Instalaciones pictóricas anamórficas aplicadas a la arquitecturadiseño virtual con Sketchup para proyectos reales

  1. Jose-Antonio Soriano-Colchero 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

ISSN: 1695-5951

Year of publication: 2023

Issue: 31

Pages: 1-11

Type: Article

DOI: 10.7238/ARTNODES.V0I31.402701 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología

Abstract

In this article, we focus on the study, through experimental inquiry, of three proposals designed for the preview of anamorphic pictorial installations applied to architectural spaces. This is the result of the previous concretion and correct theoretical definition of optical anamorphosis, based on the original historical treatises from the 16th century, and practical examples, in addition to the analysis of the application of anamorphosis in contemporary artworks. We present the development of several methodologies carried out using the vector design software Sketchup, which allows generation of both the deformation that must be applied to the original image to create the anamorphosis, establishing measurement parameters such as distances and angles; and the preview of the final result in the virtual space. The results obtained are different for each case, offering us unique results. The procedures and purposes that led us to use Sketchup and the results obtained according to the initial needs have provided us with conclusions. The ease Sketchup offers in generating this type of project is of great interest. The new methodology is more intuitive than the traditional one. Consequently, it allows us to create anamorphic installations without the need to know the original expert techni-ques. This research serves as a precedent for future ones in which we analyse the direct application of anamorphosis in urban environments, modifying the landscape through it.

Funding information

Esta publicación es parte del proyecto de I+D+i «El paisaje que habla. Marco teórico y referencias culturales interdisciplinares. México, Portugal y España como escenarios» (PID2020-120553GB-I00), financiado por MCIN/ AEI/10.13039/501100011033.

