Perspectiva y convenciónla evolución de la representación artística del espacio hasta el siglo XVIII

  1. Soriano-Colchero, Jose-Antonio 1
  1. 1 Departamento de Dibujo de la Universidad de Granada.
Journal:
Liño: Revista anual de historia del arte

ISSN: 2341-1139 0211-2574

Year of publication: 2021

Issue: 27

Pages: 67-76

Type: Article

DOI: 10.17811/LI.27.2021.67-76 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Liño: Revista anual de historia del arte

Abstract

The aim of this article is to study the different strategies that have taken place -from the begin-ning of the human being’s plastic expression to the end of the 18th century-, for the graphic and pictorial representation of space, based on the main studies that provide a theoretical basis for its grounds. We evince the relevance of mathematics and optics for the development of spatial repre-sentation from antiquity despite the absence of a representation system regarded as objective until the Renaissance. On the basis of the studies of authors such as Euclids, Vitruvius Alhacen, Galileo, Descartes and Kircher among others, we have developed a critical-theoretical analysis of the causes, connotations, plastic possibilities and consequences of the different methodologies used for spatial representation, highlighting the artificialis perspective. In this way we revise the development of the existing relationships between the conceptualization of space and its representation as convention.

Bibliographic References

  • ALBERTI, Leon Battista y BORTOLI, Cosimo. Della Architettura, della Pittura e della Statua, Instituto delle Scienze, Bologna, 1782.
  • ALHACÉN y WITELO, Opticae thesaurus: Alhazeni Arabis libri septem nunc primum editi; ejusdem Liber de crepusculis et nubium ascensionibus. Item Vitellonis,... libri X / Omnes instaurati... adjectis etiam in Alhazenum commentariis, a Federico Risnero, Episcopios, Basileae, 1572. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k312873d
  • ALPERS, Svetlana, El arte de describir: el arte holandés en el siglo XVII, Hermann Blume, Madrid, 1987.
  • ARNHEIM, Rudolf, Nuevos ensayos sobre psicología del arte, Alianza Forma, Madrid, 1989.
  • ARNHEIM, Rudolf, El poder del centro. Estudio sobre la composición en las artes visuales, Akal, Madrid, 2001.
  • ARNHEIM, Rudolf, Arte y percepción visual, Alianza Forma, Madrid, 2006.
  • CABEZAS GELABERT, Lino, “Las máquinas de dibujar. Entre el mito de la visión objetiva y la ciencia de la representación” en GÓMEZ MOLINA, Juan José, (coord.), Máquinas y herramien¬tas del dibujo. Cátedra, Madrid, 2002, pp. 8 – 372.
  • CABEZAS GELABERT, Lino, “División teórica. La Tratadística” en LÓPEZ-VÍLCHEZ, Inmaculada, (dir.). Perspectiva: Entre el Arte y la Ciencia, Quaderna, Ministerio de Educación y Cultura, Junta de Andalucía, Granada, 2012, pp. 61 – 98.
  • CABEZAS GELABERT, Lino y OLIVER TORELLÓ, Juan Carlos, “Experiencia de taller, descubrimiento del espejo e invención de la perspectiva” en GONZÁLEZ-ROMÁN, Carmen. (ed.), y BONET CORREA, Antonio, A través de la mirada : anatomía, arquitectura y perspectiva en la tradición artística occidental, Abada, Madrid, 2014, pp. 187 – 220.
  • CONESA TEJADA, Salvador, Perspectiva Naturalis y Perspectiva Artificialis, El espacio perspectivo en la pintura primitiva italiana. Propuestas para la creación artística, Universitat Politécnica de València, Valencia, 2010. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/11002/tesisUPV3521.pdf?sequence=1
