¡Eh, Macarena, ay! Cómo una 'española' llegó al top del Billboard norteamericano

  1. Fernando Barrera Ramírez
Journal:
Música oral del Sur: revista internacional

ISSN: 1138-8579

Year of publication: 2022

Issue: 19

Pages: 107-136

Type: Article

DOI: 10.5281/ZENODO.7273887 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Música oral del Sur: revista internacional

Abstract

In 1993, the Serdisco label released A mí me gusta by Los del Río, an album with ten tracks that included ‘Macarena’. This four-minute and twelve-second song led the artistic duo from Seville to international success. To achieve this goal, several adaptations were made between 1993 and 1995, mixing English lyrics and electronic music beats. Los del Río’s single hit No. 1 on the US charts for 14 weeks, from 3 August to 2 November 1996, a milestone only surpassed on two occasions to date. Since then, ‘Macarena’ has become internationally associated with Spanish and Latin culture, and has even been used as a political tool to attract the Latino vote in countries such as the United States. This article aims to analyse the particular process of hybridisation that turned this coincidental and unpretentious production into one of the greatest commercial successes in the history of Spanish music. It also establishes a chronology of ‘Macarena’, comparing different versions of the song and analysing which elements, and in which editions, brought about the decisive change in its reception outside Spain and turned it into an international phenomenon, how ‘Macarena’ went from local to global.

