La bóveda anular del Palacio de Carlos V en Granada. Hipótesis constructiva
- B. Líndez 1
- M. Rodríguez 1
- 1 Universidad de Granada, España
ISSN: 0020-0883
Année de publication: 2015
Volumen: 67
Número: 540
Type: Article
D'autres publications dans: Informes de la construcción
Résumé
The annular vault with basket-handle profile in the cortile of Carlos V palace is a self-stable structural system once the construction is finished. The forces to the exterior are absorbed by the weight of the perimetral masses, while the efforts to the interior are absorbed by a ring of voussoirs that forms a flat arch supported by columns, constituting a force system whose resultant is zero. Nevertheless, during the construction process the structure is unstable. Given the constructive complexity, it becomes even more intriguing to figure out which the execution process could be, both for the excellence of the stereometric construction and for the geometrical perfection reached. With this work we propose an hypothesis for the construction procedure that adjusts to the principle of the economy of means, rational order of the work, security of the process and excellence of results.
Références bibliographiques
- (1) López, R. (1992) El Renacimiento en Granada. Cuadernos de Arte Espa-ol. Historia 16. 18: p. 18.
- (2) Tafuri, M. (1995). Sobre el Renacimiento. Principios, Ciudades, Arquitectos. pp.226. Madrid: Cátedra.
- (3) Henares, I. (1992) Arquitectura y Mecenazgo; ideal aristocrático, reforma religiosa y utopía política en el renacimiento andaluz. En AA.VV. La arquitectura del Renacimiento en Andalucía. Andrés de Vandelvira y su época. (p. 60). Sevilla: Consejería de Cultura y Medio Ambiente de la Junta de Andalucía.
- (4) Rosenthal, E. (1988). El Palacio de Carlos V de Granada, p. 169. Madrid: Alianza Editorial S.A.
- (5) Tafuri, M. (1987). El Palacio de Carlos V en Granada: arquitectura 'a lo romano' e iconografía imperial. Cuadernos de la Alhambra, (24): 77-108.
- (6) Tafuri, M. (1995). Sobre el Renacimiento. Principios, Ciudades, Arquitectos. p. 242. Madrid: Cátedra.
- (7) Rodriguez, D. (2000). Sobre los dibujos del Palacio de Carlos V en la Alhambra de Granada conservados en la Real Biblioteca. Reales Sitios: Revista del Patrimonio Nacional. (145): 16-27.
- (8) Tafuri, M. (1995). Sobre el Renacimiento. Principios, Ciudades, Arquitectos. pp.253-264. Madrid: Cátedra.
- (9) Capitel, A. (1992). Metamorfosis de monumentos y teorías de la restauración. pp. 89-109. Madrid: Alianza Editorial, S.A.
- (10) Galera, P. (2000). Carlos V y la Alhambra. Fichas 1, 2 y 3, pp. 197-202. Granada: Patronato de la Alhambra. Consejería de Cultura - Talleres Gráficos Arte.
- (11) Galera, P. (1995). El Palacio de Carlos V: La idea arquitectónica. En Rodriguez, J. P. (Coord.) El Palacio de Carlos V: Un siglo para la recuperación de un monumento, (p. 27). Granada: Comares.
- (12) Galera, P. (2000). Carlos V y la Alhambra. Fichas 1, 2 y 3, pp. 227-229. Granada: Patronato de la Alhambra. Consejería de Cultura - Talleres Gráficos Arte.
- (13) Galera, P. (2000). Carlos V y la Alhambra. Fichas 1, 2 y 3, pp. 213-214. Granada: Patronato de la Alhambra. Consejería de Cultura - Talleres Gráficos Arte.
- (14) Chueca, F. (2001). Edad Moderna y Contemporánea. En Historia de la Arquitectura Espa-ola, Tomo II (p. 115). Ávila: Diputación Provincial.
- (15) Galera, P. (1995). El Palacio de Carlos V: La idea arquitectónica. En Rodriguez, J. P. (Coord.) El Palacio de Carlos V: Un siglo para la recuperación de un monumento, (p. 29). Granada: Comares.
- (16) Calvo, J., Alonso, M.A. (2010). Perspective versus Stereotomy: From Quattrocento Polyhedral Rings to Sixteenth-Century Spanish Torus Vaults. Nexus Network Journal, 12(1): 75-111. http://dx.doi.org/10.1007/s00004-010-0018-4
- (17) Rosenthal, E. (1988). El Palacio de Carlos V de Granada, p. 42. Madrid: Alianza Editorial S.A. PMid:3346408
- (18) Rosenthal, E. (1988). El Palacio de Carlos V de Granada, p. 119. Madrid: Alianza Editorial S.A.
- (19) Palacios, J. C. (1990). Trazas y cortes de Cantería en el Renacimiento Espa-ol, pp. 255-261. Madrid: Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos - Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales.
- (20) Fotografías realizadas por D. José García Ayola. (1863-1900). Granada: Patronato de la Alhambra y Generalife. Servicio de Investigación y Difusión. Departamento de Archivo y Biblioteca.