Metodología de análisis del personaje en el podcast de ficciónEstudio de caso

  1. Pérez-Rufí, José Patricio 1
  2. Expósito-Barea, Milagros 2
  3. Pérez-Rufí, María Isabel
  4. Gómez-Pérez, Francisco Javier 3
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

  3. 3 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

ISSN: 2174-7563

Year of publication: 2023

Issue Title: OPENASRIASRI. Miscellaneous Number

Issue: 23

Pages: 30-46

Type: Article

DOI: 10.5281/ZENODO.8183058 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: ASRI: Arte y sociedad. Revista de investigación

Abstract

The main objective of this paper is to propose a methodology to analyze the characters in radio fiction, based on the updating of previous methodologies of audiovisual narrative and its adaptation to the medium and radio language. This methodology is applied in a specific case study: the serial “Negra y Criminal”, directed by Mona León Siminiani (Cadena Ser, Podium Podcast, 2016-2019). The aim is to evaluate the effectiveness of the methodology and to explore the resources used to create characters in this production. A methodology for the analysis of the radio character is proposed based on the method by Casetti and Di Chio (2007), adapted for the radio medium by Guarinos (2009). The main conclusion is that radio dramatic fiction can afford the creation of round, complex characters, with dimensionality and volume. The fictional radio character can be studied from the perspective of audiovisual narrative, considering the nature of the medium in which it will develop. As a particularity would remain its articulation from a single raw material: the sound and its wide variety of expressive resources. This determining factor becomes especially notable in the recreation of the physical materiality of the character.

