Efecto de la combinación metodológica de aula invertida e instrucción entre pares en las calificaciones académicas de estudiantes universitarios de Ciencias de la Actividad Física y del Deporte.

  1. Falcón Miguel, David
  2. Sevil-Serrano, Javier
  3. Peñarrubia-Lozano, Carlos
  4. Abós, Ángel
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2021

Issue: 41

Pages: 47-56

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I41.83984 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The development of new teaching-learning methods in higher education require the contribution of scientific evidence that indicates whether these types of methodologies are effective. The aim of this study was to assess the effect of an intervention programme based on the combination of flipped classroom and peer instruction on the grades of university students in an academic subject. Fifty-two university students of the 3rd course of Physical Activity and Sports Sciences Degree participated in this quasi-experimental study. The contents of the subject were taught through three lessons by a methodological combination of flipped classroom and peer instruction in the experimental group, while in the control group the same contents and number of lessons were taught following a traditional methodology. The students’ grades were measured in a part of the subject by means a theoretical exam to assess the effectiveness of the two types of methodologies implemented. The results of the study showed a positive and significant association between receiving lessons with the methodological combination and getting the different exam questions right. Therefore, the combination of this methodologies seems to be more effective than the traditional methodology for improving the understanding in university students. (English) [ABSTRACT FROM AUTHOR]

