El periodismo científico en el actual ecosistema digitalRetos y alertas desde la perspectiva de los profesionales chilenos

  1. Martin-Neira, Juan-Ignacio
  2. Trillo-Domínguez, Magdalena
  3. Olvera-Lobo, María Dolores
Zeitschrift:
Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

ISSN: 1989-872X

Datum der Publikation: 2024

Ausgabe: 15

Nummer: 1

Seiten: 39-59

Art: Artikel

DOI: 10.14198/MEDCOM.25346 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Revista Mediterránea de Comunicación: Mediterranean Journal of Communication

Zusammenfassung

Science journalism is in an ongoing process of digitisation, so it is necessary to have analyses that allow understanding of the current reality of the discipline and awareness of future trends and difficulties. Due to the fact that the consideration given to science journalism in Latin America is not uniform across the different regions, this study seeks to determine how science journalists in Chile are performing in the new digital scenario. By using the “snowball” technique, a survey was disseminated with questions associated with professional practice, which enable evaluation of the work of the discipline in the country. The 42 participating journalists highlighted the importance of using scientific language appropriately and the use of social networks to communicate with audiences. They also warned about the challenge encountered by local science journalism in facing the misinformation that is shared in the digital environment, as well as the ongoing specialisation in content and the qualified use of technologies that professionals in the field must develop. This research reveals the need for journalists to have greater versatility and knowledge of the new channels through which the public is informed, and thereby take advantage of the current boom in the consumption of science news by citizens.

Informationen zur Finanzierung

La investigación fue financiada por la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo (ANID)/ Subdirección de Capital Humano / Becas Chile de Doctorado en el Extranjero, en la convocatoria del 2020 con código de referencia 72210109. Además del apoyo y financiamiento del Grupo HUM-466 y el Departamento de Información y Comunicación de la Universidad de Granada.

