El trabajo con las fuentes históricas y su utilización didáctica

  1. Camuñas García, Daniel
Journal:
UNES: Universidad, escuela y sociedad

ISSN: 2530-1012

Year of publication: 2020

Issue: 8

Pages: 8-18

Type: Article

More publications in: UNES: Universidad, escuela y sociedad

Abstract

The aim of the History is to rebuild the past. To achieve this, historians need to use historical sources, or in other words the remnants of the past that tell us about what happened in previous eras. Working with historical sources could also be an important educational resource to develop the historical thinking of the students. Nevertheless, the history textbooks have given too much importance to superficial descriptions of historical sources, ignoring the critical look. For this reason, and with the purpose of approaching to the knowledge of working critically with historical sources, here are presented a series of activities oriented to the work with historical sources and designed to develop the historical thinking.

Bibliographic References

  • Bel Martínez, J. C. (2017). Imagen y libros de texto de historia en educación primaria: estu­dio comparativo a partir de un análisis cua­litativo. Revista de Educación, 377, 82­112
  • Chapman, A. (2011). Twist and Shout? Develop­ing sixth form students’ thinking about his­torical interpretation. Teaching History, 142, 24­33
  • Cooper, H. (2002). Didáctica de la historia en la educación infantil y primaria. Madrid: MorataHernández, X. (2002). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. Barcelona: Graó
  • Levstik, L. S., y Barton, K. C. (2001). Doing history: investigating with children in elementary and middle schools. Abingdon, RU: Routledge
  • Ponce Gea, A. I. (2013). Seixas, Peter y Tom Mor-ton. 2013. The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson College Indige-nous [218 pp.]. Revista de Estudios Sociales, 52, 225­228
  • Prats, J., y Santacana, J. (2011). Enseñar a pen­sar históricamente: la clase como simula­ción de la investigación histórica. En J. Prats (Coord.), Didáctica de la Geografía y la His-toria (pp. 67­89). Barcelona: Graó
  • Rüsen, J. (1997). El libro de texto ideal. Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 12, 79­94
  • Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y compe­tencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizaje de estudiantes. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 27, 43­66
  • Sáiz, J., y Colomer, J. C. (2014). ¿Se enseña pensamiento histórico en libros de texto de Educación Primaria? Análisis de actividades de historia para alumnos de 10­12 años de edad. Clío. History and History Teaching, 40, 1­19
  • Seixas, P., y Morton, T. (2013). The Big Six His-torical Thinking Concepts. Toronto: Nelson College Indigenous