El papel de las instituciones políticas en el desarrollo turístico a través del emprendimiento. Marco jurídico actual y análisis bibliométrico

  1. Sufia Mohand Amar 1
  2. Paola Marcela Hermosa Del Vasto 1
  3. Gabriel Ballesta Luque 1
  1. 1 Universidad de Granada (España)
Revue:
Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural

ISSN: 1695-7121

Année de publication: 2023

Volumen: 21

Número: 3

Pages: 461-472

Type: Article

DOI: 10.25145/J.PASOS.2023.21.031 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRIULL editor

D'autres publications dans: Pasos: Revista de Turismo y Patrimonio Cultural

Résumé

Previous literature recognises the great importance of entrepreneurship in a country’s development, as it constitutes a cornerstone of economic growth by favouring job creation, innovation and competitiveness. In fact, the economic difficulties faced by most countries are prompting governments to promote entrepreneurial activities with the main objective of contributing to long‑term sustainable development. In addition to entrepreneurship, tourism is also an important activity within a given economy, as it constitutes one of the main axes of a country’s economic development. Therefore, in this study, we intend to approach a relationship between entrepreneurship and tourism development, emphasising the great importance of political institutions in promoting it. To this end, we will carry out a bibliometric study to identify and quantify the existing trends in relation to these three fields: politics, entrepreneurship and tourism. Finally, we will analyse the Spanish legal framework in these areas. Policy for developing the tourism through entrepreneurship, but its implementation has been poor.

