.N., HEDDLE, M.L. & DURAN, E. (2011). Re-Examining the Similarities Between Teacher and Student Conceptions About Physical Science. Journal of Science Teacher Education 22(2), 101-114.
  • CARRASCOSA ALÍS, J., MARTÍNEZ TORREGROSA, J., FURIÓ MÁS, C. y GUISASOLA ARANZÁBAL, J. (2008). ¿Qué hacer en la formación inicial del profesorado de ciencias de secundaria? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(2), 118-133 [En línea].
  • CHEVALLARD, Y. (1997). La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique.
  • DRIVER, R. (1986). Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos. Enseñanza de las Ciencias, 4(1), 3-15.
  • GABEL, D. (1998). The complexity of chemistry and implications for teaching. En B.J. Fraser & K.G. Tobin (Eds.) International handbook of science education, pp. 233-248. Boston: Kluwer.
  • GARRITZ, A. (2009). La afectividad en la enseñanza de la ciencia. Educación Química, 20E, 212-219.
  • GRIFFITHS, A.K. y PRESTON, K.R. (1992). Grade-12 students’ misconceptions relating to fundamental characteristics of atoms and molecules. Journal of Research in Science Teaching, 29(6), 611-628.
  • HERNÁNDEZ, J. y PALACÍN, L. (1993). La formulación en el nuevo currículum de química. Comunicación, Lenguaje y Educación, 19-20, 101-107.
  • LÓPEZ-GAY, R. (2012). Los docentes noveles ante la preparación de las clases de ciencias. Alambique, 72, 65-74.
  • MEC (2007). Real Decreto 1631/2006 de enseñanzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. BOE, 05-01-2007, 677-773.
  • MELLADO, V. (1996). Concepciones y prácticas de aula de profesores de ciencias, en formación inicial de Primaria y Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 14(3), 289-302.
  • MELLADO, V. y GONZÁLEZ, T. (2000). La formación inicial del profesorado de ciencias. En F. J. Perales y P. Cañal (Eds.) Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 535-555). Alcoy: Marfil.
  • MUÑOZ CALLE, J.M. (2010). Juegos educativos. F y Q formulación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(2), 559-565 [En línea].
  • PARK, S., JANG, J.Y., CHEN, Y.C. & HUNG, J. (2011). Is Pedagogical Content Knowledge (PCK) Necessary for Reformed Science Teaching?: Evidence from a Empirical Study. Research in Science Education, 41, 245-260.
  • ROCARD, M., CSERMELY, P., JORDE, D.; LENZEN, D., WALWERG-HENRIKSSON, H., HEMMO, V. (2008). Enseñanza de las ciencias ahora: Una nueva pedagogía para el futuro de Europa. Alambique, 55, 104-117.
  • ROEHRIG, G.H., KRUSE, R.A., & KERN, A. (2007). Teacher and School Characteristics and Their Influence on Curriculum Implementation. Journal of Research in Science Teaching, 44(7), 883-907
  • SHULMAN, L.S. (1985). Paradigms and research programs in the study of teaching: A contemporary perspective. En M. C. Wittrock (Ed.) Handbook of Research on Teaching (pp. 3-36). New York: Macmillan.
  • SHULMAN, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22 [Traducido en línea]
  • SINGER, J., LOTTER, C., FELLER, R. & GATES, H. (2011). Exploring a Model of Situated Professional Development: Impact on Classroom Practice. Journal of Science Teacher Education 22(3), 203-227.
  • SMITH, D.W. (2005). Valence, Covalence, Hypervalence, Oxidation State, and Coordination Number. Journal of Chemical Education, 82(8), 1202-1204.
  • TASKIN, V. & BERNHOLT, S. (2012). Students' Understanding of Chemical Formulae: A review of empirical research. International Journal of Science Education, 1-29. DOI: 10.1080/09500693.2012.744492
  • VALCÁRCEL, M. V. y SÁNCHEZ, G. (2000). La formación del profesorado en ejercicio. En F. J. Perales, y P. Cañal (Eds.) Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 557-582). Alcoy: Marfil.
  • VÁZQUEZ, A. y MANASSERO, M.A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: Un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 274-292 [En línea].
  • WOOLF, A.A. (1988). Oxidation Numbers and Their Limitations. Journal of Chemical Education, 65(1), 45-46.
  • ZAVALETA, D. (1988). Paradigms and plastics facts in the history of valence. Journal of Chemical Education, 65(8), 677-680.
  • ZEIDLER, D.L. (2002). Dancing with Maggots and Saints: Visions for Suject Matter Knowledge, Pedagogical Knowledge, and Pedagogical Content Knowledge in Science Teacher Education Reform. Journal of Science Teacher Education, 13(1), 27-42.
  • ZEMBYLAS, M. (2005). Three perspectives on linking the cognitive and the emotional in science learning: Conceptual change, socio-constructivism and poststructuralism. Studies in Science Education, 41(1), 91-115.
  • WU, H.K., KRAJCIK, J.S. y SOLOWAY, E. (2001). Promoting Understanding of Chemical Representations: Students’ Use of a Visualization Tool in the Classroom. Journal of Research in Science Teaching, 38(7), 821-842.