Gender and the Transitions

  1. Teresa María Ortega López 1
  2. Kostas Yannakopoulos 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 University of the Aeggean (Grecia)
Revista:
Mélanges de la Casa de Velázquez

ISSN: 0076-230X

Año de publicación: 2023

Número: 53

Páginas: 99-126

Tipo: Artículo

DOI: 10.4000/MCV.18751 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Mélanges de la Casa de Velázquez

Resumen

The democratization processes that took place during the last decades of the twentieth century in Southern Europe have made the transition from dictatorship to democratic system the focus of numerous studies. The extensive research done into these transitions, however, has largely overlooked questions of gender, gender identities and, more specifically, women and the LGBT population, despite the fact that various publications have demonstrated that political movements of feminists, gays, lesbians, trans* and bisexuals were instrumental in shaping a democratic political culture in countries like Portugal, Greece and Spain. This article, consequently, applies a critical perspective to reinterpret the processes behind the normative historical account of the political transitions, enhancing and multiplying the analytical possibilities. The topics examined in the article range from the genesis of movements based on new gender identities and meanings in response to the heteropatriarchal model of the dictatorships to the exclusion of these identities from the processes of openness in the 1970s because of their alleged threat to stability, political re-masculinization and the consequent gender deficit in the development and evolution of the democratic transition.

