La didáctica de las ciencias sociales en el pensamiento educativo de Andrés Manjón

  1. Palma Valenzuela, Andres 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
UNES: Universidad, escuela y sociedad

ISSN: 2530-1012

Year of publication: 2023

Issue: 16

Pages: 25-43

Type: Article

DOI: 10.30827/UNES.I16.28366 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: UNES: Universidad, escuela y sociedad

Abstract

Introduction: A hundred years after the passing of Andrés Manjón, aprofessor at the University of Granada, we assess his ideas on educationand evaluate his contributions to today’s teaching practice in SocialSciences Method: A literature review of all sources available is conducted. Thecriteria used to evaluate these sources will be their suitability to thesubject of study. It will consist mainly of primary and secondary sources,along with other materials and publications. After careful examination ofthese, we establish a departure point, enumerate the limitations of theexisting views on this subject and discuss some secondary findings of ourresearch along with potential areas of conflict within the subject. Results: Clarifying After the concept of specific teaching practices according toManjón has been given a clear definition, the results are classified intofive different categories: identified documentary sources, primary andsecondary; general criteria for teaching History and Geography that can beextracted from these sources; teaching techniques and strategies which canbe applied to such subjects. Transcriptions of D. Andrés’s own lessons areincluded along with adaptations made to these by some of his collaborators. Conclusions: A synthesis of the results confirms the initial hypothesis:Some aspects of Manjón’s legacy remain valid today when it comes tospecific teaching practices. This is especially true for teaching andlearning of Geography and History in primary education. Lastly, somesuggestions for the improvement of teaching practices in Social Sciencesare put forward, along with some questions for future research.

Bibliographic References

  • AAVV (2002). Iniciación al pensamiento educativo de D. Andrés Manjón. Granada: CEPPAM
  • Caballero, B. (1941). Lecciones de pedagogía manjoniana. Ed. Reus.
  • De Camilloni, A. (2007). Didáctica general y didácticas específicas. En ID. El saber didáctico (pp.23-39). Paidós.
  • Ferrándiz, J. (1912) Escuelas del Ave-María. Su importancia pedagógica. Procedimientos del Dr. Manjón […]. Imp. Garrido.
  • González. I. (2010). Prospectiva de las Didácticas Específicas, una rama de las Ciencias de la Educación para la eficacia en el aula. Perspectiva educacional, 48 (1), 1-31.
  • Manjón, A. (1915). El maestro mirando hacia dentro. Tip. de la Revista de archivos, bibliotecas y museos.
  • Manjón, A. (1948). Lo que son las Escuelas del Ave María. Modos de enseñar. Escuelas del Ave María.
  • Manjón, A. (1949). El maestro mirando hacia fuera. Ediciones Castilla.
  • Manjón, A. (1955). Hojas pedagógicas. Escuelas del Ave María.
  • Manjón, A. (2009). Escritos socio-pedagógicos. Antología. Biblioteca Nueva.
  • Manjón, A. (2022). Seis memorias del Ave María. 1892-1898. Edición para facsímil con prólogo y trascripción de Joaquín Cidad. Imp. Santos.
  • Mendioroz, A. Mª (2013). Didáctica de las CCSS. Pamplona: Universidad.
  • Montero, J. y Palma, A. (2013). Pedagogía manjoniana. AVM.
  • Montero, J. (1998). Apuntes de pedagogía manjoniana. Escuelas del Ave María.
  • Montero, J. (1998b). Génesis y desarrollo del pasamiento educativo de Andrés Manjón. Escuelas del Ave María.
  • Montero, J. (1999). Educar enseñando la geografía y la historia según D. Andrés Manjón. Escuelas del Ave María.
  • Montero, J. (2002) (Coord.). Iniciación al pensamiento educativo de D. Andrés Manjón. CEPPAM.
  • Palma, A. (2008). El Seminario de Maestros del Ave María. Universidad.
  • Palma, A. (2016). Novedades centenarias para educadores desencantados. En Ilma Vieira; Mª Alice Melo; L. Cristina Silveira; (coords.). Formação continuada de professores: múltiplas face (pp. 87-116). EDUFMA.
  • Palma, A. (2022). Bibliografía sobre Andrés Manjón y su obra (1869-2022). Universidad.
  • Palma, A. y Medina, J. (2009). Andrés Manjón. Escritos socio-pedagógicos. Biblioteca Nueva.
  • Prellezo, J. M. (2003). Introducción. En A. Manjón, Diario del P. Manjón.1895-1923. 2ª Edición crítica de J. M. Prellezo (pp. XVII-XXXVI). B. A.C.
  • Renes, A. (1922). Leído, visto y soñado a la sombra del Ave María. Escuelas salesianas.