Necesidad de capacitación de los docentes de educación física bajacalifornianos

  1. Galarraga Triana, Edgar Ney 1
  2. Rosario Padial Ruz 2
  3. Juan Carlos de la Cruz Campos 2
  4. Kristhel Judith Garza González 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Baja California
    info

    Universidad Autónoma de Baja California

    Mexicali, México

    ROR https://ror.org/05xwcq167

  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2023

Issue: 49

Pages: 835-844

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The objective of the work was to analyze the training needs of Baja Californian Physical Education teachers, for the detection of the contents that will be part of a training program, for this, the contents issued by the Ministry of Public Education were taken into account, those exposed in some Learning Unit Programs analyzed and by the updating needs expressed by the teachers who were surveyed. A descriptive methodology with a mixed approach was used. The survey used was validated through expert judgment, selecting 13 specialists through a biogram, where the validity of the questionnaire content was found by the Kendal coefficient, obtaining concordance values of 0.80 to 0.89 between the experts, in each of the 11 questions analyzed, the validity of the survey was found by the Delphi technique, obtaining as results of clarity and coherence a value of 84.6%, and relevance of 92.3% and the reliability of the questionnaire was 0.910, found by the Cronbach's Alpha coefficient. The instrument was applied to 558 Baja Californian teachers, in a random non-probabilistic manner for convenience, obtaining the most revealing results that, in terms of training, 23% needed to be trained in all contents, 19% in evaluation and 16% in planning. Of the topics selected, by the surveyed teachers, where they most need training are evaluation and planning, they also mention Gamification, socio-emotional management and digital tools, topics that were not found in the reviewed documents.

