Búsquedas y milagros de un Madrid en agosto. De Cómo dejar de escribir (2017), de Esther García Llovet, a La virgen de agosto (2019), de Jonás Trueba

  1. ELIOS MENDIETA 1
  2. ÁLVARO LÓPEZ FERNÁNDEZ 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2023

Issue: 14

Pages: 465-494

Type: Article

DOI: 10.24197/CEL.14.2023.465-494 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Abstract

This article is a comparative study of the novel Cómo dejar de escribir(2017), by Esther García Llovet, and the film La virgen de agosto(2019), by Jonás Trueba. Through the way in which they contextualize their stories in the chronotope of Madrid in August and the experiences of the protagonists, the structure and diegesis of both texts are studied and the way in which they raise issues such as identity or creative doubts and codes such as the questioning of reality are put into dialogue. In this way, it is understood that, despite the different views of space and its characters taken by the novelist and the filmmaker, the texts can be understood as complementary in their representation of the city.

Bibliographic References

  • Aldecoa, Ignacio (1982), Cuentos completos. Vol. II, Madrid, Alfaguara.
  • Augé, Marc (2008), Los no lugares: espacios del anonimato. Una arqueología de la sobremodernidad, trad. de Margarita Mizraji, Barcelona, Gedisa.
  • Bajtin, Mijail (1989), Teoría y estética de la novela. Trabajos de investigación, trad. de Helena S. Kriúkova y Vicente Cazcarra, Madrid, Taurus.
  • Balló, Jordi (2000), Imágenes del silencio. Los motivos visuales en el cine, Barcelona, Anagrama.
  • Barthes, Roland (2009), La aventura semiológica, trad. de Ramón Alcalde, Barcelona, Paidós.
  • Bauman, Zygmunt (2017), Vida líquida, trad. de Albino Santos Mosquera, Barcelona, Paidós Ibérica.
  • Bloom, Harold (1973), The Anxiety of Influence: A Theory of Poetry, New York, Oxford University Press.
  • Campra, Rosalba (2008), Territorios de la ficción. Lo fantástico, Sevilla, Renacimiento.
  • Cuvardic García, Dorde (2012), “El flâneur y la flaneuse en la historia de la pintura, el cine, la fotografía y la ilustración”, Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, 38 (1), pp. 9-34. DOI: https://doi.org/10.15517/rfl.v38i1.12195 .
  • Deleuze, Gilles (2003), La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1, trad. de Irene Agoff, Barcelona, Paidós.
  • Elsaesser, Thomas y Hagener, Malte (2015), Introducción a la teoría del cine, Madrid, UAM Ediciones.
  • Espinosa, Bárbara (2022), Averno verano, Madrid, Altamarea.
  • Frühbeck Moreno, Carlos (2014), “La Frontera visionaria de Submáquina de Esther García Llovet”, en Esilio, destierro, migrazioni: III Giorata siciliana di studio ispanici del Meditarraneo, coord. de Trinis Daniela Privitera y Antonietta Messina Fajardo, Roma, Aracne, pp. 197-209.
  • García Llovet, Esther (2017), Cómo dejar de escribir, Barcelona, Anagrama.
  • García Llovet, Esther (2019), Sánchez, Barcelona, Anagrama.
  • García Sahagún, Marta (2016), La crisis de la identidad personal en el protagonista del cine contemporáneo, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, Servicio de Tesis Doctorales y Publicaciones académicas-Tesis inéditas.
  • Greimas, Algirdas Julien y Courtes, Joseph (1990), Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, trad. de Enrique Ballón Aguirre y Hermis Campodónico Carrión, Madrid, Gredos.
  • Iglesia, Anna María (2019), La revolución de las flâneuses, Barcelona, Wunderkammer.
  • Kermode, Frank (2000), El sentido de un final, trad. de Lucrecia Moreno de Sáenz, Barcelona, Gedisa.
  • Le Breton, David (2016), Desaparecer de sí. Una tentación contemporánea, trad. de Hugo Castignani, Madrid, Siruela.
  • Lezcano, Arturo (2021), Madrid, 1983: Cuando todo se acelera, Madrid, Libros del KO.
  • Lipovetsky, Gilles (1986), La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo, trad. de Joan Vinyoli y Michéle Pendanx, Barcelona, Anagrama.
  • Madrid Film Office (2019), “Un paseo por el Madrid de Jonás Trueba”, https://madridfilmoffice.com/el-madrid-de-jonas-trueba/ [15/01/2023].
  • Ocaña, Javier (2019), “La energía del (re)inicio”, El País, 16/VIII/2019, https://elpais.com/cultura/2019/08/15/actualidad/1565861922_589371.html [16/01/2023].
  • Pérez Pereiro, Marta (2012), “Retratos de flâneurs. Andar sin rumbo en el cine contemporáneo”, Actas del IV Congreso Internacional Latina de Comunicación Social: comunicación, control y resistencias, 1, pp. 1-8, http://www.revistalatinacs.org/12SLCS/2012_actas/170_Perez.pdf [16/01/2023].
  • Pitters Pérez, Lucía (2022), “El escenario de Los ilusos y Las ilusiones de Jonás Trueba. Notas sobre la ciudad, el cine y las ilusiones perfectas”, en Madrid. Ciudad de imágenes, ed. de Juan Carlos Alfeo y Luis Deltell Escolar, Madrid, Fragua, pp. 151-164.
  • Ricoeur, Paul (1999), La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido, trad. de Gabriel Aranzueque, Madrid, Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.
  • Roas, David (2011), Tras los límites de lo real: una definición de lo fantástico, Madrid, Páginas de Espuma.
  • Sanz, Marta (2015), Farándula, Barcelona, Anagrama.
  • Sanz Villanueva, Santos (2017), “Cómo dejar de escribir”, El Cultural, 03-II 2017, https://www.elespanol.com/elcultural/letras/novela/20170203/dejar-escribir/190982312_0.html [18/01/2023].
  • Taylor, Charles (2006). Fuentes del yo. La construcción de la identidad moderna, trad. de Ana Lizón, Barcelona, Paidós.
  • Tizón, Eloy (2017), “Cómo dejar de escribir”, El Cultural, 31-III-2017, https://www.elespanol.com/el-cultural/opinion/20170331/dejar-escribir/204980479_0.html [15/01/2023].
  • Trueba, Jonás (2013), Las ilusiones, Cáceres, Periférica.
  • Trueba, Jonas (dir.), (2019), La virgen de agosto, España, Los Ilusos Films [DVD].
  • Tudoras, Laura Eugenia (2006), “Propuesta para una lectura postmoderna de la ciudad”, Cuadernos de Filología Italiana, 13, pp. 129-141.
  • Valls, Fernando (2019), “Cuatro calas en la novela española actual: Esther García Llovet, Mario Cuenca Sandoval, Andrés Neuman y Aroa Moreno Durán”, Monteagudo: Revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura, 24, pp. 143-157. DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.400201
  • Virilio, Paul (1986), Estética de la desaparición, trad. de Noni Benegas, Barcelona, Anagrama.