Statistical Graphs in Spanish Textbooks and Diagnostic Tests for 6–8-Year-Old Children

  1. Batanero, Carmen
  2. Arteaga, Pedro
  3. Gea, María M.
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Libro:
Early Mathematics Learning and Development

ISSN: 2213-9273 2213-9281

ISBN: 9789811310430 9789811310447

Año de publicación: 2018

Páginas: 163-180

Tipo: Capítulo de Libro

DOI: 10.1007/978-981-13-1044-7_10 GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Referencias bibliográficas

  • Arteaga, P. (2011). Evaluación de conocimientos sobre gráficos estadísticos y conocimientos didácticos en futuros profesores (assessing knowledge on statistical graphs and didactic knowledge in prospective teachers) (Unpublished Ph.D Dissertation). University of Granada, Spain.
  • Batanero, C., Arteaga, P., & Ruiz, B. (2010). Statistical graphs produced by prospective teachers in comparing two distributions. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne, & F. Arzarello (Eds.), Proceedings of the Sixth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Lyon: ERME. Retrieved from www.inrp.fr/editions/editions-electroniques/cerme6/ .
  • Bertin, J. (1967). Semiologie graphique. Paris: Gauthier-Villars.
  • Bertin, J. (1981). Graphics and graphic information-processing. Berlin: Walter De Gruyter.
  • Cleveland, W. S., & McGill, R. (1984). Graphical perception: Theory, experimentation and application to the development of graphical methods. Journal of the American Statistical Association, 79(387), 531–554.
  • Consejería de Educación de la Junta de Andalucía. (2008). Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. Sevilla: Autor.
  • Consejería de Educación, Cultura y Deporte de la Junta de Andalucía. (2015). Orden de 17 de marzo de 2015, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía. Sevilla: Autor.
  • Cruz, A. (2013). Erros e dificuldades de alunos de 1.º ciclo na representação de dados estatísticos (1rt cycle students errors and difficulties in representing statistical data) (Master’s Thesis). University of Lisbon.
  • Curcio, F. R. (1989). Developing graph comprehension. Reston, VA: NCTM.
  • Díaz-Levicoy, D., Batanero, C., Arteaga, P., & Gea, M. M. (2016). Gráficos estadísticos en libros de texto de Educación Primaria: un estudio comparativo entre España y Chile/Statistic graphs in primary education textbooks: a comparative study between Spain and Chile. Bolema, 30(55), 713–737.
  • Gal, I. (2002). Adult’s statistical literacy: Meaning, components, responsibilities. International Statistical Review, 70(1), 1–25.
  • Krippendorff, K. (2013). Content analysis: An introduction to its methodology. London: Sage.
  • Ministerio de Educación y Cultura, MEC. (2007). Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación infantil (Royal Decreet establishing the basic curriculum for Pre-school). Madrid: Autor.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, MECD. (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria (Royal Decreet establishing the basic curriculum for Primary Education). Madrid: Author.
  • National Council of Teachers of Mathematics, NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA.
  • National Governors Association Center for Best Practices & Council of Chief State School Officers (2010). Common core state standards for mathematics. Washington, DC: Author.
  • OECD. (2015). PISA 2015 Assessment and analytical framework. Paris: Author.
  • Roth, W.-M. (1996). Where is the context in contextual word problems? Mathematical practices and products in grade 8 students’ answers to story problems. Cognition and Instruction, 14(4), 487–527.
  • Shaughnessy, J. M. (2007). Research on statistics learning and reasoning. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 957–1009). Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  • Shaughnessy, J. M., Garfield, J., & Greer, B. (1996). Data handling. In A. J. Bishop, K. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, & C. Laborde (Eds.), International handbook of mathematics education (pp. 205–237). Dordrecht, The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Watson, J. M. (2006). Statistical literacy at school: Growth and goals. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.