Pantalla y pintura contemporáneaLa influyente planicidad de los mass media

  1. José Antonio Soriano Colchero
Revue:
Fedro: revista de estética y teoría de las artes

ISSN: 1697-8072

Année de publication: 2022

Número: 22

Pages: 196-225

Type: Article

DOI: 10.12795/FEDRO/2022.I22.09 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

D'autres publications dans: Fedro: revista de estética y teoría de las artes

Résumé

The aim of this article is to analyse contemporary paintings of a selection of artists belonging to the millennial generation in Western society, focusing on the representation of space that takes place in these works. In addition, we also pay attention to the relationship between our conceptualization of space and the influence of the great number of images from mass media through which we daily receive and generate information.Having identified relevant characteristics that define contemporary society in theories of several authors such as Heidegger, Vattimo, Bauman, Debord and Baudrillard, we deduce that these are directly reflected in new painting works of these artists whom we have interviewed to obtain concrete data that check our hypothesis.

Références bibliographiques

  • Arnheim, R. (2006). Arte y percepción visual. (2ª ed.). Alianza Forma.
  • Barlés Báguena, E., y Almazán Tomás, V. D. (2010). Japón y el mundo actual. Universidad de Zaragoza.
  • Baudrillard, J. (2005). Cultura y Simulacro. (7ª ed.). Kairós.
  • Bauman, Z. (2004). Modernidad Líquida. Fondo de Cultura Económica.
  • Brea, J. L. (2010). Las tres eras de la imagen: imagen-materia, film, e-imagen. Ediciones Akal.
  • Castro Flórez, F. (2019). Estética de la crueldad: enmarcados artísticos en tiempo desquiciado. Fórcola.
  • Debord, G., y Pardo, J. (2012). La sociedad del espectáculo (2a ed.). Pre-textos.
  • Galerie Kanhofer. (S. F). Exhibitions. [Web]. Disponible en: https://www.kandlhofer.com/exhibitions/
  • Greenberg, C. (2006). Vanguardia y Kitsch. En Greenberg, C. (au.). La pintura moderna y otros ensayos. (pp. 23 – 44). Siruela.
  • Heidegger, M. (1998). El ser y el tiempo. (11ª ed.). Fondo de Cultura Económica.
  • Hunter Potter. (S. F.). Hunter Potter. [Web]. http://www.hunterpotter.com/
  • Lacan, J. (2010). Escritos 1 (2a ed.). Siglo XXI.
  • Lefebvre, H. (2013). La producción del Espacio. Capitán Swing Libros S. L.
  • May, S. (2019). El poder de lo Cuqui. Alpha Decay.
  • Melamud, A.; Waisman, I. (2019). Pantallas: discordancias entre las recomendaciones y el uso real. Arch Agent Pediatr, 117(5), 349 - 351. http://dx.doi.org/10.5546/aap.2019.349
  • Mitchell, W. J. T. (2005). What do pictures want? The lives and loves of the images. University of Chicago press.
  • Neil, J. T. D. (2017). The contemporary art canon and the market: a roundtable discussion. En Iskin R. E (ed.). Re-envisioning the Contemporary Art canon: Perspectives in a Global World, pp. 272 – 283. Routledge.
  • Norvet, S. (S. F). Sean Norvet. [Web]. http://www.seannorvet.com/
  • Reyma, J.; Hanham, J.; Meier, P. (2018). The Internet explosion, digital media principles and implications to communicate effectively in the digital space. E-Learning and Digital Media, 15(1), 36 - 52. https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/2042753018754361
  • Sartori, G. (2008). Homo videns: La sociedad teledirigida. Taurus.
  • Shao, G. (2009). Understanding the appeal of user-generated media: uses and gratification perspective. Internet Research, 19(1), 7 – 25 https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/10662240910927795/full/html#loginreload
  • Statista. (2020). Internet: Social Media y User-Generated Content. [Web]. https://www.statista.com/statistics/278414/number-of-worldwide-social-network-users/
  • Steyerl, H., Berardi, F., Expósito, M. (2016). Los Condenados de la pantalla. Negra.
  • Trujillo Dennis, A. (2016). La identidad como estrategia en la obra de Murakami Takashi. Un discurso de ida y vuelta. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/38190/1/T37412.pdf
  • Vattimo, G., y Oñate, T. (1996). La sociedad transparente. Paidós.