La tradición rebeldeel paria en la obra de Itziar Pascual
- Pietrak, Mariola 1
- Buczek, Olga 1
-
1
Maria Curie-Skłodowska University
info
ISSN: 2255-4505
Año de publicación: 2022
Volumen: 10
Número: 1
Páginas: 91-110
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Pasavento: revista de estudios hispánicos
Resumen
This study aims to relate Itziar Pascual and her works to the rebellious tradition of women who are famous for an act of rebellion that has caused or may cause social change. The two works analyzed –Variaciones sobre Rosa Parks(2007) and Eudy (2014)– rescue archetypal figures of rebellious pariah from his-tory. Both embody the dilemma that accompanies the pariah in the process of becoming a rebellious pariah. In this process of the “choice” between the pure assimilation and the rejection of the “inferiorizing difference”, the pariah high-lights the intersectionality of different types of exclusion (sex/sexuality/class/race) that a marginalized individual can experience, as well as the broken prom-ises of modern humanity engineered by the Revolution of 1789.
Referencias bibliográficas
- Agamben, Giorgio (1998). Homo sacer. Valencia: Pre-Textos.
- Arendt, Hannah (1998). Los orígenes del totalitarismo. Madrid: Taurus.
- Arendt, Hannah (2005). La tradición oculta. Buenos Aires: Paidós.
- Bauman, Zygmunt (2005). Vidas desperdiciadas. La modernidad y sus parias. Barcelona: Paidós.
- Bourdieu, Pierre y Jean-Claude Passeron (1981). La reproducción. Barcelona: Editorial Laia.
- Butler, Judith (2006). Vida precaria: el poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidós.
- Butler, Judith (2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. Madrid: Paidós.
- García-Manso, Luisa (2014). “Los fantasmas en el teatro de Itziar Pascual: memoria y construcción identitaria”, Brumal, II.2: 87-107. DOI: <https://doi.org/10.5565/rev/brumal.124>.
- Genschow, Karen (2020). “Haitiano/as en Santiago de Chile. Representaciones del otro latinoamericano/chileno/haitiano como paria en Perro Bomba” (2019), Itinerarios, 32: 77-97. DOI: <https://doi.org/10.7311/ITINERARIOS.32.2020.05>.
- Leibovici, Martine (2013). Autobiographies de transfuges. Karl Phillip Moritz, Richard Wright, Assia Djebar. París: Le Manuscrit.
- Nieva-De La Paz, Pilar (2017). “Modelos femeninos para la igualdad en el teatro de Itziar Pascual”, in Créations au féminin. Les dramaturges espagnoles d’aujourd’hui, ed. Catherine Flepp y Marie-Soledad Rodríguez. París: L’Harmattan, 85-105.
- OyÄwùmí, Oyèronké (2017). La invención de las mujeres. Una perspectiva africana sobre los discursos occidentales del género. Bogotá: Editorial en la frontera.
- Pallín, Yolanda (2015). “Itziar Pascual. Eudy. Madrid: Fundación SGAE 2014. VII Certamen Internacional Leopoldo Alas Mínguez”, Acotaciones, 24: 279-282.
- Parks, Rosa y Jim Haskins (2019). Mi historia [1992]. Barcelona: Plataforma Editorial.
- Pascual, Itziar (2010). “Entrevista a Itziar Pascual”, Anagnórisis, 1: 302-312.
- Pascual, Itziar (2007a). ¿Un escenario de mujeres invisibles? El caso de las Marías Guerreras. Málaga: Universidad de Málaga.
- Pascual, Itziar (2007b). Variaciones sobre Rosa Parks, <https://muestrateatro.com/archivos/Variacionesrosa_version2.pdf> (25 de agosto de 2021).
- Pascual, Itziar (2014). Eudy. Madrid: Fundación SGAE.
- Rojas González, José Pablo (2018). “Las anécdotas de un ‘paria con voz’: el hombre gay en una selección de relatos de Cartas a hombres (2018)”, Cuadernos Intercambio sobre Centroamérica y el Caribe, 17.1: sp. DOI: <https://doi.org/10.15517/c.a.. v17i1.39453>.
- Varikas, Eleni (1995). “Paria: una metáfora de la exclusión femenina”, Política y Cultura, 4: 81-89.
- Varikas, Eleni (2003). “La figure du Paria: une exception qui éclaire la règle”, Tumultes, 2, 21-22: 87-105. DOI: <https://doi.org/10.3917/tumu.021.0087>.
- Varikas, Eleni (2017). Las escorias del mundo: figuras del paria [2007]. Xalapa: Universidad Veracruzana.
- Yáñez, Antía (2019). Be water. Figueiroa: Cuarto de Inverno.
- Zatlin, Phyllis (2000). “Cine en teatro: Una noche de lluvia, de Itziar Pascual”, Acotaciones, 5: 93-102.
- VV.AA. (2019). La patria de los parias: Trabajos esclavizantes en el siglo XXI. Barcelona: Ediciones Invasoras.