Actitudes de los escolares hacia las clases de educación física y la relación con sus niveles de actividad física

  1. Lincoqueo-Huentecura, Barbara 1
  2. Carrasco-Alarcon, Vanessa
  3. Delgado-Floody, Pedro 1
  4. Lorca-Tapia, Jorge 1
  5. Carcamo, Jaime 1
  1. 1 Universidad de La Frontera
    info

    Universidad de La Frontera

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/04v0snf24

Journal:
Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física

ISSN: 0718-8188

Year of publication: 2019

Issue Title: Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física

Volume: 10

Issue: 2

Pages: 1-11

Type: Article

More publications in: Revista Horizonte: Ciencias de la Actividad Física

Abstract

The purpose of this study was to determine the attitudes of students towards physical education, and the level of physical activity according to gender; also, to establish the relation between the attitudes of students towards physical education and the level of physical activity. 320 high school students were surveyed (65% boys, 35 % girls, age M=15.49, SD=1.24). The Attitudes Towards Physical Education Questionnaire (CAEF) and The Physical Activity Questionnaire for Adolescents (PAQ-A) have been used. The results indicate that the students have positive attitudes towards Physical Education, being higher in boys (M=2.79, SD=0.24) than in girls (M=2.64, SD= 0.26), with significant differences between the two genders. In total, the students could be classified as physically inactive (M=2.49, SD=0.78). The boys are more active (M=2.72, SD=0.79) than the girls (M=2.07, SD=0.58). This difference is statistically significant. A significant relation between the attitudes towards physical education and the level of physical activity (r=0.42) has also been established. The results of this study indicate that, considering the relationship between the attitudes and levels of physical activity and the differences between the two genders, it is important to consider the development of strategies to increase positive attitudes towards physical education, especially in girls.