Bibliographic References

  • BARRERA-RAMÍREZ, F. “De Hollywood a Bollywood, ¿adónde vas, Macarena?”. En N. Reyes, P. Díaz y L. Da Silva (coords.). Gestión de la cultura: lo que nos hace humanos, 2021, 29-38.
  • BURKE, P. Hibridismo cultural. Madrid: Akal, 2013.
  • BURNS, L & LACASSE, S. The pop palimpsest: intertextuality in recorded popular music. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2018. doi:https://doi.org/10.3998/mpub.9755813
  • DIENER, A., BÄHR, J. & KÜCHEMANN, F. “Hände, Hüfte, Hopsasa”. Frankfurter Allgemeine, 2016. Acceso: 15 de septiembre de 2021 http://www.faz.net/aktuell/feuilleton/pop/20-jahre-macarena-haende-huefte-hopsasa-14300283.html
  • DOMENACH, H. “Vos tubes de l'été (9): ‘La Macarena’”. Le Point, 15 de julio de 2014. Acceso: 17 de septiembre de 2020. https://www.lepoint.fr/musique/vos-tubes-de-l-ete-9-la-macarena-15-07-2014-1846073_38.php
  • DOMINGO, J. J. “El superávit creativo. “Remezcla de `La Macarena’”. Legal Today, 4 de marzo de 2022. Acceso: 20 de septiembre de 2022 https://www.legaltoday.com/opinion/articulos-de-opinion/el-superavit-creativo-remezcla-de-la-macarena-2022-03-04/
  • FALCÓN, A. “Beyond La Macarena? New York City Puerto Rican, Dominican, and South American voters in the 1996 election”. En La Garza, R. & DeSipio, L. (eds.). Awash in the mainstream. Latino politics in the 1996 elections. New York: Routledge, 2018.
  • FIRESTONE, D. “The 1997 elections: the mayor; upbeat Giuliani Takes a lap around the city”. The New York Times, 3 de noviembre de 1997. Acceso: 10 de diciembre de 2020. https://www.nytimes.com/1997/11/03/nyregion/the-1997-elections-the-mayor-upbeat-giuliani-takes-a-lap-around-the-city.html
  • FOUCE, H. “Autorship and public domain in the age of copyright”. Ponencia presentada en HPSfAA Conference – Artistic Expression and Community connections, 2012.
  • GARCÍA, S. y PÉREZ, D. “Diversos enfoques analíticos aplicables al texto musical”. En Aguilera, M., Adell, J. E. & Sedeño, A. (eds.). Comunicación y música I: lenguaje y medios, 79-93. Barcelona: UOC, 2008.
  • GROENING, M. The Simpsons. Los Ángeles: Fox, 1989.
  • JIMÉNEZ, P. “Macarena”, 2014. http://del.icio.us/pedrojimenez/macarena Acceso: 10 de septiembre de 2019.
  • KRISTEVA, J. Semiótica. Madrid: Fundamentos, 1978.
  • LARES, O. “Crónicas”. El Universal de Venezuela, c. 20 agosto de 1992.
  • LLEWELLYN, H. “BMG’s Macarena fever spreads around the world”. Billboard, 1996, 7 y 102.
  • LÓPEZ-CANO, R. Música dispersa. Apropiación, influencias, robos y remix en la era de la escucha digital. Musikeon Books, 2017.
  • MACHUCA, J. F. & Arenzana, J. M. Y llegó Macarena. Barcelona: Planeta, 2005.
  • MADORY, D. El arreglo en la música popular. Arte e investigación, 4, 2000, 90-95.
  • MONTOYA, J. L. “El patio”. ABC de Sevilla, 13 de abril de 1993, 107.
  • MONTOYA, J. L. “El patio”. ABC de Sevilla, 25 de octubre de 1995, 107.
  • MUNÁRRIZ, A. “‘Macarena’ vuelve al pueblo. Siete grupos publican gratis sus versiones del famoso tema”. Público, 6 de abril de 2011. Acceso: 1 de mayo de 2021. https://www.publico.es/culturas/macarena-vuelve-al-pueblo.html
  • OLIVER, S. & YOUNG, J. T’aint what you do (it’s the way that cha do it). Nueva York: MCA Music, 1939.
  • PARELES, J. “The dance within the hit parade”. The New York Times, 31 de Agosto de1996. Acceso: 2 de marzo de 2021. https://www.nytimes.com/1996/08/31/us/the-dance-within-the-hit-parade.html
  • PÉREZ, M. “Unas 9.000 adolescentes tiemblan en Badalona en la primera escala española de One Direction”. 20 Minutos, 23 de mayo de 2013. Acceso: 2 de diciembre de 2020. https://www.20minutos.es/noticia/1822065/0/one-direction/concierto/badalona-adolescentes/
  • POTIEZ, J. & POZZUOLI, A. Grande historie et petits secrets de tubes de l’ete. Paris: Éditions du Moment, 2016.
  • ROMERO, P. G. “La máquina de trovar de Meneses. Materiales para una topografía de la máquina flamenca”. En Ruesga, J. (coord.). Intersecciones: la música en la cultura electro-digital, 151-160. Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, 2005.
  • ROMERO, P. G. “Arqueología de Macarena”. 13 Festival Internacional Zemos98, 2011. Acceso: 19de julio de 2021. http://13festival.zemos98.org/Arqueologia-de-Macarena
  • ROMERO, A & Ruiz, R. Macarena. Madrid: Canciones del Mundo/Discorama/Nuevas Ediciones, 1994.
  • RUIPÉREZ, C. Las obras del espíritu y su originalidad. Madrid: Editorial Reus, 2012. doi:https://doi.org/10.5944/rduned.14.2014.13309
  • RUSSELL, M. “‘Give your body joy, Macarena’. Aspects of U. S. participation in the ‘Latin’ dance craze of the 1990s”. En W. A. Clark (ed.). From Tejano to Tango: Latin American Popular Music, 2002, 172-194. New York: Routledge. doi:https://doi.org/10.4324/9780203055670
  • SALAVERRI, F. Solo éxitos año a año. Madrid: Iberautor Promociones Culturales, 2005.
  • VICENTE-YAGÜE, M. I. & GUERRERO, P. “Fundamentación teórica de la intertextualidad literario-musical como línea de investigación e innovación en Didáctica de la Lengua y la Literatura”. Dialogía, V. 7, 2013, 245-267.
  • VVAA. Macarena web, 1996? http://macarena.com/. Acceso: 12 de febrero de 2021.
  • VVAA. “Music plagiarism and appropriation”. Athleticdesign.se, s.a. Acceso: 11 de noviembre de 2019. http://www.athleticdesign.se/otherstuff/music_plagiarism.html
  • WEINER, J. “Hey, Macarena!”. Chicago Tribune, 18 de agosto de 1996. Acceso: 3 de abril de 2021. https://www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-1996-08-18-9608180073-story.html
  • ZAVALA, C. “La gozadera, ¿la canción del verano 2015?”. Los 40 Principales, 2015. Acceso: 11 de enero de 2021. https://los40.com/los40/2015/07/01/musica/1435747228_357090.html