Juego, toros y sociedad en el mausoleo de Augusto (Roma)siglos XVI-XVIII

  1. José Antonio González Alcantud 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Revista:
Mirabilia: Electronic Journal of Antiquity, Middle & Modern Ages

ISSN: 1676-5818

Año de publicación: 2023

Número: 37

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Mirabilia: Electronic Journal of Antiquity, Middle & Modern Ages

Resumen

The Mausoleum of Augustus in Rome was a funerary and sacred space, which in the Middle Ages evolved into a defensive space, and in the Modern Age into a place that hosted games and shows, particularly bullfighting and chivalry (giostra). It reached its zenith at the end of the 18th century. However, its archaeological component, however, prevented the "naturalization" of game and place, as in some Roman amphitheatres in southern France, or as a spectacle, as in the case of the opera in the arena of Verona. Today, nothing reminds us of its popular past as an amphitheatre in Corea, home of Roman amusements.

Referencias bibliográficas

  • AGOSTINELLI, M., BAUER, H., CARANDIN, A. et alii (1985). Roma. Archeologia nell centro. La “città murata”. Vol. II. Roma, De Lucca editore.
  • ALBERT-LLORCA, Marlène & OLIVESI, Jean-Marc (eds.). (1998). Moresca. Images et mémoire du Maure. Ajacio: Musée de la Corse.
  • ÁLVAREZ DE MIRANDA, Ángel (1962). Ritos y juegos del toro. Madrid, Taurus.
  • ANGELIS D’OSSAT, Matilde de (1989). “Il marchese Correa e il Mausoleo di Augusto ». In : VV.AA. Il Teatro e la Festa. Lo Spettacolo a Roma tra Papato e Rivoluzione. Roma, Artemidi Edizini: 122-140.
  • BELTRAN FORTES, José (2003). “La antigüedad romana como referente para la erudición española del siglo XVIII”. En: J.Beltrán Fortes, Beatrice Cacciotti ; Xavier Dupré Raventós ; Beatrice Palma Venetucci. Illuminismo e Ilustración. Le antichità e i loro protagonista in Spagna e in Italia nel XVIII secolo. Roma, L’Erma-CSIC : 49-63.
  • BETTI, Fabio; D’AMELIO, Angela Maria; LEONE, Rossella; MARGIOTTA, Anita (2011). Mausoleo di Augusto. Demolizioni e scavi Fotografie 1928/1941. Roma, Electa.
  • BLÁZQUEZ MARTÍNEZ, José María (2007 [1974]). “Cacerías y corridas de toros en la Antigüedad”. En: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
  • BOCCHIO, Mario (ed.). “La corride in Italia”.
  • CAILLOIS, Roger (1986 [1967]). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México, FCE.
  • CESARANO, Fabiana (2016). “Il contesto urbano del mausoleo di Augusto nella sua processualità storica”. En: Barbara Buonomo, Fabiana Cesarano, Cristiana Lapenna. Mausoleo d’Augusto, Pantheon, Piazza Navona. Dinamiche de trasformazione. Roma, De Luca editore d’Arte :33-92.
  • CLARE, Lucien (1997). « Les jeux rustiques dans l’œuvre de Alonso de Castillo y Solórzano ». En : Ibérique, nº 8. Número dedicado a Fêtes et divertissements :195-214
  • CONTE, Vitaldo (ed.) (2006). Julius Evola. Arte como alchimia, mistica, biografia. Roma, Iiriti editore.
  • FICACCI, Luigi (2016). Piranesi. Catálogo Completo delle acqueforti. New York, Taschen.
  • FIORE, Fransco Paolo (2018). “Mantegna, Francesco di Giorgio e la tipologia del palazzo con cortile circolare”. En: Padro A. Galera & Sabine Frommel (eds.). El patio circular en la arquitectura del Renacimiento. De la casa de Mantegna al palacio de Carlos V. Sevilla, UNIA: 15-30.
