Educación para el Desarrollo Sostenible y la Ciudadanía Mundial. Valoración de un programa de prácticas universitarias en Didáctica de las Ciencias Sociales

  1. Daniel J. Martín-Arroyo Sánchez
  2. Vicente M. Ballesteros Alarcón
Journal:
Revista de innovación y buenas prácticas docentes

ISSN: 2531-1336

Year of publication: 2023

Volume: 12

Issue: 2

Pages: 88-100

Type: Article

More publications in: Revista de innovación y buenas prácticas docentes

Abstract

Sustainability and civic commitment are two objectives on a global scale that must be pursued from education. The complexity of this task requires a good strategic development of the didactic methodology, both through the planning of activities and the creation of tools to assess the knowledge acquired and the perceptions of the students. In this sense, a program of three practical exercises has been implemented, carried out and evaluated by students of the Degree in Primary Education of the University of Granada. The surveys carried out for this purpose show positive results at a quantitative level. However, the critical analysis of these data has contributed to the identification of possible weak points in the planning of the practical exercises and/or their execution during the 2022-2023 academic year. The resulting perspective raises the meaning of the improvements to be made in the future development of the practical work program, in a way that can be extrapolated to other similar programs

Bibliographic References

  • Ballesteros-Alarcón, V.M., & Martín-Arroyo, D.J. (2023). Un programa de prácticas universitarias en Educación Primaria para la enseñanza-aprendizaje de los ODS. En M.E. Cambil, A.R. Fernández, & N. Alba (coord.), La Didáctica de las Ciencias Sociales ante el reto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible (pp. 1059-1069). Narcea
  • Cambil-Fernández, M.E., Fernández-Paradas, A.R., & Alba-Fernández, N. (coord.), La Didáctica de las Ciencias Sociales ante el reto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Narcea
  • Canabal, C., & Margalef, L. (2017). La retroalimentación: la clave para una evaluación orientada al aprendizaje. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 149-170. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i2.10329
  • Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas (2020). Declaración. Por un Espacio Europeo de Educación Superior más inclusivo, innovador e interconectado. https://goo.su/DMHbeP
  • García-Ruiz, C.R., Arroyo-Doreste, A., & Andreu-Mediero, B. (2016) (coord.), Deconstruir la alteridad desde la Didáctica de las Ciencias Sociales. Educar para una ciudadanía global. AUPDCS; Universidad de Las Palmas de Gran Canaria; Entinema
  • Kemmis, S. & McTaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción. Laertes
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • LLivina-Lavigne, M. J., & Valdés-Valdés, O. (2021). La universidad como referente social del cambio hacia un futuro sostenible. Educación y Sociedad, 19, 34-49. https://goo.su/lJI5x
  • Lozano-Díaz, A., & Figueredo-Canosa, V. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible en la formación de los futuros maestros: uso de metodologías activas. Campo Abierto, 40(2), 245-257. https://doi.org/10.17398/0213-9529.40.2.245
  • Pagès i Blanch, J. (2019). Ciudadanía global y enseñanza de las Ciencias Sociales: retos y posibilidades de futuro. REIDICS Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales, 5, 5-22. https://doi.org/10.17398/2531-0968.05.5
  • UNESCO (2013) Documento final de la consulta técnica sobre educación para la ciudadanía mundial. Educación para la ciudadanía mundial: una perspectiva emergente. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224115_spa
  • Vargas, M., & Aragón, L, (Coords.) (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible: hoja de ruta en la educación del siglo XXI. Innovación docente en la formación de profesionales. Octaedro.