Referencias bibliográficas

  • Almeida, Ana Nunes and Karin Wall (2001), “Família e quotidiano: movimento e sinais de mudança”, in J. M. Brandão de Brito, (org.), O País em Revolução, Lisbon, Ed. Notícias, pp. 277-307.
  • Almeida, Miguel Vale de (2009), A Chave do Armário. Homossexualidade, Casamento, Família, Lisbon, ICS.
  • Almeida, São José (2010), Homosexuais no Estado Novo, Lisbon, Sextante Editora.
  • Amaral, Ana Luísa and Marinela Freitas [org.] (2015), Novas Cartas Portuguesas. Entre Portugal e o Mundo, Lisbon, Dom Quixote.
  • Arriero Ranz, Francisco (2016), El Movimiento Democrático de Mujeres. De la lucha contra Franco al feminismo, Madrid, Los Libros de la Catarata.
  • Augustín, Mercedes (2003), Feminismo. Identidad personal y lucha colectiva (análisis del movimiento feminista español en los años 1975 a 1985), Granada, Universidad de Granada.
  • Avdela, Efi (2013), “Neoi en kindyno”: epitirisi, anamorfosi and diakaiosini anilikon meta ton polemo” (Youth in danger: surveillance, rehabilitation and justice of minors after the war), Athens, Polis.
  • Avdela, Efi, Kostis Gotsinas, Despoina, Kritsotaki, & Dimitra Vassiliadou (2020), “From Virginity to Orgasm: Marriage and Sexuality in Twentieth-century Greece” Journal of Family History, pp. 1-19.
  • Barrera, Begoña (2019), La Sección Femenina, 1934-1977: Historia de una tutela emocional, Madrid, Alianza Ensayo.
  • Bordetas-Jiménez, Iván (2017), “Aportaciones del activismo femenino a la construcción del movimiento vecinal durante el tardofranquismo. Algunos elementos para el debate”, Historia Contemporánea, 1 (54), pp. 15-45. DOI : 10.1387/hc.17575
  • Cabrero Blanco, Claudia (2017), “El Movimiento Democrático de Mujeres y las comunistas de la resistencia antrifranquista a la movilización feminista”, Nuestra Historia: revista de Historia de la FIM, 3, pp. 73-102.
  • Cabrero Blanco, Claudia (2010), “Género, antifranquismo y ciudadanía. Mujeres y movimiento vecinal en la Asturias del desarrollismo y el tardofranquismo”, Historia del Presente, 16, pp. 9-26.
  • Calvo Borobia, Kerman (2017), ¿Revolución o reforma? la transformación de la identidad política del movimiento LGTB en España, 1970-2005, Madrid, CSIC.
  • Campo Alange, María (1948), La secreta guerra de los sexos, Madrid, Revista de Occidente.
  • Cases Sola, Adriana and Teresa María Ortega López (2020), “La investigación sobre la represión femenina y violencia sexuada en el franquismo. Evolución historiográfica” Ayer, 118, pp. 347-361.
  • Charitidis, Yannis (2013), Φωνές από το υπόγειο (Voices from underground), 96’.
  • Coronado Ruiz, Carlota and Elena Galán Fajardo (2015), “¿Tontas y Locas?: género y movimientos sociales en la ficción televisiva sobre la transición española”, Historia y Comunicación Social, 20, No. 2, pp. 327-343.
  • De Jesús, Isabel (2012), “Novas Cartas Portuguesas – uma abordagem feminista”, Faces de Eva, 28, pp. 43-52.
  • Della Porta, Donatella, Celia Valiente and Maria Kousis, “Sisters of the South. Paths to Womens’ Rights in Southern Europe”, in Richard Gunther, P. Nikiforos Diamandouros and Hans-Jürgen Puhle (eds), Democratic Consolidation in Southern Europe, Baltimore, The Johns Hopkins University Press, forthcoming.
  • Escario, Pilar, Inés Alberdi and Ana Inés López-Acotto (1996), Lo personal es político: el movimiento feminista en la transición, Madrid, Instituto de la Mujer.
  • Falcón, Lidia (1992), Mujer y poder político: fundamentos de la crisis de objetivos e ideología del Movimiento Feminista, Madrid, Vindicación Feminista, pp. 179-180.
  • Félez Castañé, Nuria (2018), Discurso de género e implementación de políticas de género en los partidos políticos de la derecha española durante la transición y hasta 1989 en perspectiva comparada, Ph.D. thesis, Granada, Universidad de Granada.
  • Fernández de Alba, Francisco (2021), Antes de ser modernos. Sexo, drogas y moda en el Madrid de los setenta, Madrid, Altamarea.
  • Fernández Galeano, Javier (2021), “El Todo Poderoso nos ayude, para llegar a lo que deseamos: homosexuality and Catholicism in Franco’s Spain” (1954-1970), Journal of Spanish Cultural Studies, 22 (3), pp. 331-350.
  • Fernández Galeano, Javier (2019), “Entre el crimen y la locura: relaciones sexo-afectivas entre mujeres y disconformidad de género bajo el Franquismo”, Encrucijadas: Revista Crítica de Ciencias Sociales, 17. https://recyt.fecyt.es/index.php/encrucijadas/article/download/79182/49088
