De Cano, Mora, Risueño y Sarabiapiezas inéditas del Barroco granadino

  1. Díaz Gómez, José Antonio 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-962X

Year of publication: 2023

Issue: 54

Pages: 115-133

Type: Article

DOI: 10.30827/CAUG.V54I0.28628 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada

Sustainable development goals

Abstract

This paper results from a series of research carried out in private art collections. Their current owners have agreed that a study of them can be published to make their knowledge possible. Specifically, the following pages will develop a critical analysis of four important pieces; this analysis has made possible their attribution to first-rate masters of the Granadan Baroque. Probably, these works of art will continue to be subjected to market and inheritance dynamics for a long time, which will make direct access to them difficult. For this reason, this article should serve as a faithful document that records its existence and importance for future studies of the artists involved and their catalogues.

Bibliographic References

  • Arjona, M. y Gómez, J.J. (2021). Inéditos del Barro granadino: pintura y escultura de colecciones particulares. Granada: Fundación CajaGranada.
  • Aterido, A. (2002). Alonso Cano y la “alcoba de su majestad”: la serie regia del Alcázar de Madrid. Boletín del Museo del Prado, (20),9-36.
  • Azcárate, J.M. (1991). Pinturas y dibujos desde el siglo XV al XVIII. En J.M. Pita (coord.) El libro de la Academia (pp. 91-140). Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando.
  • Díaz, J.A. (2020). La búsqueda de la excelencia: un ensayo histórico-artístico sobre el Cristo de Mora. Córdoba: Tambriz.
  • Díaz, J.A. (2021). La Congregación de Clérigos Regulares Menores en los dominios hispánicos: historia y patrimonio de su fundación granadina. Granada: Universidad.
  • Fernández, E. (2013). La Virgen de luto: indumentaria de las dolorosas castellanas. Madrid: Visión Libros.
  • Gallego, A. (1925). José de Mora: su vida y su obra. Granada: Universidad.
  • Gómez, A.M. (2008). Torcuato Ruiz del Peral y el devenir de la escultura en Granada hasta mediados del siglo XIX. Boletín Centro Pedro Suárez (21), 327–398.
  • López-Guadalupe, J.J. (2000). José de Mora. Granada: Comares.
  • López-Guadalupe, J.J. (2008). Imágenes elocuentes: estudios sobre patrimonio escultórico. Granada: Atrio.
  • López-Guadalupe, J.J. (2008). Escultura y escultores en Granada en la época de Ruiz del Peral: modelos, talleres y síntesis evolutiva. Boletín Centro Pedro Suárez, 21, 291-326.
  • López-Guadalupe, J.J. (2020). La nueva Jerusalén desprendida de las esferas: el retablo mayor de la Basílica de San Juan de Dios de Granada. Granada: Comares.
  • Martín, J.J. (1983). Escultura barroca en España: 1600-1700. Madrid: Cátedra.
  • Navarrete, B. (2005). Pinturas y pintores en la Catedral. En L. Gila (coord.) El Libro de la Catedral de Granada (pp. 317-374). Granada: Cabildo Metropolitano de la Catedral.
  • Navascués, P. y Conde, C. (1998). El legado de un mecenas: pintura española del Museo Marqués de Cerralbo. Madrid: Fundación Museo Cerralbo.
  • Orozco, E. (1956). Los barros de Risueño y la estética granadina. Goya (14), 76-82.
  • Palomino, I. (2017). Diego de Mora: vida, obra e influjo de un artista de saga. Granada: Universidad.
  • Réau, L. (1996). Iconografía del arte cristiano. Barcelona: Ediciones del Serbal.
  • Rodríguez, L., León, M.A. y García-Maíquez, J. (2013). Dos versiones de ‘La Virgen con el Niño’ de Alonso Cano del Museo del Prado. Boletín del Museo del Prado (31), 54-63.
  • Sánchez-Mesa, D. (1971). Técnica de la escultura policromada granadina. Granada: Universidad.
  • Sánchez-Mesa, D. (1972). José Risueño: escultor y pintor granadino (1665-1732). Granada: Universidad-Caja de Ahorros).
  • Snyder, J.R. (2014). La estética del Barroco. Madrid: Antonio Machado.
  • Villar, A., Dabrio, M.T. y Raya, M.A. (2006). Guía artística de Córdoba y su provincia. Sevilla: Fundación José Manuel Lara – Córdoba: Ayuntamiento.
  • Wethey, H.E. (1983). Alonso Cano: pintor, escultor y arquitecto. Madrid: Alianza.