Bibliographic References

  • Abío, G., Alcañiz, M., Gómez-Puig, M., Rubert, G.; Serrano, M., Stoyanova, A. & Vilalta-Bufi, M. (2017). El aula invertida y el aprendizaje en equipo: dos metodologías para estimular al estudiante repetidor. Revista d’Innovació docent Universitària, 9, 1-15.
  • Anderson, L. W. & Krathwohl, D. (Eds.) (2001). A taxonomy for learning, teaching and assessing: a revision of bloom's taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
  • Andrade, E. & Chacón, E. (2018). Implicaciones teóricas y procedimentales de la clase invertida. Pulso, 41, 251-267.
  • Arráez, G., Lorenzo, A., Gómez, M. & Lorenzo, G. (2018). La clase invertida en la educación superior: percepciones del alumnado. Revista de Psicología, 1(1), 155-162.
  • Balta, N., Michinov, N., Balyimez, S. & Ayaz, M. F. (2017). A meta-analysis of the effect of Peer Instruction on learning gain: identification of informational and cultural moderators. International Journal of Educational Research, 86, 66-77. https://dx.doi.org/10.1016/j.ijer.2017.08.009
  • Berbén, A. B. G., Pichardo, M. C. & de la Fuente, J. (2007). Relaciones entre preferencias de la enseñanza y enfoques de aprendizaje de los universitarios. Infancia y Aprendizaje, 30(4), 537-550. https://doi.org/10.1174/021037007782334319
  • Bermejo-Díaz, J. M., Pulido-Salas, D., Galmés-Panadés, A., Serra-Payeras, P., Vidal-Conti, J., & Ponseti-Verdaguer, F. J. (2021). Educación física y universidad: Evaluación de una experiencia docente a través del aprendizaje cooperativo (Physical Education and university: Evaluation of a teaching experience through cooperative learning). Retos, (39), 90-97. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.77834
  • Bicen, H. & Kocakoyun, S. (2018). Perceptions of students for gamification approach: kahoot as a case study. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 13(2), 72-93. https://doi.org/10.3991/ijet.v13i02.7467.
  • Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea.
  • Chen, K. S., Monrouxe, L., Lu, Y. H., Jenq, C. C., Chang, Y. J., Chang, Y. C. & Yee-Chee. (2018). Academic outcomes of fipped classroom learning: a meta-analysis. Medical Education, 52(9), 910-924. https://doi.org/10.1111/medu.13616
  • Cuenca-Ruano, P., García-Martínez, S., Ferriz-Valero, A., & Tortosa-Martínez, J. (2020). Análisis comparativo de los perfiles motivacionales y el Estado de Flow entre una metodología tradicional y la metodología Flipped Classroom en estudiantes de Educación Física (Comparative analysis of motivational profiles and flow status between a traditional methodology and the Flipped Classroom methodology in Physical Education students. Retos, (39), 338-344. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78574
  • De Miguel, M. (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para el profesorado universitario ante el espacio europeo de educación superior. Madrid: Alianza.
  • Fernández-Espínola, C., Almagro, B., & Tamayo Fajardo, J. (2020). Predicción de la intención de ser físicamente activo del alumnado de Educación Física: un modelo mediado por la necesidad de novedad (Prediction of physical education students’ intention to be physically active: A model mediated by the need for novelty). Retos, 37(37), 442-448. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.70946
  • Gargallo, B., Morera, I. & García, E. (2015). Metodología innovadora en la universidad: sus efectos sobre los procesos de aprendizaje de los estudiantes universitarios. Anales de Psicología, 31(3), 901-915. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.32.1.179871
  • García-Gonzalez, L., Abós, Á., & Sevil-Serrano, J. (2020). Acción docente en educación física y actividades físico-deportivas. Teoría basada en evidencias científicas. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.
  • González-Cutre, D., Romero-Elías, M., Jiménez-Loaisa, A., Beltrán-Carrillo, V. J., & Hagger, M. S. (2020). Testing the need for novelty as a candidate need in basic psychological needs theory. Motivation and Emotion, 44(1), 295–314. https://doi.org/10.1007/s11031-019-09812-7
  • González-Cutre, D., & Sicilia, Á. (2019). The importance of novelty satisfaction for multiple positive outcomes in physical education. European Physical Education Review, 25(3), 859–875. https://doi.org/10.1177/1356336X18783980
  • Hernández-Campos, M., & Murilo-Quiros, N. (2019). Instrucción entre Pares y Enseñanza Justo a Tiempo: una experiencia en la enseñanza de la Física en educación superior. UNED Research Journal, 11(2), 130–136. https://doi.org/10.22458/urj.v11i2.2310
  • Hew, K. F. & Lo, C. K. (2018). Flipped classroom improves student learning in health professions education: a meta-analysis. BMC Medical Education, 18, 38–50. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1144-z
  • Hincapie-Parra, D., Ramos-Monobe, A. & Chirino-Barceló, V. (2017). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia de Aprendizaje Activo y su incidencia en el rendimiento académico y Pensamiento Crítico de estudiantes de Medicina. Revista Complutense De Educación, 29(3), 665-681. https://doi.org/10.5209/RCED.5358
  • Hinojo-Lucena, F. J., Aznar-Díaz, I., Romero-Rodríguez, J. M. & Marín-Marín, J. A. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus Virtuales, 8(1), 9-18.