  • Ferreira, Ana Paula, Silvia Bermúdez and Asunción Bernárdez Rodal (2018), “Historical Overview”, in Silvia Bermúdez and Roberta Johnson (eds), A New History of Iberian Feminisms, Toronto, University of Toronto Press, pp. 301-311.
  • Galván, Valentín (2017), “De vagos y maleantes a peligrosos sociales: cuando la homosexualidad dejó de ser un delito en España (1970-1979)”, Daimon. Revista Internacional de Filosofía, Suplemento 6, pp. 67-82. DOI : 10.6018/daimon/290891
  • Gasouka, Maria (2021) “Κορίτσια του Αντιδικτατορικού Φοιτητικού Κινήματος: Βασανιστήρια, Σεξουαλικότητα, Βία, στο «Σπουδαστικό» της χουντικής Ασφάλειας” / [“Korittsia tou antidiktatprikou kinimatos. Vasanistiria, Seksoualikotitta kai via sto “spoudastiko” tis huntikis asfaleias (“Girls of movement against dictatorship. Tortures, sexuality and violence in the police of junta”), To mov, https://tomov.gr/2021/04/20/koritsia-antidiktatorikoy-foititikoy-kinimatos-vasanistiria-sexoyalikotita-via-spoydastiko/].
  • Gazi, Efi (2011), Patris, thriskia, Ikoyenia. Istoria enos sinthimatos (Fatherhood, Religion Family. History of a slogan), Athens, Polis.
  • Goes de Menezes, Raquel (2015), “Novas cartas portuguesas: um gesto de mor político a muitas mãos”, Abril: Revista do Estudos de Literatura Portuguesa e Africana-NEPA UFF, 14, pp. 79-88.
  • Gómez Beltrán, Iván (2018), “La despenalización identitaria y la amnistía política masculina en la España de la Transición democrática: movimiento feminista y LGTB”, Arenal, 25 (2), pp. 425-442. DOI : 10.30827/arenal.vol25.num2.425-442
  • González Sáez, Juan Manuel (2013), “Visiones de la transición portuguesa desde el búnker franquista: la revista Fuerza Nueva y la Revolución de los Claveles (1974)”, HAO, 32, pp. 107-117.
  • Guimarães, Elina (1986), “A mulher portuguesa na legislação civil”, Análise Social, 22 (92-93), pp. 557-577, pp. 563-566.
  • Handman, Marie-Élisabeth (1983), La violence et la ruse. Hommes et femmes dans un village grec, Aix-en-Provence, Édisud.
  • Hionidou, Violeta (2020), Abortion and Contraception in Modern Greece, 1830-1967. Medicine, Sexuality and Popular Culture, Basingstoke, Palgrave-Macmillan.
  • Hirschon, Renée (1989), Heirs of the Greek Catastrophe. The Social Life of Asia Minor Refugees in Piraeus, Oxford, Clarendon Press.
  • Katsapis, Kostas (2013), To “provlima neolaia”. Monternoi neoi, paradosi kai amfisvitisi sti metapolemiki Ellada 1964-1974, (“The youth issue”. Modern youth, tradition and challenge in postwar Greece 1964-1974), Athens, Editions Aprovleptes.
  • Kornetis, Kostis (2011), “Las transiciones democráticas griega y española en retrospectiva”, in Carmen Frías Corredor, José Luis Ledesma and Javier Rodrigo (coord.), Reevaluaciones: historias locales y miradas globales. Actas del VII Congreso de Historia Local de Aragón, Zaragoza, Institución Fernando el Católico, pp. 191-206, p. 191-205.
  • Kornetis, Kostis (2014), Children of the Dictatorship. Student Resistance, Cultural Politics, and the “Long 1960s” in Greece, New York-Oxford, Berghan Books. DOI : 10.1515/9781782380016
  • Kornetis, Kostis (2015), “Let’s get laid because it’s the end of the world!’: sexuality, gender and the Spanish Left in late Francoism and the Transition”, European Review of History-Revue européenne d’histoire, 22, 1, pp. 176-198. DOI : 10.1080/13507486.2014.983433
  • Kornetis, Kostis (2016), “Documenting post-authoritarian subcultures in the European south: the cases of Pedro Almodóvar’s Pepi, Luci Bon and Nikos Zervos’ Dracula of Exarchia”, in Kostis Κornetis, Eirini Kotsovili, Nikolaos Papadogianis (eds), Consumption and Gender in Southern Europe since the long 1960s, London, Bloomsburry, pp. 153-171.
  • Labrador Méndez, Germán (2009), Letras arrebatadas: poesía y química en la Transición española, Torrejón de la Calzada, JuanPastor-Devenir.
  • Labrador Méndez, Germán (2017), Culpables por la literatura. Imaginación política y contracultura en la transición española (1968-1986), Madrid, Akal.
  • Ladas, Ioannis (1970), Logoi (Speeches), Athens.
  • Larrondo, Ainara (2009), “La representación pública del movimiento de liberación de la mujer en la prensa diaria española (1975-1979)”, Historia Contemporánea, 39, pp. 627-655.