Références bibliographiques

  • Aidis, R., Estrin, S., & Mickiewicz, T. 2008. Institutions and entrepreneurship development in Russia: A comparative perspective. Journal of business Venturing, 23(6), 656 -672.
  • Biru, A., Gilbert, D., & Arenius, P. 2021. Unhelpful help: The state of support programmes and the dynamics of entrepreneurship ecosystems in Ethiopia. Entrepreneurship & Regional Development, 33(1 -2), 108 -130.
  • Boz Semerci, A. and Çimen, M. 2017. “Environmental incentives of entrepreneurship: Fuzzy clus- tering approach to OECD countries”. Journal of Global Entrepreneurship Research, 7(1), 1-19. DOI: 10.1186/s40497 -017 -0085 -z
  • Bylund, P. L., & McCaffrey, M. 2017. A theory of entrepreneurship and institutional uncertainty. Journal of Business Venturing, 32(5), 461 -475.
  • Calderón -Puerta, D. M., Arcila Garrido, M., & López Sánchez, J. A. 2018. La rutas e itinerarios turístico- -culturales en los portales oficiales de turismo de las Comunidades Autónomas españolas. Revista de Estudios Andaluces, 35, 123 -145.
  • Caridad, M., Castellano, M. y Bittar, O. 2020. Microfranquicias una modalidad de negocio inclusivo turístico para La Guajira, Colombia. Investigaciones Turísticas, 20, 284-314.
  • Carter, S., Tagg, S., & Dimitratos, P. 2004. Beyond portfolio entrepreneurship: multiple income sources in small firms. Entrepreneurship & Regional Development, 16(6), 481 -499.
  • Chowdhury, F., Audretsch, D. B. and Belitski, M. 2019. “Institutions and entrepreneurship quality”. En- trepreneurship Theory and Practice, 43(1), 51-81.
  • De Clercq, D., Lim, D. S. K. and Oh, C. H. 2013. “Individual -level resources and new business activity: The contingent role of institutional context”. Entrepreneurship Theory and Practice, Vol. 37 No. 2, pp. 303 -330.
  • Dot Jutgla, E., Romagosa Casals, F., & Noguera Noguera, M. 2022. El incremento del turismo de proximidad en Cataluña en verano de 2020: una oportunidad para la consolidación del turismo rural como una forma de turismo sostenible y segura. Investigaciones Turísticas, 23: 162 -185.
  • Escorcia -Otálora, T. A., & Poutou -Piñales, R. A. 2008. Análisis bibliométrico de los artículos originales publicados en la revista Universitas Scientiarum (1987 -2007). Universitas Scientiarum, 13(3), 236 -244.
  • Gutiérrez -Cruz, M., Such Devesa, M. J., & Gabaldón Quiñones, P. 2021. Factores de éxito en el emprendimiento femenino turístico rural en Costa Rica.
  • Jiménez García, M., Ruiz Chico, J., & Peña Sánchez, A. R. 2016. El turismo y la experiencia del cliente, una aproximación en la bibliometría española. El turismo y la experiencia del cliente: IX jornadas de investigación en turismo (2016), 261-275.
  • Lim, D. S. K., Oh, C. H. and De Clercq, D. 2016. “Engagement in entrepreneurship in emerging economies: Interactive effects of individual -level factors and institutional conditions”, International Business Review, 25(4), 933-945.
  • Lordkipanidze, M., Brezet, H., & Backman, M. 2005. The entrepreneurship factor in sustainable tourism development. Journal of cleaner production, 13(8), 787 -798.
  • Marfil, J. A. C., & Valiente, G. C. 2013. La investigación turística publicada en revistas turísticas y no turísticas: análisis bibliométrico de la producción de las universidades catalanas. Cuadernos de Turismo, (31), 55 -81.
  • Mohand -Amar, S., Hermosa -Del Vasto, P., Flórez -Parra, J.M. 2022. Análisis del emprendimiento, sostenibilidad y turismo: Un análisis bibliométrico. Turismo: Nuevas Tendencias y Desafíos ante un Escenario Post -Covid. Madrid: Editorial DYKINSON, 2022. pp. 7 -21.
  • North, D. C. 1990. A transaction cost theory of politics. Journal of theoretical politics, 2(4), 355 -367.
  • North, D. C. 1991. Institutions, transaction costs, and the rise of merchant empires. The political economy of merchant empires.
  • Oyarvide -Ramírez, H. P., Nazareno Véliz, I. T., Roldán Ruenes, A., & Ferrales Arias, Y. 2016. Emprendimiento como factor del desarrollo turístico rural sostenible. Retos de la Dirección, 10(1), 71 -93.
  • Pulido -Fernández, J.I. & Cárdenas -García, P.J. 2011. El turismo rural en España. Orientaciones estratégicas para una tipología en desarrollo. Boletín de la Asociación de Geógrafos Espanñoles, No. 56.
  • Reynolds, P. D. 2007. Entrepreneurship in the United States: The future is now, Springer Science & Business Media.
  • Rivas -García, R. M., Cardoso Espinosa, E. O., & Cortés Ruiz, J. A. 2019. Propuesta de las competencias profesionales en turismo desde el enfoque del empleador. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 9(18), 195 -214.
  • Romagosa, F., Mendoza, C., Mojica, L., y Morén -Alegret, R. 2020. Inmigración internacional y turismo en espacios rurales. El caso de los “micropueblos” de Cataluña. Cuadernos de Turismo, 46, 319 -347.
  • Saiz -Álvarez, J. M. 2018. Turismo sostenible y emprendimiento social. El pueblo mágico de Tequila, México. RETOS. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 8(15), 51 -67.
  • Samiei, S., & Akhoondzadeh, M. 2014. The role of entrepreneurship in tourism industry development. European Online Journal of Natural and Social Sciences, 23, 1423.
  • Urbano, D., & Aparicio, S. 2016. Entrepreneurship capital types and economic growth: International evidence. Technological forecasting and social change, 102, 34 -44.
  • Van Eck, N., & Waltman, L. 2010. Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 523 -538.
  • Van, Eck, N., & Waltman, L. 2007. Bibliometric mapping of the computational intelligence field. International Journal of Uncertainty, 15(5), 625 -645.
  • Velasco González, M., & SantosLacueva, R. 2016. La relación entre acción pública y turismo desde diversas perspectivas: ideas, actores e instituciones. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 3(14), 573 -576