Conocimiento sobre el muestreo en estudiantes chilenos al término de la educación escolar

  1. Ruiz-Reyes, Karen 1
  2. Ruz, Felipe 2
  3. Molina-Portillo, Elena 3
  4. Contreras, José M. 3
  1. 1 Instituto Comercial de Osorno, Osorno, Chile
  2. 2 Pontificia Universidad Católica de Valparaíso, Valparaíso, Chile
  3. 3 Universidad de Granada, Granada, España
Revue:
Revista chilena de educación matemática

ISSN: 2452-5448 0718-1213

Année de publication: 2021

Titre de la publication: Revista Chilena de Educación Matemática

Volumen: 13

Número: 4

Pages: 162-170

Type: Article

DOI: 10.46219/RECHIEM.V13I4.79 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista chilena de educación matemática

Résumé

At present, statistical inference has been incorporated into the curricular guidelines in several countries, including Chile, where great importance is attached to the notion of sample and its selection (sampling). This article aims to investigate what Chilean students understand about sampling methods at the end of their school education. The responses of 148 high school students (grade 12, 17-18 years old) to an open-ended item about bias identification in a sampling method are analyzed. The results show that high school students prefer the stratified sampling method and have difficulties in recognizing sampling bias in the selection of specific samples.

Références bibliographiques

  • Batanero, C. (2013). Del análisis de datos a la inferencia: Reflexiones sobre la formación del razonamiento estadístico. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11(8), 277-291.
  • Ben-Zvi, D., Bakker, A., y Makar, K. (2015). Learning to reason from samples. Educational Studies in Mathematics, 88(3), 291-303. https://doi.org/10.1007/s10649-015-9593-3
  • Biggs, J., y Collis, K. (1982). The psychological structure of creative writing. Australian Journal of Education, 26(1), 59-70. https://doi.org/10.1177/000494418202600104
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla S.A.
  • Burrill, G., y Biehler, R. (2011). Fundamental statistical ideas in the school curriculum and in training teachers. En C. Batanero, G. Burrill y C. Reading (Eds.), Teaching Statistics in School Mathematics: Challenges for Teaching and Teacher Education. A Joint ICMI/IASE Study (pp. 57-69). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-1131-0_10
  • Common Core State Standards Initiative. (2010). Common core state standards for mathematics. National Governors Association Center for Best Practices and the Council of Chief State School Officers.
  • Heitele, D. (1975). An epistemological view on fundamental stochastic ideas. Educational Studies in Mathematics, 6(2), 187-205. https://doi.org/10.1007/BF00302543
  • Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6.a edición). McGraw-Hill.
  • Jacobs, V. (1997, 24 al 28 de marzo). Children’s understanding of sampling in surveys [Artículo de conferencia]. Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicago, IL, Estados Unidos.
  • Makar, K., y Ben-Zvi, D. (2011). The role of context in developing reasoning about informal statistical inference. Mathematical Thinking and Learning, 13, 1-4. https://doi.org/10.1080/10986065.2011.538291
  • Makar, K., y Rubin, A. (2018). Learning about statistical inference. En D. Ben-Zvi, K. Makar y J. Garfield (Eds.), International Handbook of Research in Statistics Education (pp. 261-294). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-66195-7_8
  • Meletiou-Mavrotheris, M., y Paparistodemou, E. (2015). Developing students’ reasoning about samples and sampling in the context of informal inferences. Educational Studies in Mathematics, 88(3), 385-404. https://doi.org/10.1007/s10649-014-9551-5
  • Ministerio de Educación de Chile. (2009). Objetivos fundamentales y contenidos mínimos obligatorios de la enseñanza básica y media. Unidad de Curriculum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2015a). Bases curriculares: Matemática, educación media. Unidad de Curriculum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación de Chile. (2015b). Programa de estudio para cuarto año medio. Matemática. Unidad de Curriculum y Evaluación.
  • Ministerio de Educación y Ciencia de España. (2015). Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Autor.
  • Ruiz-Reyes, K., Ruz, F., Molina-Portillo, E. y Contreras, J. M. (2019). Comprensión del concepto de muestra por estudiantes chilenos de cuarto año medio de educación secundaria. En J.M. Contreras, M. Gea, M. López-Martín y E. Molina-Portillo (Eds), Actas del Tercer congreso Internacional Virtual de Educación Estadística (pp. 1-10).
  • Ruiz-Reyes, K. (2020). Comprensión del muestreo por alumnos chilenos de educación secundaria (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Granada, España.
  • Watson, J. M. (2004). Developing reasoning about samples. En D. Ben-Zvi y J. Garfield (Eds.), The challenge of developing statistical literacy, reasoning and thinking (pp. 277-294). Kluwer Academic. https://doi.org/10.1007/1-4020-2278-6_12
  • Watson, J. M., y Kelly, B. (2005). Cognition and instruction: Reasoning about bias in sampling. Mathematics Education Research Journal, 17(1), 24-57. https://doi.org/10.1007/BF03217408
  • Watson, J. M., Kelly, B., Callingham, R., y Shaughnessy, J. M. (2003). The measurement of school students’ understanding of statistical variation. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 34, 1-29. https://doi.org/10.1080/0020739021000018791
  • Watson, J. M., y Moritz, J. (2000). Developing concepts of sampling. Journal for Research in Mathematics Education, 31(1), 44-70. https://doi.org/10.2307/749819
  • Wroughton, J., McGowan, H., Weiss, L., y Cope, T. (2013). Exploring the role of context in students’ understanding of sampling. Statistics Education Research Journal, 12(2), 32-58. https://doi.org/10.52041/serj.v12i2.303