  • Larumbe Gorraitz, Mª Ángeles (2004), Las que dijeron no: palabra y acción del feminismo en la Transición, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, pp. 331-332.
  • Larumbe Gorraitz, Mª Ángeles (2002), Una inmensa minoría. Influencia y feminismo en la Transición, Zaragoza, Prensas Universitarias de Zaragoza.
  • Leontidou, Eftyhia (1992), “Mia yinakia omada horis onoma mesa sta xronia tis diktatatorias” (“A women’s group without name in the years of the dictatorship”) in Eftyhia Leontidou and Sigrid Ammer (eds), I Ellada ton gynaikon. Diadromes Aston horo kai ton hrono, (The Greece of women. Itineraries in place and time), Athens, Enallaktikes ekdoseis/Gaia, pp. 64-66.
  • López Romo, Raúl (2013), “La nueva izquierda feminista, ¿matriz de cambio político y cultural?”, Ayer, 92 (4), pp. 99-121.
  • Machado-Pais, José (2003), “Sexualidad juvenil y cambio social: el caso de Portugal”, Salud Publica de México, 45, pp. 26-33.
  • Mais, Christos (2015) “To Apelefthrotiko Kinima Omofylofilon Elladas (AKOE): Emfyles antistaseis sti metapotiteftiki Ellada”(“The Movement of Homosexual Liberation of Greece: Gendered resistances in Greece after the dictatorship”), Eteroptopia, 5.
  • Maragkopoulos, Aris (2020) “Ta pedia tou Marx kai tis Coca-Cola” (The childrern of Marx and Coca-Cola), in Portreto tou syggrafea os kritikou/Anthologia kimenon kai ergografia tou Ari Maragkopoulou, (Portrait of the writer as critic/Selection of critical texts and works of Aris Maragopoulos), Athens, Topos, pp. 281-287.
  • Monteiro, Rosa (2013), “Feminismo de estado emergente na transição em Portugal na década de 1970”, Revista de Ciências Sociais, 56 (4), pp. 841-866. DOI : 10.1590/S0011-52582013000400004
  • Mora Gaspar, Víctor (2019), “Ciencia, política y sexo. La homosexualidad durante el franquismo según sus textos”, La manzana de la discordia, 14, pp. 37-49.
  • Mora Gaspar, Víctor (2016), Al margen de la naturaleza. La persecución de la homosexualidad durante el franquismo. Leyes, terapias y condenas, Madrid, Debate.
  • Moreno Seco, Mónica (2013), “Compromiso político y feminismo en el universo comunista de la Transición”, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 8, pp. 43-60.
  • Nash, Mary (2011), “La construcción de una cultura política desde la legitimidad feminista durante la Transición política democrática”, in Ana Aguado and Teresa María Ortega López (eds), Feminismos y antifeminismos: culturas políticas e identidades de género en la España del siglo xx, Valencia, Universitat de València; Granada, Universidad de Granada, pp. 283-316.
  • Nash, Mary (2007), Mujeres en el mundo. Historia, retos y movimientos, Madrid, Alianza Ensayo.
  • Nielfa Cristóbal, Gloria (2002), “La difusión en España de El Segundo Sexo, de Simone de Beauvoir”, Arenal. Revista de Historia de las Mujeres, 9, No. 1, pp. 151-162.
  • Nikolopoulou, Maria (2015), “I amihani anadysi tou underground kai to aitima tis diplis protoporias sto logotehniko pedio tis metapolitefsis” (“The awkward emergence of underground and the question of the double innovation in the literature of the postdictatorship era”). in Postdictatorship era. Greece between two centuries, Athens, Themelio, pp. 263-282.
  • Ofer, Inbal (2009), “A ‘New’ Woman for a ‘New’ Spain: The Sección Femenina de la Falange and the Image of the National Syndicalist Woman”, European History Quarterly, 39, No. 4, pp. 583-605. DOI : 10.1177/0265691409342657
  • Ofer, Inbal (2005), “Historical Models, Contemporary Identities: The Sección Femenina of the Spanish Falange and Its Redefinition of the Term ‘Femininity’”, Journal of Contemporary History, 40, No. 4, pp. 663-674.
  • Ortuño Martínez, Bárbara and Mónica Moreno Seco (2020), “Militantes entre el ser y el deber ser. Compromiso, género y familias en la juventud revolucionaria de los años setenta en España y Argentina”, Arbor, 196 (796). https://doi.org/10.3989/arbor.2020.796n2006 DOI : 10.3989/arbor.2020.796n2006
  • Papadogiannis, Nikolaos (2015), Militant Around the Clock? Left-Wing Youth Politics, Leisure, and Sexuality in Post-Dictatorship Greece, 1974-1981, New York-Oxford, Berghahn.
  • Papagaroufali, Eleni (1995-1996), “Kinisi Dimokratikon Gynaikon: Ena (di-) ereuuntitiko taxidi sto parelthon tou gynakeioy kinimatos” (“Movement of Democratic Women. A research trip into the past of women’s movement”) Dini, 8, pp. 15-29.
