El impacto emocional de la interpretación de enlace en contextos de asiloLa percepción de los intérpretes de árabe-español

  1. Mahyub Rayaa, Bachir 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revue:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Année de publication: 2023

Titre de la publication: Monograph: "Linguistics as a manifestation of culture"

Volumen: 20

Número: 4

Type: Article

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V20.4950 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

D'autres publications dans: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Résumé

The emotional impact of liaison interpreting has attracted research attention for decades (cognitive processes involved in language interpreting, stress and emotions in interpreter performance). However, research on the Arabic-Spanish language combination is still scarce, which does not do justice to the high demand experienced for these languages in public services in Spain and Europe. This paper analyses the results of an anonymous survey (8 items) that probes the perception of 30 Arabic-Spanish interpreters in asylum settings about the emotional impact of their job.

Références bibliographiques

  • Andrade, C. (2020). The Limitations of Online Surveys, Indian journal of psychological medicine, 42(6), 575-576. doi.org/10.1177/0253717620957496. DOI: https://doi.org/10.1177/0253717620957496
  • Baistow, K. (2000). The Emotional and Psychological Impact of Community Interpreting. Babelea.
  • Blasco Mayor, M. J. y Pozo Triviño, M. del (2015). La interpretación judicial en España en un momento de cambio, MonTI. Monografías de Traducción e Interpretación, 7, 9-40. doi:10.6035/MonTI.2015.7.1 DOI: https://doi.org/10.6035/MonTI.2015.7.1
  • Bontempo, K., y Napier, J. (2011). Evaluating emotional stability as a predictor of interpreter competence and aptitude for interpreting, Interpreting, 13(1), 85-105. DOI: https://doi.org/10.1075/intp.13.1.06bon
  • Cano-Vindel, A. y Miguel-Tobal, J. J. (2001). Emociones y salud, Ansiedad y Estrés, 7, 111-121.
  • Chernov, G. (1979). Semantic aspects of psycholinguistics research in simultaneous interpretation, Language and Speech, 22(3), 277-295. DOI: https://doi.org/10.1177/002383097902200308
  • Darwin, C. (1877). A biographical sketch of an infant, Mind, 2, 285-294. Traducción castellana: Ensayo sobre el instinto y apunte biográfico de un niño. Ed. Tecnos, 1983. DOI: https://doi.org/10.1093/mind/os-2.7.285
  • Darwin, C. (1872). The expression of emotions in man and animals. J. Murray. Traducción castellana: La expresión de las emociones en los animales y en el hombre. Ed. Alianza, 1984. DOI: https://doi.org/10.1037/10001-000
  • Ekman, P. (1972). Emotion in the Human Face. Pergamon Press.
  • Ekman, P. y Friesen, W.V. (1971). Constants across cultures in the face and emotion, Journal of Personality and Social Psychology, 17, 124-129. DOI: https://doi.org/10.1037/h0030377
  • Ekman, P. y Oster, H. (1979). Facial expressions of emotion, Annual Review of Psychology, 30, 527-554. Traducción castellana en Estudios de Psicología, 1981, 7, 116-144. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev.ps.30.020179.002523
  • Escamilla, M., Rodríguez, I. y González, G. (2009). El estrés como amenaza y como reto: un análisis de su relación, Ciencia y Trabajo, 32, 96-101.
  • Feria, M. (1999). Inmigración económica y ejercicio profesional de la traducción y la interpretación del árabe en España. En M. Hernando de Larramendi y J. P. Arias (Coords.), Traducción, emigración y culturas (pp. 229-230). Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Gerver, D. (1976). Empirical studies of simultaneous interpretation: a review and a model. En R. W. Brislin (Ed.), Translation: applications and research (pp. 165-207). Gardner Press.
  • Gile, D. (1995). Basic Concepts and Modes for Interpreter and Translator Training. John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/btl.8(1st)
  • Gile, D. (1997). Conference Interpreting as a Cognitive Management Problem”. En J. Danks et al. (Eds.), Cognitive Processes in Translation and Interpreting (pp. 196-214). Sage.
  • Herrero Muñoz-Cobo, B. (1995). La interpretación en los juzgados. En R. Martín-Gaitero (Coord.), V Encuentros complutenses en torno a la traducción (pp. 687-692). Instituto Cervantes.
  • Izard, C. E. (1971). The face of emotion. Appleton.
  • Korpal, P. (2016). Linguistic and Psychological Indicators of Stress in Simultaneous Interpreting (Tesis doctoral inédita). Universidad de Adam Mickiewicz. https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/14590/1/Pawel%20Korpal%20PhD.pdf