  • GARCÍA BARRACO, María Elisa. “Morte e funerale del primo imperatore romano”. En: M.E. García Barraco (ed.). Il Mausoleo di Augusto. Monumento fúnebre e testamento epigráfico del primo imperatore romano. Roma, Arbor Sapientae, 2014.
  • GARCIA SANCHEZ, Jorge (2014). La Italia de la Ilustración. Artistas, arqueólogos y viajeros españoles. Madrid, Nowtilius.
  • GOETHE, Johann W. (2001 [1816-1817]). Viaje a Italia. Barcelona, Ediciones B. Traducción de Manuel Scholz Rich.
  • GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (1993). Tractatus ludorum. Una antropológica del juego. Barcelona, Anthropos.
  • GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2003). « Taurolatrías periféricas: París-Tánger ». En: GarcíaBaquero, Antonio & Romero de Solís, Pedro (eds.) Fiestas de toros y sociedad. Fundación Real Maestranza de Sevilla, Universidad de Sevilla, 2003: 461-482.
  • GONZÁLEZ ALCANTUD J. A. (2009). « Colosalidad, ópera y espíritu del lugar. Una impresión antropológica de la Arena de Verona”. En: Música Oral del Sur, nº 8,2009: 85-110.
  • GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A. (2011). El malestar en la cultura patrimonial. La otra memoria global. Barcelona, Anthropos,
  • GONZÁLEZ ALCANTUD, J. A & BARRIOS ROZÚA, Juan Manuel (2014). “Toros y moros en la Alhambra. Entre la conservación monumental y la metáfora cultural”. In: Revista de Estudios Taurinos, Sevilla, nº34, 2014: 97-140.
  • KORNEMANN, Ernest (1921). Mausoleum und Tatenbericht des Augustus. Leipzig & Berlin, B.G.Teubner.
  • LOMBARDO, Maria Luisa (2013), “Il Mausoleo di Augusto detto Anfiteatro Corea”. En: Ludica, 1920, 2013-2014: 39-57.
  • MARINETTI, Filippo Tomasso (2012). España veloz y toro futurista. Madrid, Casimiro. Edición de Victoriano Peña.
  • MODIGLIANI, Anna (2008). “Il palazzo, la Piazza, le spectaculum. Gli spazi del carnavale e della representtazione del potere a Roma da Paolo II a Leone X”. En: Archivi e Cultura, nº XLI, 2008: 63-86.
  • MUÑOZ, Antonio (1936). La Roma de Mussolini. Milán, Fratelli Treves.
  • MUÑOZ, Antonio (1939). Roma cent’anni fa. Roma, Casa M. Danesi.
  • NIBBY, Antonio (1841). Roma nell’anno MDCCCXXXVIII. Roma, Tipogràfia delle Belle Arti.
  • RICCOMINI, Anna Maria (1999). La ruina de sì bela cosa. Vicende e trasformazioni del mausoleo di Augusto. Roma, Electa.
  • ROMERO DE SOLÍS, Pedro (1996). “La Plaza de Toros de Sevilla y las ruinas de Pompeya”. En: Revista de Estudios Taurinos, nº4: 13-94.
  • SAEZ, Pedro (1998). “Sobre la fiesta de toros en el mundo romano”. En: Revista de Estudios Taurinos, nº 8 : 51-68.
  • STENDHAL, M. (1829). Promenades dans Rome. París, Delaunay, vol. I.
  • STENDHAL, M. (1917). Rome, Naples, et Florence en 1817. París, Delaunay & Pelisier.
  • TITTONI, Maria Elisa (2011). “Introduzione”. In: Betti et alii. Mausoleo di Augusto. Roma, Electa: 1114.
  • TOMASSINI, Giovanni Battista (2016). “The Saracen Joust in Piazza Navona: 1634”.
  • VERDONE, Mario (1963) « Cacce e giostre taurine nelle città italiane ». En: Lares, julio-diciembre 1963, Vol. 29, No. 3/4: 171- 190.
  • VEYNE, Paul (1995 [1976]. Le pain et le cirque. Sociologie historique d’un pluralisme politique. París, Seuil.
  • ZOLA, Émile (1896). Rome. París, Bibliothèque Charpentier.