Bibliographic References

  • Citas 1. Muros, J. J., Cofre, C., Zurita, F., Castro, M., Linares, M., & Chacón, R. (2016). Relación entre condición física, actividad física y diferentes parámetros antropométricos en escolares de Santiago (Chile). Nutrición Hospitalaria, 33 (2), 314-318.
  • Ministerio de Salud. (2017). Encuesta nacional de salud 2016-2017 primeros resultados. Retrieved from http://www.minsal.cl/wp-content/uploads/2017/11/ENS-2016-17_PRIMEROS-RESULTADOS.pdf.
  • JUNAEB. (2017). Mapa Nutricional. Retrieved from https://www.junaeb.cl/wp-content/uploads/2013/03/Mapa-Nutricionalpresentacio%CC%81n2.pdf.
  • Montil, M., Barriopedro, M., & Oliván, J. (2005). El sedentarismo en la infancia. Los niveles de actividad física en niños/as de la comunidad autónoma de Madrid. Apunts. Educación física y deportes, 4, 5-11.
  • Sigvartsen, J., Gabrielsen, L. E., Abildsnes, E., Stea, T. H., Sandvand, C., & Rohde, G. (2016). Exploring the relationship between physical activity, life goals and health-related quality of life among high school students: a cross-sectional study. BMC Public Health, 16, 709-718.
  • Donovan, C. B., Mercier, K., & Phillips, S. R. (2015). Investigating Attitudes Toward Physical Education: Validation Across Two Instruments. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 19, 91-98.
  • Carcamo-Oyarzun, J., Wydra, G., Hernandez-Mosqueira, C., & Martinez-Salzar, C. (2017). Actitudes hacia la educación física: Grados de importancia y conformidad según escolares de Chile y Alemania. Una mirada intercultural Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, 158-162.
  • 8. Araya, E. (2006). ¿Qué educación física para la escuela hoy? Pensamiento Educativo, 38, 172 -185.
  • Moreno, J. A., & Hellín, P. (2002). ¿Es importante la educación física? su valoración según la edad del alumno y el tipo de centro. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 2 (8), 298-319.
  • Säfvenbom, R., Haugen, T., & Bulie, M. (2014). Attitudes toward and motivation for PE. Who collects the benefits of the subject? Physical Education and Sport Pedagogy, 20(6), 629-646.
  • Gutiérrez, M., & Pilsa, C. (2006). Actitudes de los alumnos hacia la educación física y sus profesores. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, 6(24), 212-229.
  • Subramaniam, P. R., & Silverman, S. (2007). Middle school students’ attitudes toward physical education. Teaching and Teacher Education, 23(5), 602-611.
  • Phillips, S., & Silverman, S. (2012). Development of an Instrument to Assess Fourth and Fifth Grade Students' Attitudes Toward Physical Education. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 16, 316-327.
  • Fernández, M., González, M., Toja, B., & Carreiro, F. (2017). Valoración de la escuela y la Educación Física y su relación con la práctica de actividad física de los escolares. Reto. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 31, 312-315.
  • Tannehill, D., Romar, J. E., O’Sullivan, M., England, K., & Rosenberg, D. (1994). Attitudes toward physical education: Their impact on how physical education teachers make sense of their work. Journal of Teaching in Physical Education, 13, 406-420.
  • Moreno, J. A., Martínez, C., & Villodre, N. A. (2006). Actitudes hacia la práctica físico-deportiva según el sexo del practicante. International Journal of Sport Science, 2(3), 20-43.
  • Díaz, M. E., Santana, D., Rodríguez, L., & Moreno, V. (2014). Actividad física y estado nutricional en adolescentes. Una visión de género. Antropo, 31, 39-49.
  • Sicilia, A. (2003). La investigación sobre el pensamiento del alumnado. Una revisión desde la Educación Física. Revista de educación, (331), 577-613.
  • Hernández, J., López, C., Martínez, M., López, Á., & Álvarez, M. (2010). Percepción del alumnado sobre los comportamientos instructivos del profesorado y satisfacción con la Educación Física: ¿una cuestión de género? Movimento, 16(4), 209-225
  • Gil, P., Cuevas, R., Contreras, O. R., & Díaz, A. (2012). Educación Física y hábitos de vida activa: percepciones de los adolescentes y relación con el abandono deportivo. Aula Abierta 40 (3), 115-124.
  • Boiché, J., Chalabaev, A., & Sarrazin, P. (2014). Development of sex stereotypes relative to sport competence and value during adolescence. Psychology of Sport and Exercise, 15(2), 212-215.
  • Piéron, M., Ruiz, F., & García, M. E. (2008). La opinión del alumnado de enseñanza secundaria sobre las clases de educación físicas: un desafío para los profesores y los formadores. Fuentes: Revista de la Facultad de Ciencias de la Educación, 8, 159-175.
  • Bernstein, E., Phillips, S., & Silverman, S. (2011). Attitudes and perceptions of middle school students toward competitive activities in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 30(1), 69-83.
  • Olafson, L. (2002). "I Hate phys Ed: Adolescent Girls Talk About Physical Education". Physical Educator, 59 (2), 67-74.
  • Moreno, J. A., Rodríguez, P., & Gutiérrez, M. (2003). Intereses y actitudes hacia la educación física. Revista Española de Educación Física, 11(2), 14–28.
  • Martínez, D., Martínez, V., Pozo, T., Welk, G., Villagra, A., Calle, M., . . . Veiga, O. (2009). Fiabilidad y validez del cuestionario de actividad física PAQ-A en adolescentes españoles. Revista española de salud pública, 83(3), 427-439.
  • Benítez, J., Alvero, J., Sardinha, L., López, I., & Carnero, E. (2016). Cut-off values for classifying active children and adolescents using the physical activity questionnaire: PAQ-C and PAQ-A. Nutricion Hospitalaria, 33(5), 1036-1044.
  • Stelzer, J., Ernest, J., Fenster, M., & Langford., G. (2004). Attitudes Toward Physical Education: A Study Of High School Students From Four Countries - Austria, Czech Republic, England, And Usa. College Student Journal, 38(2), 171-178.
  • Koca, C., & Demirhan, G. (2004). An examination of high school students' attitudes toward physical education with regard to sex and sport participation. Perceptual and Motor Skills, 98, 754-758.
  • Arabaci, R. (2009). Attitudes toward physical education and class preferences of Turkish secondary and high school students. Elementary Education Online, 8 (1), 2-8.
  • Carcamo-Araneda, C., Ponce-Castro, J., Carcamo-Oyarzun, J., & Aguilar-Farias, N. (2018). Nivel de actividad física, conducta sedentaria y hábitos alimenticios según características etnodemográficas de adolescentes de Curacautín, Chile. Revista Archivos De La Sociedad Chilena De Medicina Del Deporte, 63 (2), 01-13.
  • Yañez, A., Hespanhol, J., Campos, R., & Cossio, M. (2014). Valoración de la actividad física en adolescentes escolares por medio de cuestionario. Revista chilena de nutricion 41(4), 360-366.
  • Torhild, A., Marsh, H., & Skaalvik, E. (2005). Adolescents’ perceptions of masculine and feminine values in sport and physical education: A study of gender differences. Sex Roles, 52, 625-636.
  • Rodríguez, F., Palma, X., Romo, Á., Escobar, D., Aragú, B., Espinoza, L., . . . Gálvez, J. (2013). Hábitos alimentarios, actividad física y nivel socioeconómico en estudiantes universitarios de Chile. Nutricion Hospitalaria, 28 (2), 447-455.
  • Chung, M. H., & Phillips, D. A. (2002). The relationship between attitude toward physical education and leisure-time exercise in high school students. The Physical Educator, 59 (3), 126-138.
  • Kjonniksen, L., Fjortoft, I., & Wold, B. (2009). Attitude to physical education and participation in organized youth sports during adolescence related to physical activity in young adulthood: A 10-year longitudinal study. European physical education review, 15(2), 139-154.