Situaciones-problemas sobre variable aleatoria y sus aplicaciones en distribuciones de probabilidad según libros de texto chilenos

  1. Bizet Leyton, Valeria 1
  2. Molina Portillo, Elena 1
  3. Contreras García, José Miguel 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

ISSN: 1989-6395 1138-414X

Year of publication: 2023

Issue Title: Miscelánea

Volume: 27

Issue: 2

Pages: 351-382

Type: Article

DOI: 10.30827/PROFESORADO.V27I2.21345 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado

Abstract

This article analyzes the mathematical object (problems-situations) related to the random variable and their applications about probability distributions in five Chilean textbooks of high school, based on the Onto-Semiotic Approach to Mathematical. That mathematical object is analyzed based on a guide of problems-situations of the topics in question designed from the official Chilean curriculum. The results show absence and minimum presence of activities about calculate probabilities associated with binomial distributions and normal distributions using a technology tool, and difference between determinist variables and random variables, respectively. That demonstrates lack of alignment between the proposal of the Chilean Ministry of Education and textbooks that this organism distributed for free. This research provides valuable information for the professor that teaches the random variable and/or binomial and normal distributions at the school, the researcher who is interested in developing studies about its understanding and whom designs school textbooks to improve the presentation of this theme.

Bibliographic References

  • Amrani, H. y Zaki, M. (2015). Student’s conceptual difficulties with respect to the notion of random variable. International Journal of Education, Learning and Development, 3(9), 82-98.
  • Batanero, C. (2004) Ideas estocásticas fundamentales ¿qué contenido se debe enseñar en la clase de probabilidades? En J. Fernández, M. Sousa y S. Ribeiro (Eds.), Actas do I Encontro de Probabilidades e Estatística na Escola (pp. 9- 30). Centro de Investigação em Educação da Universidade do Minho.
  • Bizet, V., Molina-Portillo, E., Ruz, F. y Contreras, J.M. (2023). Elaboración de una guía de situaciones-problemas sobre variable aleatoria y sus aplicaciones a partir del currículo escolar chileno. Educación Matemática, 35(1), 163-190.
  • Blanco, M., Bozt, J., Calderón, F., Jiménez, M., González, M., López, G., Romero, P., Díaz, M., Muñoz, G. y Rupin, P. (2009). Matemática 2 proyecto bicentenario. Santillana.
  • Blanco, M., Bozt, J., Calderón, F., Romero, L., Jiménez, L. y Jammet, C. (2009). Matemática 3 proyecto bicentenario. Santillana.
  • Burrill, G. y Biehler, R. (2011). Fundamental Statistical Ideas in the School Curriculum and in Training Teachers. En C. Batanero, G. Burrill, y C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics-Challenges for Teaching and Teacher Education: A Joint ICMI/IASE Study (pp.57-69). Springer.
  • Choo-Kim, T. y Choo-Peng, T. (2015). Effects of the handheld technology instructional approach on performances of students of different achievement levels. Computers and Education, 82, 306-314.
  • Departamento de Investigaciones Educativas. (2014). Matemática 4 proyecto bicentenario. Santillana.
  • Díaz, E., Ortiz, N., Morales, K., Rebolledo, M., Barrera, R. y Norambuena, P. (2020). Texto del estudiante de matemática 2° medio. Editorial SM.
  • Dinges, H. (2005). Variables, in particular random variables. En M. Hoffmann, J. Lenhard, y F. Seeger (Eds.), Activity and sign grounding mathematics education (pp. 305–311). Springer.
  • Doukhan, C. y Gueudet, G. (2019). Students’ difficulties at the secondary-tertiary transition: the case of random variables. En U. Jankvist, M. van den HeuvelPanhuizen y M. Veldhuis (Eds.), Proceedings of the Eleventh Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (pp. 2464-2471). Freudenthal Group y Freudenthal Institute of the Utrecht University y ERME.
  • Font, V. y Godino, J. (2006). La noción de configuración epistémica como herramienta de análisis de textos matemáticos: su uso en la formación de profesores. Educação Matemática Pesquisa, 8(1), 67-98.
  • Font, V., Godino, J. y Gallardo, J. (2013). The emergence of objects from mathematical practices. Educational Studies in Mathematics, 82, 97-124.
  • Franklin, C., Kader, G., Newborn, D., Moreno, J., Peck, R., Perry, M. y Scheaffer, R. (2005). Guidelines for assessment and instruction in statistics education (GAISE) report: A pre-k–12 curriculum framework. American Statistical Association.