Funders

Bibliographic References

  • Alberti, Leon Battista. De Pictura (1435). Edición consultada: Alberti, Leon Battista y Bortoli, Cosimo. Della Architettura, della Pittura e della Statua. Bolonia: Instituto delle Scienze, 1782.
  • Albrecht, Andreas. Andreae Alberti zwey Bücher, das erste von der ohne und durch die Arithmetica gefundenen Perspectiva, das andere von dem dartzu gehörigen Schatten. Getruckt zu Nürnberg: Bey Simon Halbmayrn, 1623. DOI: https://doi.org/10.3931/e-rara-8283
  • Álvaro, Sandra. «Tipologías del arte en la era de la información». Artnodes, no. 31 (2013): 96-102.DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i13.2016
  • Arnehim, Rudolf. El poder del centro. Estudio sobre la composición en las artes visuales. Madrid: Akal, 2001.
  • Arnheim, Rudolf. Arte y percepción visual. Madrid: Alianza Forma, 2006.
  • Barbaro, Daniel. La pratica della perspectiva di Monsignor Daniel Barbro eletto Patriarca di Venezia, opera molto utile a Pittori, Scultori et ad Architetti. Venecia: appresso Camillo y Rutilio, 1568. https://archive.org/details/gri_33125008285765
  • Baudrillard Jean y Omar Calabrese. El trompe-l’oeil. Madrid: Casimiro, 2014.
  • Beever, Julian. Pavement Chalk Artist: The Three-Dimensional Drawings of Julian Beever. Nueva York: Firefly Books, 2018.
  • Berger, John. Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili, 2002.
  • Cabezas Jiménez, María del Mar. «Imaginario Urbano. Expresión Gráfico-Plástica en el Espacio Urbano». Tesis doctoral. Universidad de Granada, 2007.
  • Caus, Salomon de. La perspective, avec la raison des ombres et miroirs. Londres, 1612. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1172279
  • Collins, Daniel L. «Anamorphosis and the Eccentric Observer: Inverted Perspective and Construction of the Gaze». Leonardo, vol. 25, no. 1 (1992): 73-82. DOI: https://doi.org/10.2307/1575625
  • Da Vinci, Leonardo. Codex Atlanticus (1478-1519). Edición consultada: Leonardo DA Vinci y TheVisualAgency. Codex Atlanticus. Ambrosiana, 2020. [Fecha de consulta: 16 noviembre 2022]. http://codex-atlanticus.it
  • Desarges, Girard y Abraham Bosse. Manière universelle de M. Desargues, pour pratiquer la perspective par petit-pied, comme le géométral, […]. París: P. Deshayes, 1648. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/btv1b8612037g
  • Gray, Peter. «CinemaScope. A Concise History». Peter Gray Director of Photography (2003). [Fecha de consulta: 14 noviembre 2022]. https://web.archive.org/web/20060410201741/http://jkor.com/peter/scopehist.html
  • Jaume Pérez, Borja. «Arte y realidad aumentada. Ilusiones ópticas en el espacio híbrido». Artnodes, no. 28 (2021): 1-12. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i28.375418
  • Kent, Phillip. «Anamorph Me! User’s Gide (Version 0.2)». Anamorphosis.com (2001). https://www.anamorphosis.com/UsersGuide.pdf
  • Kent, Phillip. «Art of Anamorphosis. Software». Anamorphosis.com (2020). [Fecha de consulta: 16 noviembre 2022]. https://www.anamorphosis.com/software.html
  • Koslow, Susan. «De wonderlijke Perspectyfkas: An Aspect of Seventeenth Century Dutch Painting, Oud Holland». Journal for Art of the Low Countries, vol. 82, no.1 (1967): 35-56. DOI: https://doi.org/10.1163/187501767X00206
  • Lomazzo, Giovanni Paolo. Trattato dell’ arte della pittura, scoltura et architettura. Milán, 1585. https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k1118777
  • Maignan, Emmanuel. Perspectiva Horaria. Roma: Rossi Filippo de’ imprimeur-libraire, 1648. http://tolosana.univ-toulouse.fr/fr/notice/075570440
  • Medina Flores, Víctor. La mirada del águila: pasado y futuro de la Universidad de Granada a través de sus símbolos. Granada: Editorial Universidad de Granada, 2017. https://patrimonio.ugr.es/publicacion/la-mirada-del-aguila/
  • Niceron, Jean François. La perspective curieuse ou magie artificielle des effets merveilleux: de l’optique, par la vision directe, la catoptrique, par la réflexion des miroirs plats, cylindriques y coniques, la dioptrique, par la réfraction des [...]. París: Pierre Billaine, 1638. DOI: https://doi.org/10.3931/e-rara-13092
  • Niceron, Jean François. Thaumaturgus Opticus seu Admiranda Optices, per radium directum…. París: François Langlois, 1646.
  • Panofsky, Erwin. La perspectiva como «forma simbólica». Barcelona: Tusquets, 1999.
  • Silveira, Regina. «Instalações». Regina Silveira (s.f.). [Fecha de consulta: 15 noviembre 2022]. https://reginasilveira.com/filter/instala%C3%A7%C3%A3o
  • Soriano-Colchero, Jose-Antonio y Simon Zabell. No Vanishing Point. Granada: Diputación de Granada, 2019. http://hdl.handle.net/10481/55171
  • Soriano-Colchero, Jose-Antonio. “Sketchup anamorfosis Intercolumnio”. Vídeo en Youtube, mayo 2022a. https://youtu.be/31HOVpm-7DY
  • Soriano-Colchero, Jose-Antonio. “Sketchup anamorfosis 1 plano vertical”. Vídeo en Youtube, mayo 2022b. https://youtu.be/qs60KXqGud8
  • Soriano-Colchero, Jose-Antonio. “Sketchup anamorfosis 3 planos”. Vídeo en Youtube, mayo 2022c. https://youtu.be/H9ptKmu_YOg
  • Spencer, Justina. “Peeping in, Peepint out: Monocular and Early Modern Vision”. Tesis doctoral. Universidad de Oxford, 2014.
  • Varini, Felice y Doris Von Drathen. Felice Varini. Place by Place. Zúrich: Lars Müller publishers, 2013.
  • Vignola, Giacomo Barozzi da y Egnatio Danti. Le due regole della prospettiva pratica. Roma: Francesco Zannetti, 1583. https://archive.org/details/dveregoledellapr00vign/page/n3/mode/2up
  • Wade, Nicholas J. Perception and Illusion: Historical Perspectives. Nueva York: Springer US, 2005. DOI: https://doi.org/10.1007/b99587
  • Wenner, Kurt. «Biography». Kurt Weener Master Artist (2019). [Fecha de consulta: 16 noviembre 2022]. https://kurtwenner.com/biography/