Bibliographic References

  • Abreu, J. L. (2015). Análisis al Método de la Investigación analysis to the research method. Daena: International journal of good conscience, 10(1), 205-214.
  • Ballester, I., Fernández, R., & Parra-Camacho, D. (2021). Adaptación y validación de una escala para la evaluación del desempeño profesional del entrenador de fútbol en base a su formación permanente, nivel de TIC y autoevalua-ción. Revista Retos, 40, 272–280. https://doi.org/10.47197/retos.v1i40.83157
  • Barén, F. D. (2021). Estrategia de capacitación para docentes que laboran como profesores de educación física en la educación básica. (Tesis de Maestría).
  • Bedolla, R., Miranda, A., Bedolla, J.J., & Sánchez, O. (2016). Programas de unidades de aprendizaje con enfoque sustentable. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo.
  • Bernaza, G., Troitiño, M., & López, Z. (2018). La superación profesional: mover ideas y avanzar más. Editorial Universidad
  • Burgos, M. A. (2021). Identificación del Perfil del Gestor Deportivo en los Centros Deportivos Privados en Andalucía. (Tesis de Doctorado).
  • Cañón, F., & Villarreal, M. (2022). Physical education as a strengthening of citizen values for coexistence. Revista Retos; 44, 285-294. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90708
  • Carreño, J. M., Díaz, A., López, S., & Martín, J. A. (2019). ¿Qué se investiga en formación docente en educación física y en recreación?. Revista Retos, 36, 3-8. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.51456
  • Castillo, I., & Guijarro, M. (2006). Estadística descriptiva y cálculo de probabilidades. Pearson Educación, S.A.
  • Celedón-Rivero, J., & Brunal-Vergara, B. (2012). El psicólogo como auxiliar de justicia, una mirada desde la pericia psico-lógica. Revista de la facultad de Psicología Universidad Cooperativa de Colombia; 8(14), 153-167.
  • Cervantes, J. M., Salinas, V., & Gasserman, L. (2017). Diseño de la capacitación blended learning en una empresa. Revista Campus Virtuales; 6(1), 121-129.
  • Cortés-Reyes, E., Rubio-Romero, J.A., & Gaitán-Duarte, H. (2010). Statistical methods for evaluating diagnostic test agreement and reproducibility. Revista Colombiana de Obstetricia y Ginecología, 61(3), 247-255.
  • Creswell, J. (2014). Investigação qualitativa e projeto de pesquisa. Escolhendo entre cinco abordagens, (3a ed.). Penso Editora
  • Cubillos, O. L., & Cubillos, O. M. (2017). Propuesta de gestión curricular para la capacitación de docentes de básica primaria en la enseñanza de la educación física. (Tesis de Maestría).
  • Escobar-Pérez, J., & Cuervo-Martínez, A. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Revista Avances en Medición, 6 (1), 27–36.
  • Foppiano-Vilo, G., Matus-Castillo, C., & Cornejo-Améstica, M. (2022). Barriers, facilitators and strategies that influence women’s participation on boards of directors of Chilean sports federations. Revista Retos, 44, 34-44. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90136
  • Galarraga, E. N., Garza, K. J., González, M. E., & Arrayales, E. (2021). Test to evaluate physical functional and classify paraplegic and paraparhetic patients due to spinal cord injury. Revista Educateconciencia, 29(33), 101-123.
  • Garrote, P. R., & Rojas, M. (2015). Validation by expert judgements: two cases of qualitative research in Applied Linguis-tics. Revista Nebrija de lingüística aplicada a la enseñanza de lenguas, 18, 124-139.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. (4th ed.). Allyn & Bacon.
  • Hernández, P.A., & Pascual, A.E. (2018). Validation of a Research Instrument for the Design of a Self-Assessment Meth-odology for the Environmental Management System. Revista de Investigación Agraria y Ambienta, 9(1), 157-163. https://doi.org/10.22490/21456453.2186
  • Martínez, J., & Anturí, F. (2018). Caracterización de la presentación del concepto de distribución de frecuencias en libros de texto de grado sexto en el municipio de Florencia-Caquetá. SIRED.
  • Morales, M., Resa, X., & Salas, M. (2021). The assessment policy of vocational training in spain. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 587-606. http://dx.doi.org/10.6018/rie.454311
  • Muñoz, A., Caballero, P., & Hernández, E. (2020). Diseño, validación y fiabilidad de un instrumento de evaluación del comportamiento táctico en mini voleibol. Revista Retos, 38, 661-666. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.77792
  • Pérez, A. & Miranda, B.E. (2016). Propuesta de un Programa de capacitación para el eficiente manejo documental y toma de decisiones en universidades cubanas. Revista Publicando, 3(6), 209-226. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5833586
  • Reza, J. C. (2006). New training needs assessment and learning in organizations. (1th. Ed.). México, D.F. Editorial Pano-rama
  • Romaní, B., Espionosa, J.M., Tejedor, R., & Calás, D. (2015). Evaluación de la percepción de la calidad del servicio en restaurantes. Revista Científica Ecociencia; 2(5).
  • Roz, C. C., Linares, L. C., & Martínez-Heredia, N. (2022). Evidence of the application of didactics in the classrooms, after training on finepsychomotricity provided to early childhood education teachers. Revista Retos, 45, 124-137. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.88886
  • Ruiz, C. (2011). Confiabilidad de un Instrumento. Calameo. https://es.calameo.com/read/000261962d0b25b8cdc7b
  • Santiesteban, M. M., Licea, D. V., & Bravo, A. (2020). Professional Studies: Expression of the continuous formation of the profesor in the University Oriente. En F. Blas, C. Oliva, G. Ghigliootto, O. Dalmau, M. Ramírez, R. Llangwagen & A. Gómez, (7th ed.). Retos y Claves de la Educación Continua (pp. 48-66). Bogotá, Colombia: Editorial RECLA.
  • Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes Claves para la Educación Integral. Plan y Programas de estudios de la Educa-ción Básica. (1th ed.). MAG Edición en Impresos y Digitales.
  • Secretaría de Educación Pública. (2019). Documento Base de Formación Continua
  • Thomas, J. R., & Nelson, J. K. (2007). Métodos de investigación enactividad física. Barcelona: Paidotribo
  • Torre, V., Osorio, L. A., & Sandoval, V. D. (2018). La utilización del método científico y la técnica en el nuevo sistema de justicia penal; una cuestión de credibilidad social. Revista Alter enfoque crítico; 9(17), 115-125.
  • Vásquez, I. (2005). Tipos de estudio y métodos de investigación. [Archivo PDF].
  • Wiersma, L. D. (2001). Conceptualization and development of thesources of enjoyment in youth sport questionnaire. Meas-urementin Physical Education and Exercise Science, 5(3), 153-177. https://doi.org/10.1207/S15327841MPEE0503_3
  • Zayas, R. C., Pérez, J. F., Camejo, F., & Pacheco, G. (2021). Fundamentos de un modelo de capacitación a educadoras de la infancia preescolar que dirigen la Educación Física. Mendive. Revista de Educación, 19 (4).