  • Hinojo-Lucena, F. J., Mingorance-Estrada, A. C., Trujillo-Torres, J. M., Aznar-Díaz, I. & Cáceres, M. P. (2018). Incidence of the flipped classroom in the Physical Education students’ academic performance in university contexts. Sustainability, 10, 1334. https://doi.org/10.3390/su10051334
  • Kember, D., Wong, D. & Leung, D. (1999). Reconsidering the dimensions of approaches to learning. British Journal of Educational Psychology, 69, 323-343.
  • Lago, C., Arce, E., Casaís, L., Fariña, F., Fernández, M., García, J. L. & Viaño, J. (2012). Utilización de un sistema tecnológico de feedback interactivo en la docencia universitaria para mejorar el rendimiento académico del alumnado y la calidad docente del profesorado: El programa Turning Point. Revista del CIDUI, 1, 1-9.
  • Lasry, N., Mazur, E. & Watkins, J. (2008). Peer instruction: from Harvard to community colleges. American Journal of Physics, 76, 1066-1069. https://doi.org/10.1119/1.2978182
  • López-Pastor, V., Molina-Soria, M., Pascual-Arias, C., & Manrique-Arribas, J. (2020). La importancia de utilizar la Evaluación Formativa y Compartida en la Formación Inicial del Profesorado de Educación Física: los Proyectos de Aprendizaje Tutorado como ejemplo de buena práctica (The importance of using Formative and Shared Assessment in Physical Education TeacherEducation: Tutored Learning Projects as an example of good practice). Retos, 37(37), 620-627. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74193
  • Maldonado-Fuentes, A. C. & Rodríguez-Alveal, F. E. (2016). Innovación en los procesos de enseñanza-aprendizaje: un estudio de casos con la enseñanza justo a tiempo y la instrucción entre pares. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-21. https://doi.org/0.15359/ree.20-2.14
  • Parra, F. J. (2017). La Taxonomía de Bloom en el modelo Flipped Classroom. Publicaciones Didácticas, 86, 176-179.
  • Persky, A. M. & McLaughlin, J. E. (2017). The flipped classroom–from theory to practice in health professional education. American Journal of Pharmaceutical Education, 81(6), 118. https://doi.org/10.5688/ajpe816118
  • Recio-Moreno, D., Feliz-Murias, T., & Elorza-Barbajero, J. (2020). La formación de árbitros y asistentes de fútbol desde el enfoque flipped learning (Training soccer referees and assistant referees from the flipped learning approach). Retos, (39), 794-804. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78222
  • Richardson, M., Abraham, C. & Bond, R. (2012). Psychological correlates of university students' academic performance: a systematic review and meta-analysis. Psychological Bulletin, 138(2), 353-287. http://dx.doi.org/10.1037/a0026838
  • Ryan R. M. & Deci E. L. (2017). Self-Determination Theory: Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: Guilford. https://doi.org/10.7202/1041847ar
  • Sevil-Serrano, J., Aibar-Solana, A., Abós, Á, & García-González, L. (2017). El clima motivacional del docente de Educación Física: ¿Puede afectar a las calificaciones del alumnado? (Motivational climate of teaching physical education: Could it affect student grades?). Retos, (31), 98-102. https://doi.org/10.47197/retos.v0i31.46514
  • Sola, T., Aznar, I., Romero, J. M. & Rodríguez-García, A. M. (2019). Eficacia del método Flipped Classroom en la Universidad: meta-análisis de la producción científica de impacto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(1), 25-38. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.1.002
  • Sosa, M. J. & Palau, R. F. (2018). Flipped classroom en la formación inicial del profesorado: perspectiva del alumnado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 16(2), 249-264. https://doi.org/10.4995/redu.2018.7911.
  • Thomas, J. R., Nelson, J. K. & Silverman, S. J. (2011). Research methods in physical activities. Champaign: Human Kinetics.
  • Vansteenkiste, M., Ryan, R. M., & Soenens, B. (2020). Basic Psychological Need Theory: Advancements, critical themes, and future directions. Motivation and Emotion, 44, 1–31. https://doi.org/10.1007/s11031-019-09818-1
  • Vickrey, T., Rosploch, K., Rahmanian, R., Pilarz, M. & Stains, M. (2015). Research-based implementation of peer instruction: a literature review. CBE-Life Sciences Education, 14(1), es3. https://doi.org/10.1187/cbe.14-11-0198
  • Wanner, T. & Palmer, E. (2015). Personalising learning: exploring student and teacher perceptions about flexible learning and assessment in a flipped university course. Computers & Education, 88, 354-369. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2015.07.008
  • Wilcox, A. (2014). Information Literacy and the flipped classroom: examining the impact of a one-shot flipped class on student learning and perceptions. Communications in Information Literacy, 8(2), 225-235. https://doi.org/10.15760/comminfolit.2014.8.2.168
  • Zainuddin, Z. & Halili, S. H. (2016). Flipped classroom research and trends from different fields of study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(3), 313-340. https://doi.org/10.19173/irrodl.v17i3.2274
  • Zainuddin, Z. & Perera, C. J. (2019). Exploring students’ competence, autonomy and relatedness in the flipped classroom pedagogical model. Journal of Further and Higher Education, 43(1), 115-126. https://doi.org/10.1080/0309877X.2017.1356916