Desarrollo de la competencia interculturalUna revisión bibliográfica

  1. De La Cruz Estudillo, Marina 1
  2. Peña García, Paz 2
  1. 1 Centro Universitario SAFA Úbeda (Universidad de Jaén)
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Journal:
Modulema: Revista científica sobre diversidad cultural

ISSN: 2530-934X

Year of publication: 2023

Issue: 7

Pages: 101-113

Type: Article

DOI: 10.30827/MODULEMA.V7I.28763 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Modulema: Revista científica sobre diversidad cultural

Abstract

The aim of this bibliographical review is to identify what intercultural competence is based on in the formal  educational field, since we cannot educate in interculturality without having some basic and essential notions that are established through intercultural competence. This bibliographical review opens the doors to critical thinking  and reflection on the cultural diversity present in our  society and which needs to be addressed in the classroom.  A transversal theme like many others that increasingly  needs to make its way into teaching, to show that coexistence is nothing more than being aware of the  different points of view of others and seeing difference as  something enriching, which allows us to see beyond our  horizon. Therefore, throughout this review it will be made special emphasis on what we understand by interculturality and multiculturality at the national level, and a synthesis will also be made of the ideal educational models for educating in interculturality. Based on these premises, this review will focus on both initial and permanent teacher  training in interculturality; an essential point in the acquisition of intercultural competence.

Bibliographic References

  • Aguado Odina, T. y del Olmo, M. (2009). Educación intercultural. Perspectivas y propuestas. Ramón Areces.
  • Aguado Odina, T. (2019). Pedagogía Intercultural. McGraw-Hill Interamericana de España.
  • Bernabé Villodre M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos, 11. 67-76. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4059798.pdf
  • Casanova, M. A., y Rodríguez, H. J. (2009). La inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Editorial La Muralla.
  • Castro Suárez, C. (2019). Los modelos de educación multicultural e intercultural. Una revisión necesaria desde una sociedad diversa. Revista Amauta 17(33), 87-104. http://dx.doi.org/10.15648/am.33.2019.7
  • Chamorro, Á.J. (2022). Competencias interculturales en docentes de entidades educativas Oblatas en el Ecuador. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 1232-1250. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.180
  • Díez, E. (2012). Educación Intercultural. Manual de Grado. Aljibe.
  • Domínguez, M. C. (2006). Investigación y formación del profesorado en una sociedad intercultural. Universitas.
  • García Gómez L. y Arroyo González M.J. (2014). La formación del profesorado en Educación Intercultural: un repaso sobre su formación inicial y permanente. Revista nacional e internacional de educación inclusiva, 7(2), 127-142. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/viewFile/153/147
  • González Mediel, O., Berríos Valenzuela, L., y Toro Collantes, M. (2021). La formación del profesorado de Primaria en educación intercultural: una experiencia a través de la investigación acción. Estudios Pedagógicos XLVII, 1, 197-217. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052021000100197
  • González Plasencia, Y. (2022). El futuro de la interculturalidad en Educación Primaria según la LOMLOE: análisis desde la enseñanza de ELE. Cultura, Lenguaje y Representación, 28, 103–120. http://dx.doi.org/10.6035/clr.6497
  • Jordán, J., Besalú, X., Bartolomé, M., Aguado, T., Moreno, C. y Sanz, M. (2004). La formación del profesorado en educación intercultural. Los Libros de la Catarata.
  • López Gómez, E., y Pérez Navío, E. (2013). Formación permanente del profesorado y práctica docente intercultural: contenidos actitudinales y complementariedad competencial. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6(12), 32-42. https://doi.org/10.25115/ecp. v6i12.955
  • Molina, M.D. y Pérez, A. (2014). “Aprender a aprender” en los grados de E.I. y E.P. en el C.P. SAFA. Revista electrónica de investigación y docencia (REID), 8, 149-170. https://kipdf.com/issn-julio-julho-2014_5b024ad38ead0eb3668b45a0.html
  • Peñalva Vélez, A., y Leiva Olivencia, J.J. (2019). Metodologías cooperativas y colaborativas en la formación del profesorado para la interculturalidad. Tendencias Pedagógicas, 33, 37-46. https://doi.org/10.15366/tp2019.33.003
  • Peñalva Vélez, A. y López-Goñi, J. J. (2014). Competencias ciudadanas en alumnado de magisterio: la competencia intercultural personal. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 139-153. https://revistas.um.es/reifop/article/download/139/162051
  • Redine (Ed.) (2019). Conference Proceedings EDUNOVATIC 2018. Adaya Press.
  • Sabariego, M. (2002). La educación intercultural ante los retos del siglo XXI. DESCLÉE.