Bibliographic References

  • Alonso De Santos, J. L. (1998). La escritura dramática. Castalia.
  • Balsebre, A. (1994). El lenguaje radiofónico. Cátedra.
  • Balsebre, A. (2002). Historia de la Radio en España. Volumen II (1936-1985). Cátedra.
  • Bentley, E. (1982). La vida del drama. Paidós.
  • Blacker, I. (1993). Guía del escritor de cine y televisión. Universidad de Navarra.
  • Bobes, M. C. (1990). El personaje novelesco: cómo es, cómo se construye. En M. Mayoral (Coord.), El personaje novelesco (pp. 43-68). Cátedra.
  • Casetti, F. y Di Chio, F. (2007). Cómo analizar un film. Paidós.
  • Camacho, L. (1999). La imagen radiofónica. McGraw Hill.
  • Colmeranejo, J. P. y Martínez-Costa, M. P. (2021). El poder de la creación de imágenes sonoras: cómo la radio contó la crisis del euro. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (54), 71-83. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i54.04
  • Comparato, D. (1992). De la creación al guión. IORTV.
  • Chatman, S. (1990). Historia y discurso. La estructura narrativa en la novela y el cine. Taurus.
  • Chion, M. (1988). Como se escribe un guión. Cátedra.
  • Dyer, R. (2001). Las estrellas cinematográficas. Paidós.
  • Egri, L. (1946). The art of dramatic writing. Simon & Schumster.
  • Field, S. (1995). El libro del guión. Plot.
  • Forster, E. M. (1983). Aspectos de la novela. Debate.
  • Galán Fajardo, E. (2007). Fundamentos básicos en la construcción del personaje para medios audiovisuales. Enlaces: revista del CES Felipe II, 7. https://bit.ly/421aKBF
  • García Jiménez, J. (1993). Narrativa audiovisual. Cátedra.
  • Guarinos, V. (2000). Géneros publicitarios radiofónicos: últimas tendencias. Questiones publicitarias, (8), 26-35. https://bit.ly/3NfkNyU
  • Guarinos, V. (2009). Manual de narrativa radiofónica. Síntesis.
  • Guarinos, V. (2017). La ficción monumental de la radio actual en España. Las adaptaciones sonoras cinematográficas. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 4(7), 137-148. https://doi.org/10.24137/raeic.4.7.14
  • Guarinos, V., Ramírez-Alvarado, M. y Martín-Pena, D. (2023). Ficción sonora y creatividad verbodependiente. Microrrelatos sonoros sin palabras. Revista Latina de Comunicación Social, (81), 332-352. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1949
  • Linares de Palomar, R. y Neira Borrajo, E. (2016). Serial, el programa radiofónico que resucitó el podcasting. Área Abierta, 17(1), 73-82. https://doi.org/10.5209/ARAB.53356
  • Magadán-Díaz, M. & Rivas-García, J. I. (2020). El audiolibro en España: ¿industria o modelo de negocio? Profesional de la información, 29(6), 1-13. https://doi.org/10.3145/epi.2020.nov.25
  • Martí, J. M. (1990). Modelos de programación radiofónica. Feedback.
  • Martínez-Costa, M. P. y Herrera Damas, S. (2004). Los géneros radiofónicos en la teoría de la redacción periodística en España. Comunicación y Sociedad, 17(1), 115-143. http://hdl.handle.net/10171/8096
  • McLeish, R. (1986). Técnicas de creación y realización en radio. IORTV.
  • Miccichè, L. (1979). La ragione e lo sguardo. Saggi e note sul cinema. Lerici.
  • Moreno, E. (2005). Las radios y los modelos de programación radiofónica. Comunicación y Sociedad, 18(1), 61-111. https://hdl.handle.net/10171/8217
  • Muela Molina, C. (2012). La representación de la ficción en la cuña publicitaria. Personajes, contextos y otros elementos narrativos. Área Abierta, 12(1), 1-15. https://doi.org/10.5209/rev_ARAB.2012.v31.38969
  • Pérez-Rufí, J. P. (2016). Metodología de análisis del personaje cinematográfico: Una propuesta desde la narrativa fílmica. Razón y Palabra, 20(95), 534-552. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=199550145034
  • Piñeiro Otero T. (2015). Los ‘Radio Studies’ en España. Tres décadas de investigación en las revistas académicas de Comunicación. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 21(2), 1169-1188. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2015.v21.n2.50909
  • Rodero Antón, E. (2005). Recuperar la creatividad radiofónica. Razones para apostar por la radio de ficción. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, (32), 133-146, https://raco.cat/index.php/Analisi/article/view/15176
  • Rodero Antón, E. (2018). El peso creciente de la voz y el sonido para comunicar en la era digital: el protagonismo de la oralidad. Anuario AC-E de Cultura Digital, 80-94. https://bit.ly/3K1A2t0
  • Rodero Antón, E. y Sánchez Serrano, C. (2007). Radiografía de la radio en España. Revista Latina de Comunicación, (62). https://bit.ly/3LCIzno
  • Rodríguez Bravo, A. (2011). Narrativa radiofónica: ritmos, duraciones y arquitecturas sonoras. En F. García y M. Rajas (Coord.), Narrativas audiovisuales: los discursos (pp. 239-260). Icono 14.
  • Ruiz Gómez, S., Alcudia Borreguero, M. y Legorburu Hortelano, J. M. (2022). Radio y podcast: la nueva vida de la ficción sonora en España (2012-2021). Austral Comunicación, 11(2), 1-30. https://doi.org/10.26422/aucom.2022.1102.gom
  • Seger, L. (1991). Cómo convertir un buen guión en un guión excelente. Rialp.
  • Seger, L. (2000). Cómo crear personajes inolvidables. Paidós.
  • Tomashevski, B. (1982). Teoría de la literatura. Akal.
  • Vale, E. (1989). Técnicas del guión para cine y televisión. Gedisa.
  • Valverde-Maestre, Á. M. y Pérez-Rufí, J. P. (2021). Sex Education (Netflix): representación de adolescents LGTBIQ+ como recurso dramático. Zer, 26(50), 167-184. https://doi.org/10.1387/zer.22528
  • Vernet, M. (1986). Le personnage de film. Iris, 7, 81-110.