  • Papanikolaou, Dimitris (2018), Kati trehei me tin ikoyenia. Ethnos, pothos kai syggeneia stin epohi tis krisis, Athens, Patakis.
  • Pena, Cristiana (2008), A revolução das feministas portuguesas (1972-1975). Do “proceso das três Marias” à formação do MLM - Movimiento de Libertação das Mulheres, Ph.D. thesis, Lisbon, Universidade Aberta.
  • Petropoulos, Ilias (1982), Kaliarda, Athens, Nefeli.
  • Pimentel, Irene Flunser (2018), “La Mocidade Portuguesa Feminina y la Sección Femenina de la Falange Española. Un análisis comparativa”, Historia del presente, 32, pp. 43-56.
  • Pimentel, Irene Flunser and Helena Pereira de Melo (2011), Mulheres Portuguesas, Lisbon, Clube do Autor.
  • Quaggio, Giulia (2017), “La cuestión femenina en el PSOE de la Transición: de la marginación a las cuotas”, Arenal, 24 (1), pp. 219-253.
  • Radcliff, Pamela (2008), “Ciudadanas: Las mujeres de las Asociaciones de Vecinos y la identidad de género en los años setenta”, in Vicente Pérez Quintana and Pablo Sánchez León (eds), Memoria ciudadana y Movimiento vecinal, Madrid, 1968-2008, Madrid, Catarata, pp. 96-102.
  • Repousi, Maria, Angelika Psara and Αnna Michopoulou (2017). O φεμινισμός στα χρόνια της μεταπολίτευσης 1974-1990. Ιδέες, συλλογικότητες, διεκδικήσεις [Feminism during the years of the Metapolitefsi 1974-1990. Ideas, collectivties, struggles] Athens, Idryma tis Voulis ton Ellinon.
  • Revez, Ricardo (2014), “A revisão do código civil e os direitos das mulheres (1977)”, Boletim da Assembleia da República, Mar-19. https://app.parlamento.pt/comunicar/Artigo.aspx?ID=1384 Consulted 08/06/2021.
  • Rodríguez Gallardo, Ángel (2011), “Mujeres en prisión durante la dictadura portuguesa”, Studia historica. Historia contemporánea, 29, pp. 337-366.
  • López Romo, Raúl (2013), “La nueva izquierda feminista, ¿matriz de cambio político y cultural?”, Ayer, 92 (4), pp. 99-121.
  • Romeu Alfaro, Fernanda (1994), El silencio roto. Mujeres contra el Franquismo [s.l. s.n. : Oviedo, Gráficas Summa].
  • Snyder, Jonathan (2015), Poetics of Opposition in Contemporary Spain, New York, Palgrave-McMillan. DOI : 10.1057/9781137533210
  • Stefatos, Katerina (2021) “Sexualika vasanistiria kaiemfylo trauma stin diarkeia tis stratiotikis diktatorias” (“Sexual tortures and gendered trauma during military dictatorship”), Liberation popular, https://liberationpolular.wordpress.com/2021/04/25/katerina-stefatos-σεξουαλικά-βασανιστήρια-και-έμφυ/
  • Tavares, Manuela Paiva Fernandes (2008), Feminismos em Portugal (1947-2007), Ph.D. thesis, Lisbon, Universidade Aberta.
  • Tezanos, José Félix (1984), “Cambio social y modernización en la España actual”, REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 28, pp. 19-62. DOI : 10.2307/40183099
  • Theodorakopoulos, Loukas (1976), Kaiadas. Hroniko mias poliorkias (Kaiadas. Chronicle of a siege), Athens, Exantas.
  • Theodorakopoulos, Loukas (1980) “Introduction”, in Dennis Altman, Omofylofilia. Katapiesi kai Apeleftherosi (Homosexuality. Repression and Liberation), Athens, Outopia.
  • Valencia-Garcia, Louie Dean (2018) Antiauthoritarian Youth Culture in Francoist Spain: Clashing with Fascism, London, Bloomsbury Academic.
  • Van Dunem, Francisca (2016), “Constituição de 1976, género e tribunais”, Julgar, 29, pp. 11-20.
  • Varikas, Eleni (1992), “Antimetopes me ton eksyghronismo ton thesmon: enas dyskolos feminismos” (“In the face of the modernisation of institutions; a difficult feminism”) in Eftyhia Leontidou and Sigrid Ammer (eds), I Ellada ton gynaikon. Diadromes Aston horo kai ton hrono, (The Greece of women. Itineraries in place and time), Athens, Enallaktikes ekdoseis/Gaia, pp. 67-80.
  • Yannakopoulos, Kostas (1996), “Amis ou amants ? Amours entre hommes et identités sexuelles au Pirèe et à Athènes», Terrain. Carnets du patrimoine ethnologique, 27, pp. 59-70.
  • Yannakopoulos, Kostas (2010), «Omofilofiliko kinima» (“Homosexual Movement”), in Vasilis Vambakas and Panayiotis Panayiotopoulos (eds), I Ellada str dekaetia tou “80 (Greece in the 1980s), Αthens, to perasma, pp. 392-394.
  • Yannakopoulos, Kostas (2016), “Naked Piazza’ : Male (homo) sexualities, Masculinities an Consumer Cultures in Greece since the 1960s” in Kostis Κornetis, Eirini Kotsovili, Nikolaos Papadogianis (eds), Consumption and Gender in Southern Europe since the long 1960s, London, Bloomsburry, pp. 173-189