Probablemente, en un futuroLos estudiantes varones en la Universidad (1985-2022)
-
1
Universidad de Granada
info
ISSN: 2951-8156, 2951-6641
Ano de publicación: 2023
Volume: 2
Número: 2
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Revista CENTRA de ciencias sociales: CENTRA journal of Social Sciences
Resumo
The Spanish university has been transformed over the last four decades. The growing access of women has been a significant process within these social changes, although it has not led to greater equality in gender distribution, but rather to growing inequality, this time to the detriment of male university students.This paper describes the evolution of the presence of men in the university system, taking into account undergraduate and graduate enrollment, as well as data on graduates.Secondary data provided by the Ministry of Education and Vocational Training are used for a period from 1985-1986 to 2021-2022. The results indicate a progressive loss of weight of males in undergraduate enrollments, accentuated among graduates. According to branch of knowledge, there is a majority of women in four of the five branches, only in Engineering and Architecture is there a majority of men.
Referencias bibliográficas
- Acereda, A. (2010). Mujeres, toma de decisiones y liderazgo en las organizaciones. En VV. AA. Doctas, doctoras y catedráticas: Cien años de acceso libre de la mujer a la Universidad (pp. 139-150). Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- Aguado Hernández, J. A., Cano Montero, F. J. y Sánchez Pérez, M. J. (2020). Segregación por género y Formación Profesional: aportaciones al debate sobre la situación actual. Revista de Sociología de la Educación, 13(3), 308-327. https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16583 DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.16583
- Alberdi, I. y Alberdi, I. (1984). Mujer y Educación: Un largo camino hacia la igualdad de oportunidades. Revista de Educación, 275, 5-18. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:6d872204-3c1b-4484-a393-6218a17f3a2e/re2750100501-pdf.pdf
- Alcalá Cortijo, P. (Coord.) (2005). Mujer y ciencia. Madrid: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología.
- Almarcha Barbado, A., González Rodríguez, B. y González Jorge, C. (1994). Cambio y desigualdad en el profesorado universitario. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 66, 117-139. https://doi.org/10.2307/40183720 DOI: https://doi.org/10.2307/40183720
- Armenteros, J. H. y Pérez García, J. A. (2017). La Universidad Española en cifras (2015-2016). Madrid: CRUE Universidades Españolas.
- Arranz Lozano, F. (2004). Las mujeres y la universidad española: estructuras de dominación y disposiciones feminizadas en el profesorado universitario. Política y sociedad, 41(2), 223-242.
- Barrera Peña, M. L. y López Peña, A. (1984). Sociología de la mujer en la Universidad: Análisis histórico-comparativo Galicia-España, 1900-1981. Santiago: Universidad de Santiago de Compostela.
- Calvo Charro, María (2011). La masculinidad robada. Varones en crisis o el necesario reencuentro con la masculinidad. Córdoba: Almuzara.
- Carabaña, J. (1984). Modesto intento de interpretación de las tasas femeninas de escolaridad. Revista de Educación, 275, 19-43.
- Chabaud, J. (1970). Educación y promoción de la mujer. París: UNESCO.
- Cowan, R. S. (1976). The «industrial revolution» in the home: Household technology and social change in the 20th century. Technology & Culture, 17(1), 1-23. https://doi.org/10.1353/tech.1993.0065 DOI: https://doi.org/10.1353/tech.1993.0065
- Declaración de Castellón (2018). Políticas universitarias en materia de género a debate. Castellón: Cumbre de Rectores de las Universidades Públicas Españolas.
- Del Amo, M. C. (2009). La educación de las mujeres en España: de la «amiga» a la Universidad. Participación educativa, 11, 8-22.
- FECYT (2005). Mujer y ciencia. La situación de las mujeres investigadoras en el sistema español de ciencia y tecnología0. Madrid: FECYT.
- Feito, R. (2019). La evolución de las tasas de idoneidad. En M. A. Ruiz Rosillo, M. A. Sancho Gargallo y M. De Esteban Villar, Indicadores comentados sobre el estado del sistema educativo español (pp. 47-50). Madrid: Fundación Ramón Areces-Fundación Europea Sociedad y Educación.
- Fernández García, M. C., Torío López, S., García Pérez, O. e Inda Caro, M. (2019). Parental Support, Self-Efficacy Beliefs, Outcome Expectations and Interests in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM). Universitas Psychologica, 18(2), 1-15. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-2.psse DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy18-2.psse
- Fernández-Mellizo, M. (2022). Análisis del abandono de los estudiantes de grado en las universidades presenciales en España. Madrid: Ministerio de Universidades.
- Gala Durán, C. (2010). Políticas de igualdad en el ámbito universitario: nuevas perspectivas. En VV. AA. Doctas, doctoras y catedráticas: Cien años de acceso libre de la mujer a la Universidad (pp. 33-44). Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- Giménez-Salinas Colomer, E. (2010). Introducción. En VV. AA. Doctas, doctoras y catedráticas: Cien años de acceso libre de la mujer a la Universidad (pp. 7-8). Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- Grañeras Pastrana, M. et al. (2022). Radiografía de la brecha de género en la formación STEAM. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional.
