(Re)escribir lo no presentelecturas de "Séance", de Julio D’Escriván, desde Derrida y Adorno

  1. Hervás, Marina
Revista:
Escritura e imagen

ISSN: 1885-5687

Año de publicación: 2018

Número: 14

Páginas: 185-196

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/ESIM.62770 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Escritura e imagen

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The main aim of the text is to reflect on the complexity of writing when it comes across the musical. To this end, in the first part of the book, some of the fundamental positions of J. Derrida and T. W. Adorno are taken into consideration, insofar as both question the reduction of writing to inscription, criticize the dualistic drift of knowledge from a limited concept of writing and reflect on what exceeds the limits of what can be written. The second part analyzes, from the theoretical framework established in the first part, the work Séance, by Julio D’Escriván, which problematizes the centrality of the score and the complex relationship between interpretation, reading and writing in sound, to reach a critique of the primacy of the present and the strategies of the visual.

Referencias bibliográficas

  • Adorno, T. W., Ästhetische Theorie, Gesammelte Werke 7, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1977.
  • Adorno, T. W., Dialektik der Aufklärung, Gesammelte Schriften 3, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1977.
  • Adorno, T. W., Minima moralia, Gesammelte Schriften 4, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1977.
  • Adorno, T. W., Noten zur Literatur, Gesammelte Schriften 11, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1977.
  • Adorno, T. W., Terminología filosófica II, Madrid, Taurus, 1977, p. 122.
  • Adorno, T., W., Zu einer Theorie der musikalischen Reproduktion, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 2001.
  • Agamben, G., El lenguaje y la muerte. Un seminario sobre el lugar de la negatividad, Valencia, Pre-textos, 2008.
  • Derrida, J., Cómo no hablar y otros textos, Barcelona, Proyecto A, 1997.
  • Derrida, J., De la Gramatología, México-Madrid, Siglo XXI, 1996.
  • Hegel, G. W. F., Fenomenología del espíritu, Madrid, Abada, 2010.
  • Hegel, G. W. F., Enciclopedia de las ciencias filosóficas. Madrid, Alianza, 2010.
  • Quignard, P., El odio a la música, Chile, Andrés Bello, 1998.
  • Rancière, J., El destino de las imágenes, Buenos Aires, Argentina, 2011
  • Schaeffer, P., Tratado de los objetos musicales, Madrid, Alianza, 2003.
  • Wellmer, A., Sobre la dialéctica de modernidad y postmodernidad. La crítica de la razón después de Adorno, Madrid, Visor, 1993