  • Lazarus, R. S. y Lazarus, B. N. (1994). Passion and reason: Making sense of our emotions. Oxford University Press.
  • León Pinilla, R. (2018). La presencia de la interpretación en contextos de asilo y refugio; ¿realidad o ficción? En A. I. Foulquié Rubio, M. Vargas Urpi y M. Fernández Pérez (Eds.), Panorama de la traducción y la interpretación en los servicios públicos españoles: una década de cambios, retos y oportunidades (pp. 203-220). Comares.
  • León Pinilla, R., Jordá-Mathiasen, E. y Prado-Gascó, V. (2016). La interpretación en el contexto de los refugiados: valoración por los agentes implicados, Sendebar, 27, 25-49.
  • Mahyub Rayaa, B. (2013). La interpretación simultánea árabe-español y sus peculiaridades: docencia y profesión. Estudio piloto. En O. García Becerra, E. M. Pradas Macías y R. Barranco-Droege (Eds.), Quality in interpreting: widening the scope (pp. 337-358). Comares.
  • Mahyub Rayaa, B. (2020). Arabic-Spanish simultaneous interpreting: training and professional practice. En S. Hanna, H. El-Farahaty y A. Khalifaet (Eds.), The Routledge Handbook of Arabic Translation (pp. 350-365). Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315661346-22
  • Mahyub Rayaa, B. y Baya Essayahi, M. L. (2021). Linguistic–Cultural Mediation in Asylum and Refugee Settings and Its Emotional Impact on Arabic–Spanish Interpreters, Eur. J. Investig. Health Psychol. Educ., 11, 1280–1291. doi.org/10.3390/ejihpe11040093 DOI: https://doi.org/10.3390/ejihpe11040093
  • Mahyub Rayaa, B. y Sánchez Ramos, N. (2020). La mediación interlingüística e intercultural con menores refugiados: el caso del programa “Vacaciones en paz”, Dirasat. Human & Social Sciences, 47(3), 63-75.
  • Márquez Olalla, J. F. (2013). Impacto psicológico. El estrés: causas, consecuencias y soluciones: intérprete de conferencias frente a intérprete en los servicios públicos (Trabajo Fin de Máster inédito). Repositorio institucional. http://hdl.handle.net/10017/23826
  • Opdenhoff, J. H. (2011). Estudio sobre la direccionalidad en interpretación de conferencias: de las teorías a la práctica profesional (Tesis doctoral inédita). Universidad de Granada. http://hdl.handle.net/10481/17571.
  • Ortega-Herráez, J. M. (2007). La interpretación árabe-español en los juzgados y tribunales penales españoles: el intérprete y su papel profesional, Puentes: hacia nuevas investigaciones en la mediación intercultural, 8, 11-24.
  • Ortega-Herráez, J. M. (2011). Interpretar para la justicia. Comares.
  • Pérez Estevan, E. (2017). Interpretación en contextos de asilo y refugio: conflictos éticos en la práctica. Una lucha hacia el bienestar. En C. Valero-Garcés, (Ed.), Superando límites en Traducción e Interpretación en los Servicios Públicos (pp. 92-98). Universidad de Alcalá de Henares.
  • Piqueras Rodríguez, J. A. et al. (2009). Emociones negativas y su impacto en la salud mental y física, Suma Psicológica, 16(2), 85-112.
  • Poyatos, F. (2002). Nonverbal communication across disciplines (vol. 1, 2 y 3). John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/z.ncad3
  • Sali, M. (2003). Traducción e interpretación en la administración de justicia (española). En C. Valero-Garcés (Ed.), Traducción e Interpretación en los Servicios Públicos. Contextualización, actualidad y futuro (pp. 147-170). Comares.
  • Seleskovitch, D. (1978). Language and cognition. En D. Gerver y H.W. Sinaiko (Eds.), Language interpretation and communication (pp. 333-342). Plenum Press. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4615-9077-4_29
  • Tomkins, S. S. (1962). Affect, imagery, consciousness (Vol. 1): The positive affects. Springer-Verlag.
  • Tomkins, S. S. (1963). Affects, imagery, consciousness (vol. 2): The negative affects. Springer Verlag.
  • UNHCR (The UN Refugee Agency) (2017). Handbook for Interpreters in Asylum Procedures. UNHCR. https://cutt.ly/BNxxlfq
  • Vela Moreno, P. y Mahyub Rayaa, B. (2018). La comunicación kinésica en árabe y su reconocimiento en el aprendizaje de la lengua árabe. ReiDoCrea, 7, 348-362. DOI: https://doi.org/10.30827/Digibug.54139
  • Valero-Garcés, C. (2003). Una visión general de la evolución de la traducción e interpretación en los servicios públicos. En C. Valero-Garcés (Ed.), Traducción e Interpretación en los Servicios Públicos. Contextualización, actualidad y futuro (pp. 3-35). Comares.
  • Valero-Garcés, C. (2006). El impacto psicológico y emocional en los intérpretes y traductores en los servicios públicos. Un factor a tener en cuenta, Quaderns. Revista de traducció, 13, 141-154.
  • Watson, D. y Clark, L. A. (1984). Negative affectivity: The disposition to experience aversive emotional states. Psychological Bulletin, 96, pp. 465-490. DOI: https://doi.org/10.1037/0033-2909.96.3.465