La ornamentación en el discurso del arte y el diseño

  1. Sanz Sánchez, Joan 2
  2. Velasco Aranda, Rosario
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Granada, España
Zeitschrift:
Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

ISSN: 2014-9298

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 10

Nummer: 19

Seiten: 63-71

Art: Artikel

DOI: 10.5565/REV/GRAFICA.193 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

Andere Publikationen in: Grafica: documents de disseny gràfic = documentos de diseño gráfico = journal of graphic design

Objetivos de desarrollo sostenible

Zusammenfassung

This article studies the phenomenon of ornamentation through the different discourses that has been built around it. To do this, we will analyze the function of ornamentation on built spaces, the human body and utilitarian objects. Through a historical review, we explore the tensions between art and applied arts aiming to identify the causes of their distancing in the past decades and the meeting points where both disciplines might accommodate. We also reflect on the practice of contemporary design and its position in the spectrum of these frictions, meditating on their role in the economic-productive circuit.

Bibliographische Referenzen

  • Bloomer, Kent. (2000). The Nature of Ornament. Rythm and Metamorphosis in Architecture. New York, United States of America: W. W. Norton Company.
  • Campi, Isabel. (1988). El retorn de l’ornament. Temes de disseny, 2, 89-98. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/Temes/article/view/29053/39863
  • Campi, Isabel. (2020). ¿Qué es el diseño? Barcelona, España: Gustavo Gili.
  • Chaves, Norberto. (2003). El diseño: ni arte ni parte. En A. Calvera (Ed.), Arte ¿? Diseño. Nuevos capítulos en una polémica que viene de lejos (pp. 119-138). Barcelona: Gustavo Gili.
  • Dondis, Donis A. (1976). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona, España: Gustavo Gili.
  • Fontdevilla, Oriol. (2016). Las trampas del ornamento. Concreta, 7, 2-4.
  • Francalanci, ERNESTO L. (2010). Estética de los objetos. Madrid, España: A. Machado Libros.
  • Frutiger, Adrian. (2011). Signos, símbolos y señales. Barcelona, España: Gustavo Gili.
  • Gombrich, Ernst. (1980). El sentido del orden. Barcelona, España: Gustavo Gili.
  • Gombrich, Ernst. (1997). La historia del arte. Madrid, España: Ed. Debate.
  • Gropius, Walter. (1919). Manifiesto Bauhaus. Recuperado de https://bauhausmanifesto.com/
  • Harris, Marvin. (2002). Introducción a la antropología general. Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Koskinen, Harri. (2013). El diseño como emoción, el leitmotiv de Harri Koskinen en su charla en Roca Barcelona Gallery. Diariodesign. Recuperado de http://diariodesign.com/2013/01/el-diseno-como-emocion-el-leitmotiv-de-harri-koskinen-en-su-charla-en-roca-barcelona-gallery/
  • Lévi-Strauss, Claude. (1992). Tristes trópicos. Barcelona, España: Paidós.
  • Merleau-Ponty, Maurice. (1945). Phénoménologie de la perception. París, Francia: Gallimard.
  • Morris, William. (2002). Arte y artesanía. Madrid, España: Alianza Editorial.
  • Norman, Donald A. (2003). El Diseño emocional: por qué nos gustan (o no) los objetos cotidianos. Barcelona, España: Paidós.
  • Real academia española (2014). Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado de http://rae.es/
  • Ricard, André. (2016). Meet André Ricard. Cities in design. Barcelona. Recuperado de https://youtu.be/-Ce08p-fwAI
  • Satué, Enric. (2006). El diseño gráfico desde los orígenes hasta nuestros días. Madrid, España: Alianza Forma.
  • Sudjic, Deyan. (2009). El lenguaje de las cosas. Madrid, España: Turner Noema.
  • Vitruvio, Marco. (2006). Los diez libros de arquitectura. Madrid, España: Alianza.
  • Vitta, Maurizio. (2003). El sistema de las imágenes. Estética de las representaciones cotidianas. Barcelona, España: Paidós.
  • Worringer, Wilhelm. (1997). Abstracción y naturaleza. Una contribución a la psicología del estilo. Madrid, España: Fondo de Cultura Económica de España.