- Graves, J. y Kuehn, Z. (2020). Impacto de los ciclos económicos sobre las decisiones de los estudiantes de educación superior. Madrid: Fundación Ramón Areces-Fundación Europea Sociedad y Educación.
- Guil Bozal, A. y Flecha García, C. (2015). Universitarias en España: De los inicios a la actualidad. Revista Historia de la Educación Latinoamérica, 17(24), 125-148. https://doi.org/10.19053/01227238.3303 DOI: https://doi.org/10.19053/01227238.3303
- Hernández Armenteros, J. y Pérez Garcia, J. A. (Dir.) (2018). La Universidad española en cifras 2016-2017. Madrid: CRUE.
- Marqués Calvo, M. y Roca Rossell, A. (2010). Mujeres y carreras técnicas. En VV. AA. Doctas, doctoras y catedráticas: Cien años de acceso libre de la mujer a la Universidad (pp. 45-56). Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- Martínez Pastor, J. I. (2019). La relación entre el nivel de estudios y los salarios. En Indicadores comentados sobre el estado del sistema educativo español 2019 (pp. 165-170). Madrid: Fundación Ramón Areces-Fundación Europea Sociedad y Educación.
- Mariño, R. y Rial, A. (2019). Balance de las necesidades formativas demandadas por mujeres que cursan o que han cursado ciclos de FP en familias profesionales masculinizadas: el caso de Galicia. EDUCAR, 55(1), 251-272. https://doi.org/10.5565/rev/educar.890 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.890
- Merino Pareja, R. (2020). Formación Profesional y género: Desigualdades que persisten, algunos cambios y debates pendientes. Revista de Sociología de la Educación, 13(3), 305-307. https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.17444 DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.3.17444
- Michavila, F., Martínez, J. M. y Merhi, R. (2015). Comparación internacional del sistema universitario español. Madrid: CRUE Universidades Españolas.
- Montero, M. (2009). El acceso de la mujer española a la universidad y su proyección en la vida pública (1910-1936). Anuario de Historia de la Iglesia, 18, 311-324. https://doi.org/10.15581/007.18.9821 DOI: https://doi.org/10.15581/007.18.9821
- Moreno Becerra, J. L. (1998). Economía de la educación. Madrid. Pirámide.
- Oliveira, E. R., Unbehaum, S. y Gava, T. (2019). STEM Education and Gender: A Contribution to Discussion in Brazil. Cadernos de Pesquisa, 49(171), 130-159. https://doi.org/10.1590/198053145644 DOI: https://doi.org/10.1590/198053145644
- Olmedo Torre, N., Sánchez Carracedo, F., Salán Ballesteros, N., López, D., Pérez Poch, A. y López Beltrán, M. (2018). Do Female Motives for Enrolling Vary According to STEM Profile? IEEE Transactions on Education, 61(4), 289-297. https://doi.org/10.1109/TE.2018.2820643 DOI: https://doi.org/10.1109/TE.2018.2820643
- Palermo, A. I. (2006). El acceso de las mujeres a la educación universitaria. Revista Argentina de Sociología, 4(7), 11-46. RAS 7_Ger_edu imprenta_Ger.indd (scielo.org.ar)
- Pastor, I. (2010). Las mujeres en la Universidad. ¿De la igualdad de oportunidades a la igualdad efectiva? En VV. AA. Doctas, doctoras y catedráticas: Cien años de acceso libre de la mujer a la Universidad (pp. 101-114). Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- Pérez Sedeño, E. (1996). De la biología imaginaria a la sociología real: obstáculos para el acceso de las mujeres a la ciencia. En García de León, M. A., García de Cortázar, M. y Ortega, F. Sociología de las mujeres españolas (pp. 219-241). Madrid: Editorial Complutense.
- Pérez Sedeño, E. (Dir.) (2005). La situación de las mujeres en el sistema educativo de ciencia y tecnología en España y su contexto internacional. Programa de análisis y estudios de acciones destinadas a la mejora de la calidad de la enseñanza superior y de actividades del profesorado universitario (REF: S2/EA2003-0031). https://www.ohchr.org/Documents/Issues/CulturalRights/ConsultationEnjoyBenefits/UNESCOLASITUACIaNDELASMUJERESENELSISTEMA.pdf
- Rubio Castro, A. (2009). El abandono y la falta de éxito de los chicos en la escuela, un problema de género. Participación educativa, 11, 23-39. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/91767/00820113014271.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- Sainz Ibáñez, M. y Müller, J. (2017). Gender and family influences on Spanish students’ aspirations and values in stem fields. International Journal of Science Education, 40(2), 188-203. https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1405464 DOI: https://doi.org/10.1080/09500693.2017.1405464
- Vila, A. (2010). Las mujeres en la investigación científica: apuntes sobre la historia y el futuro. En VV. AA. Doctas, doctoras y catedráticas: Cien años de acceso libre de la mujer a la Universidad (pp. 159-166). Barcelona: Generalitat de Catalunya.
- VV. AA. (2010). Doctas, doctoras y catedráticas: Cien años de acceso libre de la mujer a la Universidad. Barcelona: Generalitat de Catalunya.