Felice VariniLa expansión y apertura interpretativa del espacio por la abolición de la profundidad espacial

  1. Soriano-Colchero, Jose-Antonio 1
  1. 1 Departamento de Dibujo de la Universidad de Granada.
Revista:
BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

ISSN: 2014-8992

Ano de publicación: 2022

Título do exemplar: February

Volume: 10

Número: 1

Páxinas: 15-37

Tipo: Artigo

DOI: 10.17583/BRAC.6519 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: BRAC: Barcelona, Research, Art Creation

Resumo

The aim of this article is the analysis of Felice Virani’s artworks from a different approach from the numerous existing critical texts. The uniqueness of this proposal involves a study on the optical illusion that takes place when observing Virani’s expanded paintings from a strategic position and with a single eye. It is then that the abolition of four-dimensional space occurs, for a brief moment, to give rise to a two-dimensional reality. Nevertheless, once the viewer is displaced from the projection point, spatial depth comes back again stronger than before. After consulting a large range of sources in addition to an interview given by Varini, we present a technical classification of his different creations, as well as a critical analysis that contextualizes his artworks in the contemporary art scene. We focus on the analysis of optical illusion producedby certain pieces of Varini based on studies of the psychology of perception about the recognition of spatial depth. Finally, we draw concrete conclusions that converge in a triple paradox which provides a new interpretation of Virani’s work concerning the space we inhabit.

Referencias bibliográficas

  • Alsmith, A. J. T. y Longo, M. R. (2014). Where exactly am I? Self-location judgements distribute between head and torso. Consciousness and Cognition, 24, 70-74.
  • Arnheim, R. (2006). Arte y percepción visual. (2ª ed.). Alianza Forma.
  • Bruce, V. y Green, P. R. (1994). Percepción visual: manual de fisiología, psicología y ecología de la visión. Paidós.
  • Clark, R., y Auping, M. (2011). Phenomenal: California light, space, surface. University of California Press.
  • Collins, D. L. (1992). Anamorphosis and the Eccentric Observer: Inverted Perspective and Construction of the Gaze. Leonardo, 25(1), 73–82.
  • Fuchs, R. y Moure, G. (1991). Jan Dibbets, luz interior: obras sobre arquitectura 1969 – 1990. Polígrafa.
  • González-Castro, C. (2011). El espacio como objeto: Análisis de las estrategias para el uso de la sala de exposiciones en la obra de arte. (Tesis Doctoral. Universidad de Granada, Granada).
  • Howard, I. P. (1982). Human visual orientation. New York: Wiley.
  • Kubovy, M. (1996). Psicología de la perspectiva y el arte del Renacimiento. Editorial Trotta. S.A.
  • Lacan, J. (2010). Escritos 1 (2a ed.). Siglo XXI.
  • Lee, D. y Aronson, E. (1974). Visual proprioceptive control of standing in human infants. Perception y psychophysics, 15(3), 592-532.
  • Lefebvre, H. (2013). La producción del Espacio. Capitán Swing Libros S. L.
  • Luna, D., y Tudela-Garmendia, P. (2006). Percepción visual. Madrid: Trotta.
  • Maderuelo, J. (2003). La construcción del espacio en las Vanguardias. Quintana, 2, pp. 95-107.
  • Maignan, E. (1648). Perspectiva Horaria. Rossi Filippo de' imprimeur-libraire.
  • Marques M. (1998). Felice Varini. Tomado de: Varini, F. (2018). Felice Varini. [Web].
  • Meinhardt, J. (S. F). The Reality of Aesthetic Illusion. Felice Varini’s “Blickfallen” - Eye Traps. Tomado de Varini, F. (2018). Felice Varini. [Web].
  • Merleau-Ponty, M. (1994). La Fenomenología de la percepción. Planeta-De Agostini, S.A.
  • Museo Nacional Thyssen-Bornemisza. (2018). Víctor Vasarely: El nacimiento del Op Art. [Exposición celebrada en el] Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, del 7 de junio al 9 de septiembre de 2018. Museo Nacional Thyssen-Bornemisza.
  • Niceron, J. F. (1638). La perspective curieuse ou magie artificielle des effets merveilleux: de l'optique, par la vision directe, la catoptrique, par la réflexion des miroirs plats, cylindriques y coniques, la dioptrique, par la réfraction des [...]. Pierre Billaine. En ETH-Bibliothek Zürich, Rar 1296/ Public Domain Mark.
  • Niceron, J. F. (1646). Thaumaturgus Opticus seu Admiranda Optices, per radium directum…. François Langlois.
  • Piaget, J. (1982). La construcción de lo real en el niño. Nueva Visión.
  • Rock, I. (1985). La percepción. Prensa Científica.
  • Schäfer, S., Wentura, D., Pauly, M., y Frings, C. (2019). The natural egocenter: An experimental account of locating the self. Consciousness and Cognition, 74, 1-8.
  • Turrell, J. (2020). James Turrel [Web].
  • Varini, F. (2020). Felice Varini. [Web].
  • Varini, F., López-Durán, F., Müller, L. (2004). Points de vue. Lars Müller.
  • Varini, F., Von-Drathen, D. (2013). Felice Varini. Placce by Pla¬ce. Lars Müller publishers.