La creatividad en jóvenes con trastorno de conducta disruptiva
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 2254-5883
Year of publication: 2015
Volume: 4
Pages: 213-218
Type: Article
More publications in: ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación y docencia creativa
Abstract
Youth with disruptive behavior disorders have low profiles of creativity which influences their cognitive processes of perceiving and understanding interpersonal relationships in society. Method: In this study of exploratory research, which involved 10 men with disruptive behavior disorder, 5 of them participated actively in the Comprehensive Intervention Program for Youth in Correctional Facilities. These 5 participants constituted the experimental group. All of the participants completed the test of Creative Imagination (Artola, Barraca, Mosteiro, Ancillo, Poveda, & Sánchez, 2012) to determine whether there were differences in their creative imagination profiles due to participation in the program. Results: Statistical analysis showed that there were significant differences between the results of participants in the experimental group compared to the control group. Conclusions: Comprehensive Intervention Programs for Youth in Correctional Facilities positively influence the profiles of creative imagination of young people with disruptive behavior disorders.
Bibliographic References
- Alcántara López, M., López Soler, C., Castro Sáez, M. y López García, J. (2013). Alteraciones psicológicas en menores expuestos a violencia de género: prevalencia y diferencias de género y edad. Anal. de Psicología, 29(3), 741- 747. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.171481
- Arjona Martín, N. y Garcia-Ramirez, J.M. (2014). Los efectos del sexismo no se olvidan ni inmediatamente ni permanentemente. ReiDocrea, 3, 267-272. http://hdl.handle.net/10481/32861
- Artola, T., Barraca, J., Mosteiro, P., Ancillo, I., Poveda, B. y Sánchez, N. (2012). Prueba de Imaginación Creativa para Adultos. Madrid: TEA.
- Boada, M. y Casas, F. (2010). Educación y jóvenes ex-tutelados: revisión de la literatura científica española. Educación XXI, 13, 117-138. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:EducacionXXI-2010-13-2- 5050&dsID=Documento.pdf
- Craft, A. (2014). Wise Humanising Creativity: a goal for inclusive education. Revista de Educación Inclusiva, 7(1), 3-15. http://www.revista-educacion-inclusiva.es/numeros/anteriores
- Echeita Sarrionandia, G. (2011). Educación para la inclusión o educación sin exclusiones. Madrid: Narcea.
- Fiorini, M. y García-Ramírez, J.M. (2013). Cap. 5: Técnicas de grupo y creatividad aplicadas en el ámbito universitario, en Villena, MD., Muñoz, A. Recursos para tutoría en el aula universitaria. Granada: Editorial Universidad de Granada.
- García, M.J., Parrón, M.R., Roca, J.S., y Biarnès, A.V. (2008). El proceso de desinternamiento de jóvenes ex-tutelados para favorecer una inserción sociolaboral positiva. Análisis de la situación actual en los centros residenciales de acción educativa de Cataluña. Bordón, 60(3), 49-65. http://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/29000/15461
- Hazir, M., & García-Ramírez, J.M. (2015). Creativity & Cognitive Closure. Reidocrea, 4, 18-23. http://hdl.handle.net/10481/34628
- Lara Guardia, N.G. y Garcia-Ramirez, JM. (2014). Educación en valores en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria. ReiDoCrea, 3, 285-308. http://digibug.ugr.es/handle/10481/32878
- López, JR. y López, C. (2008). Conducta antisocial y delictiva en la adolescencia. Universidad de Murcia: EDITUM.
- Lozano Santos, D., y Garcia-Ramirez, J.M. (2014). La imaginación en menores de contextos educativos marginados. ReiDoCrea, 3, 261-266. http://digibug.ugr.es/handle/10481/32855
- Ortega Esteban J. (2010). Delincuencia, reformatorio y educación liberadora. Salamanca: AMERU.
- Valencia-García, N., y García-Ramírez, J.M. (2014). A través de la lectura. ReiDocrea, 3, 273-284. http://digibug.ugr.es/handle/10481/32877
- Vélaz de Medrano Ureta, M.C. (2008). Intervención educativa y orientadora para la inclusión social de menores en riesgo. Factores escolares y socioculturales. Madrid: UNED.