  • GENTIL BALDRICH, José María, “Sobre la visión y la representación en las culturas del Mundo Antiguo” en LÓPEZ-VÍLCHEZ, Inmaculada (dir.), La práctica de la perspectiva: perspectiva en los talleres artísticos europeos: actas del Simposio internacional, Granada 2008, Universidad de Granada, Granada, 2013, pp. 33 – 82.
  • GONZÁLEZ-CANO, Agustín, “Alhacén: una revolución óptica”, en Arbor, 191, 775, 2015. http://dx.doi.org/10.3989/arbor.2015.775n5001
  • IRACHETA MARTÍN, María de, “Los orígenes de la ilusión: las ilusiones ópticas en el arte” en DÍAZ PADILLA, Ramón, (dir.), Arte, magia e ilusión: las ilusiones ópticas en el arte y otras producciones visuales, CSIC, Madrid, 2013, pp. 83 – 102.
  • KEMP, Martin, La ciencia del arte. La óptica en el arte occidental de Brunelleschi a Seurat, Ediciones Akal, San Sebastián de los Reyes, 2000.
  • KEPLER, Johannes, Astronomiae pars Optica. Apud Claudium Marnium & haeredes Ioannis Aubrii, Francofurti, 1604. https://gutenberg.beic.it/view/action/nmets.do?DOCCHOICE=158093.xml&dvs=1593518296892~354&locale=en_US&search_terms=Ad+vitellionem+paralipomena+quibus+astronomiae+pars+optica+traditur&show_metadata=true&adjacency=&VIEWER_URL=/view/action/nmets.do?&DELIVERY_RULE_ID=7&divType=&usePid1=true&usePid2=true
  • KITAO, Timothy K., “Prejudice in Perspective: A Study of Vignola's Perspective Treatise” en The Art Bulletin, 44, 3, 1962, pp. 173 – 194. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00043079.1962.10789043
  • KUBOVY, Michael, Psicología de la perspectiva y el arte del Renacimiento, Editorial Trotta, Madrid, 1996.
  • LEFEBVRE, Henry, La producción del Espacio, Capitán Swing Libros S. L., Madrid, 21013.
  • MASSEY, Lyle, Picturing Space, Displacing Bodies: Anamorphosis in early modern theories of perspective, The Pennsylvania State University Press, Pennsylvania, 2007.
  • MARR, David, Vision: A computational investigation into the human representation and processing of visual information, MIT Press, 2010. https://ebookcentral.proquest.com/lib/ugr/detail.action?docID=3339148
  • PANOFSKY, Erwin, La perspectiva como” forma simbóli¬ca”, Fábula, Barcelona, 2003.
  • PIGNATTI, Terisio y CHIARI, Maria Agnese, El dibujo: de Altamira a Picasso, Cátedra, Madrid, 1982.
  • POZZO, Andrea, Perspectiva pictorum et architectorum / Andreae Putei ... pars prima... Typis Joannis Jacobi Komarek Bohemi, Romae, 1693. http://hdl.handle.net/10481/13097
  • POZZO, Aandrea, Perspectiva pictorum et architectorum Andreae Putei ... pars secunda : in quâ proponitur modus expeditissimus delineandi opticè omnia, quae pertinent ad Architecturam. Ex typographia Antonii de Rubeis..., Romae, 1737. http://hdl.handle.net/10481/8794
  • RAINIER GEMMA, Frisius, De Radio Astronomico y Geometrico Liber, Gul Cavellat, Bavarian State Library, 1558. https://archive.org/details/bub_gb_Ftk5AAAAcAAJ/page/n77
  • RAYNAUD, Dominique, Studies on Binocular Vision: Optics, Vision and Perspective from the Thirteenth to the Seventeenth Centuries, Springer, Netherlands, 2016.
  • SMITH, A. Mark, “Ptolemy and the Foundations of Ancient Mathematical Optics: A Source Based Guided Study” en Transactions of the American Philosophical Society, 89, 3, 1999, pp. 1-172. https://www.jstor.org/stable/pdf/3185879.pdf
  • SMITH, A. Mark, “Alhacen on Image-Formation and Distortion in Mirrors: A Critical Edition, with English Translation and Commentary, of Book 6 of Alhacen's "De Aspectibus", the Medieval Latin Version of Ibn al-Haytham's "Kitāb al-Manāzir." Volume One. Introduction and Latin Text” en Transactions of the American Philosophical Society, 98, 1, 2008, pp. 1-153. http://www.jstor.org/stable/27757395
  • WHITE, John, Nacimiento y renacimiento del espacio pictórico, Alianza Editorial, Madrid, 1994.