  • García-García, J., Fernández, N., Arredondo, E. e Imilpán, I. (2022). The Binomial Distribution: Historical Origin and Evolution of Its Problem Situations. Mathematics, 10, 1-28.
  • Gea, M. (2014). La correlación y regresión en bachillerato: análisis de libros de texto y del conocimiento de los futuros profesores [Tesis de Doctorado, Universidad de Granada].
  • Godino, J. (1999). Implicaciones metodológicas de un enfoque semióticoantropológico para la investigación en didáctica de las matemáticas. En T. Ortega (Ed.), Investigación en Educación Matemática III (pp. 196-212). SEIEM.
  • Godino, J., Batanero, C. y Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39(1-2), 127-135.
  • Godino, J., Batanero, C. y Font, V. (2019). The onto-semiotic approach: implications for the prescriptive character of didactics. For the Learning of Mathematics, 39(1), 37- 42.
  • Heitele, D. (1975). An epistemological view of fundamental stochastic ideas. Educational Studies in Mathematics, 6(2), 187–205, 1975.
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw Hill Education.
  • Krippendorff, K. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Paidós.
  • Marco-Buzunáriz, M. A., Muñoz-Escolano, J. M. y Oller-Marcén, A. M. (2016). Investigación sobre libros de texto en los simposios de la SEIEM (1997-2015). En J. Macías, A. Jiménez, J. González, M. Sánchez, P. Hernández, C. Fernández, F. Ruiz, T. Fernández y A. Berciano (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (pp. 325-334). SEIEM.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2009). Currículum: Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la educación básica y media. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2015). Bases Curriculares 7° básico a 2° medio. Gobierno de Chile. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2016). Matemática, programa de estudio segundo medio. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2019a). Chile. Bases Curriculares 3º y 4º medio. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2019b). Programa de estudio matemática 3° medio para formación general. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2019c). Programa de estudio matemática 4° medio para formación general. Unidad de Currículum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, 1, 169-546.
  • National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. NCTM.
  • National Governors Association Center for Best Practices and Council of Chief State School Officers. (2010). Common Core State Standars for Mathematics. NGACBP y CCSSO.
  • Occeli, M. y Valeiras, N. (2013). Los libros de texto de ciencias como objeto de investigación: una revisión bibliográfica. Enseñanza de las Ciencias, 31(2), 133- 152.
  • Ortiz, J. (2002). La probabilidad en los libros de texto. Grupo de Investigación en Educación Estadística de la Universidad de Granada.
  • Osorio, G., Norambuena, P., Romante, M., Gaete, D., Díaz, J., Celedón, J., Morales, K., Ortiz, N., Ramírez, P., Barrera, R. y Hurtado, Y. (2019). Texto del estudiante de matemática 3° y 4° medio. Editorial SM.
  • Ruiz, B. (2013). Análisis epistemológico de la variable aleatoria y comprensión de objetos matemáticos relacionados por estudiantes universitarios [Tesis de Doctorado, Universidad de Granada].
  • Stahl, S. (2006). The Evolution of the Normal Distribution. Mathematics Magazine, 79(2), 96-113.
  • Tauber, L. (2001). La construcción del significado de la distribución normal a partir de actividades de análisis de datos [Tesis de Doctorado, Universidad de Sevilla].
  • Valverde, M. (2017). Un estudio de la presentación de la distribución normal en los textos de bachillerato [Tesis de Maestría, Universidad de Granada].
  • Vásquez, C. y Alsina, A. (2015). Un modelo para el análisis de objetos matemáticos en libros de texto chilenos: situaciones problemáticas, lenguaje y conceptos sobre probabilidad. Profesorado, revista de currículum y formación de profesorado, 19(2), 441-462.
  • Vilca, M. (2015). Tipificación de los errores que se presentan al identificar una variable aleatoria de distribución binomial en problemas contextualizados [Tesis de Maestría, Pontificia Universidad Católica del Perú].
  • Zapico, M. (2006). Interrogantes acerca de análisis de contenido y del discurso en los textos escolares. En MINEDUC (Ed.), Primer seminario internacional de textos escolares (pp.149-155). Ministerio de Educación de Chile.