"Somos contemporáneas de historias diferentes ...". Etnografiando la vida social de los Aymaras del norte de Chile desde la perspectiva de los estudios de género y de las etnicidades.

  1. GAVILÁN VEGA, VIVIAN THEDA
Dirigida per:
  1. Ángel Martínez Hernáez Director/a
  2. Dolors Comas d'Argemir Director/a

Universitat de defensa: Universitat Rovira i Virgili

Fecha de defensa: 04 de de juliol de 2022

Tribunal:
  1. Joan Josep Pujadas Muñoz President/a
  2. Carmen Gregorio Gil Secretària
  3. Sílvia Bofill Poch Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 762895 DIALNET lock_openTDX editor

Resum

Aquesta tesi exposa els resultats d'una investigació el propòsit de la qual va ser conèixer les desigualtats socials basades en la condició de gènere en la col·lectivitat aymara del nord de Xile. Aplica les nocions de gènere i etnicitats per comprendre les dinàmiques de la comunitat aymara en els últims cinquanta anys, context en el qual les estructures de dominació han produït continuïtats i discontinuïtats culturals, econòmiques, socials, polítiques i psicosocials. L'anàlisi d'etnografies, relats de vida, entrevistes, anàlisis de textos, dades censals de l'any 2002, facilita la comprensió del rol que compleixen els règims de gènere en les dinàmiques de la descampesinització, desagrarització i urbanització. Per una part, els efectes del lliure mercat i l'occidentalització de les pràctiques socioculturals van profunditzant la desigual distribució de la feina, ja que l'agència econòmica de les dones és central per la reproducció de les unitats domèstiques i perquè lo femení representa la vida fèrtil. La relació espòs-esposa impliquen normes i valors que organitzaran els seus comportaments i legitimen el control de la feina de les dones per part dels homes. Si bé el treball de les dones atura els esforços de l'estat i de les esglésies per a imposar els models de gènere d'occident, continua el procés de subalternització del règim de gènere aymara, a través de la imposició d'una divisió sexual de la feina excloent, desplaçant l'eix de les representacions de lo femení com productores cap a la maternitat, considerada com no treball.