La fotografía de danza significante. Una nueva imágen en la cartelería del BNE.Una nueva imagen en la cartelería del BNE

  1. González Martínez, Marta 1
  2. Ortiz Camacho, María del Mar
  3. Diaz Olaya, Ana María 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
Tercio creciente

ISSN: 2340-9096

Year of publication: 2022

Issue Title: Diálogos entre contextos, desde las artes

Issue: 22

Pages: 97-112

Type: Article

DOI: 10.17561/RTC.22.7194 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Tercio creciente

Abstract

This research focuses on the meaning of dance photography por poster and advertising of the National Ballet of Spain (BNE) by photographer Manu Toro. This artistic process unites several visual and performing arts in itself and provides relevant information to the general public as well as to students, teacher and dance professionals about the stege event it represents. In this study, Manu Toro’s photographs represent a new visual discourse where the meaning of the photograph is a brief summary of the program or choreography it represents, developing a recognizable style manual as a new identifying image. To carry out this work, a methodological proposal is presented that aims to analyze photography from the point of view of dance, complementing the analysis of the characters-dancers and their narrative meaning on the scene through research instruments based on images of the Based Educational Research in the Visual Arts.

Bibliographic References

  • ALBI, M. Blog recuperado el 20 mayo de 2022.
  • https://www.albidanza.com/single-post/2016/04/13/historia-del-bailaor-f%C3%A9lix-fern%C3%A1ndez-el-loco).
  • ARRANZ, A. (2022). Danza Española. Arte Coreográfico de Representación Escénica. Volúmenes I, II y III. Ediciones Si Bemol.
  • BARTHES, R. (1982). La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Gustavo Gili, Barcelona.
  • BNE, Inicio [Página de Facebook]. Facebook. Recuperado el 27 mayo de 2020 https://www.facebook.com/photo/?fbid=496838345132914&set=a.278727906943960).
  • BNE. [web] Recuperado el 22 de mayo de 2022, https://balletnacional.mcu.es/es/temporada/temporada-2021-2022/la-bella-otero.
  • DALLAL, A. (2007). Los elementos de la danza, México, UNAM.
  • DALLAL, A. (2013). La fotografía de danza o el sometimiento de la forma. La Colmena Nº 77 pp.9-20.
  • DÁVILA, M. R. (2014). La Danza como comunicación. Portafolio fotogŕafico en la experiencia del programa de danza en la comunidad de U.R.L:, Caso Comapa. Universidad Rafael Landívar. Guatemala.
  • DE QUINTANA, C, en Real Academia de la Historia. Diccionario Biográfico electrónico (en red, https://dbe.rah.es/biografias/115763/felix-fernandez-garcia)
  • ESPADA, R. (1L997). La danza española. Su aprendizaje y conservación. Madrid: Librerías Deportivas Esteban Sanz.
  • IRWIN, R. L.; COSSON, A. (eds.) (2004): A/R/Tography: Rendering Self Through Arts-Based Living Inquiry. Vancouver: Pacifi c Educational.
  • LABAN, R. (1987). El dominio del movimiento. Edición revisada y ampliada por Lisa Ullman, exdirectora del Laban Art of Movement Centre, traducido por Jorge Bosso Cuello. Madrid: Fundamentos.
  • MARIEMMA. (1997). Tratado de Danza española. Mis caminos a través de la danza. Madrid: Fundación Autor.
  • MARÍN-VIADEL, R. y ROLDÁN, J. (Eds.). (2017). Ideas Visuales. Investigación Basada en Artes e investigación artística [Visual Ideas.Arts Based Research and Artistic Research]. Granada: Editorial
  • MARÏN, ROLDAN y CAEIRO (2020). Aprendiendo a enseñar artes visuales.‎ eBooks Kindel. Tirant Lo Blanch.
  • MARÍN-VIADEL, R. y ROLDÁN (2012) MARÍN, R; MENA de TORRES, Jaime; MOLINET, Xabier y PÉREZ-CUESTA, Guadalupe (2012).‘Comentarios visuales sobre una fotografía de Eve Arnold’. En ROLDÁN, Joaquín y MARÍN, Ricardo (eds.). Metodologías Artísticas de Investigación en Educación. Archidona: Algibe.
  • MEIRA, R. (2019). Preparação corporal e somaestética na Universidade Federal de Uberlândia 2000-2018. Repertório (32),159-182. http://dx.doi.org/10.9771/r.v1i32.26554.
  • MURGA, I. (2017). Poetas del cuerpo. La danza en la Edad de Plata. Madrid. Residencia de estudiantes.
  • SÁNCHEZ, I. (2018). Análisis de la comunicación visual del cartel cinematográfico. Estudio de caso de la productora Universal Pictures. Gráfica en línea Vol, 6 nº 12, pp. 67-75, https:// raco. cat/index.php/Grafica/article/view/339051 [consulta 26-04-2022].
  • SCRIVENER, S. (2003 September): Reflection in and on action and practice in creative-production doctoral projects in art and design, the foundations of practice-based research:An introduction. Working Papers in Art and Design, 1. http://www.herts.ac.uk/artdes1/research/papers/wpades/vol1/scrivener2.html[17/03/2008]