Geldgeber

Bibliographische Referenzen

  • Aleixandre-Benavent, R., Castelló-Cogollos, L., & Valderrama-Zurián, J.-C. (2020). Information and communication during the early months of COVID-19: Infodemics, misinformation, and the role of information professionals. Profesional de la información, 29(4), 1–17. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.08
  • Asociación Chilena de Periodistas y Profesionales para la Comunicación de la Ciencia [ACHIPEC]. (2014). Estatutos ACHIPEC. Estatutos. https://bit.ly/3GOpP0h
  • Bustos Díaz, J., y Ruiz del Olmo, F.-J. (2020). Comunicar en tiempos de crisis en las redes sociales. Estrategias de verificación e intermediación informativa en los casos de Facebook, Instagram y Twitter durante la COVID-19. Hipertext.net, 21, 115–125. https://doi.org/10.31009/hipertext.net.2020.i21.10
  • Cabrera-Méndez, M., Codina, L., y Salaverría, R. (2019). Qué son y qué no son los nuevos medios. 70 visiones de expertos hispanos. Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1506–1520. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1396
  • Calvo-Roy, A., y Moreno Castro, C. (2021). Periodismo científico en España, una especialidad con pasado, presente y futuro. Editorial Centro de Estudios Ramón Areces S.A. https://bit.ly/3zdJkgU
  • Calvo-Rubio, L.-M., & Ufarte-Ruiz, M.-J. (2021). The academic training of iberoamerican journalists to communicate science and its relationship with investment in RyD. Revista Prisma Social, 32, 321–343. https://bit.ly/3AQG0c6
  • Cassany, R., Cortiñas, S., & Elduque, A. (2018). Communicating science: The profile of science journalists in Spain. Comunicar, 26(55), 9–17. https://doi.org/10.3916/C55-2018-01
  • Costa-Sánchez, C., & López-García, X. (2020). Communication and coronavirus crisis in Spain. First lessons. Profesional de la información, 29(3), 1–14. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.04
  • Diviu-Miñarro, C., y Cortiñas-Rovira, S. (2020). Cómo comunicar una pandemia a la sociedad: la visión de los profesionales. Estudio de caso de la Covid-19 en el sur de Europa. Profesional de la información, 29(5), 1–15. https://doi.org/10.3145/epi.2020.sep.12
  • Dunwoody, S. (2015). Science journalism Prospects in the digital age. In M. Bucchi, & B. Trench (Eds.), Routledge Handbook of Public Communication of Science and Technology (pp. 27–39). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203483794.ch3
  • European Cooperation in Science y Technology. (2021). Communicating Science in Times of COVID-19: A selective overview of good practices. https://bit.ly/3xoQYU7
  • Fürst, S. (2021). “Public communication science in times of the Covid-19 crisis”: DACH 21 preconference. Studies in Communication Sciences, 1, 189–195. https://doi.org/10.24434/j.scoms.2021.01.032
  • García-Avilés, J.-A., Arias-Robles, F., de Lara-González, A., Carvajal, M., Valero-Pastor, J. M., & Mondéjar, D. (2022). How COVID-19 is Revamping Journalism: Newsroom Practices and Innovations in a Crisis Context. Journalism Practice, 1–19. https://doi.org/10.1080/17512786.2022.2139744
  • García-Alcaraz, F., Alfaro-Espín, A., Hernández-Martínez, A., y Molina Alarcón, M. (2006). Diseño de Cuestionarios para la recogida de información: metodología y limitaciones. Revista Clínica de Medicina de Familia, 1(5), 232–236. https://bit.ly/3jic7LF
  • González Alba, J. A. (2021). La adaptación de los profesionales a la transformación digital de los medios: los nuevos perfiles que se incorporan a las redacciones. Cuadernos de Periodistas, 43, 47–55. https://bit.ly/48T9AMM
  • González-Pedraz, C., & Campos-Domínguez, E. (2017). Science journalist professional practice: bibliographical review of the dysfunctions derived from the digital environment. Revista Mediterránea de Comunicación, 8(2), 225–240. https://doi.org/10.14198/medcom2017.8.2.14
  • Goodman, L.-A. (1961). Snowball Sampling. The Annals of Mathematical Statistics, 32(1), 148–170. https://doi.org/10.1214/aoms/1177705148
  • Grassau, D., Porath, W., y Ortega, C. (2021). La crisis de la industria de los medios y la precarización del empleo del periodista. Facultad de Comunicaciones, Universidad Católica de Chile. https://bit.ly/3TXv1DU
  • Greene-González, M.-F., Cerda-Diez, M.-F., & Ortiz-Leiva, G. (2022). Journalistic practices in times of the coronavirus pandemic. A comparative study between Chile and Colombia. Revista de Comunicación, 21(1), 195–213. https://doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a10
  • Hansen, A. (2016). The changing uses of accuracy in science communication. Public Understanding of Science, 25(7), 760–774. https://doi.org/10.1177/0963662516636303
  • Harmatiy, O. (2021). Science Coverage: What Does the Audience Want and Really Need? Exploring Media Consumption in Ukraine. Journal of Creative Communications, 16(1), 97–112. https://doi.org/10.1177/0973258620981799
  • Hernández, M.-V., y Roldan, J. M. (2022). Recolección y análisis de datos con formularios de Google. Universidad Nacional de la Pampa. https://bit.ly/3kq8DGT
  • Herrero-Diz, P., Pérez-Escolar, M., & Varona-Aramburu, D. (2022). Fact-checking skills: a proposal for Communication studies. Revista de Comunicación, 21(1), 231–249. https://doi.org/10.26441/rc21.1-2022-a12
  • Jarreau, P., y Porter, L. (2018). Science in the Social Media Age: Profiles of Science Blog Readers. Journalism and Mass Communication Quarterly, 95(1), 142–168. https://doi. org/10.1177/1077699016685558
  • Kemp, S. (2023). Digital 2023: Chile — DataReportal – Global Digital Insights. Digital 2023: Chile. https://bit.ly/3ZmHpAn
  • Kristiansen, S., Schäfer, M. S., & Lorencez, S. (2016). Science journalists in Switzerland: Results from a survey on professional goals, working conditions, and current changes. Studies in Communication Sciences, 16(2), 132–140. https://doi.org/10.1016/j.scoms.2016.10.004
  • León, B., López-Goñi, I., & Salaverría, R. (2022). The Covid-19 catastrophe : A science communication mess? Church, Communication and Culture, 7(1), 6–22. https://doi.org/10.1080/23753234.2022.2031236
  • León, B., Martínez-Costa, M.-P., Salaverría, R., & López-Goñi, I. (2022). Health and science-related disinformation on COVID-19: A content analysis of hoaxes identified by fact-checkers in Spain. Plos One, 17(4), 3–18. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0265995
  • López-Rico, C.-M., González-Esteban, J.-L., & Hernández-Martínez, A. (2020). Information consumption in social networks during the Covid-19’s crisis in Spain. Revista de Comunicación y Salud, 10, 461–481. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(2).461-481
  • Maiden, N., Zachos, K., Franks, S., Wells, R., & Stallard, S. (2020). Designing Digital Content to Support Science Journalism. In NordiCHI ’20: Proceedings of the 11th Nordic Conference on Human-Computer Interaction: Shaping Experiences, Shaping Society (pp. 1–13). https://doi.org/10.1145/3419249.3420124
  • Maniou, T.-A., & Papa, V. (2023). The dissemination of science news in social media platforms during the COVID-19 crisis: Characteristics and selection criteria. Communication and Society, 36(1), 35–46. https://doi.org/10.15581/003.36.1.35-46
  • Marta-Lazo, C., Rodríguez-Rodríguez, J.-M., & Peñalva, S. (2020). Digital journalism competences. Systematic review of the scientific literature on new professional profiles of the journalist. Revista Latina de Comunicación Social, 75, 53–68. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1416
  • Martin-Neira, J.-I., Trillo-Domínguez, M., y Olvera-Lobo, M.-D. (2022a). La divulgación científica en Instagram: usos y estrategias desde la praxis chilena. Cuadernos.info, 53, 229–252. https://doi.org/10.7764/cdi.53.42515
  • Martin-Neira, J.-I., Trillo-Domínguez, M., & Olvera-Lobo, M.-D. (2022b). The dissemination of scientific news in the Chilean press: Analysis of digital and printed publications on coronavirus. En M. ÁlvarezChávez, G. Rodríguez-Garay, & S. Husted (Eds.), Communication and plurality in a divergent context (pp. 800–829). Dykinson. https://bit.ly/3OEVQtI
  • Martin-Neira, J.-I., Trillo-Domínguez, M., y Olvera-Lobo, M.-D. (2023a). Comunicación científica tras la crisis del COVID-19: estrategias de publicación en TikTok en el tablero transmedia. Revista Latina de Comunicación Social, 81, 109–132. https://doi.org/10.4185/RLCS-2023-1841
  • Martin-Neira, J.-I., Trillo-Domínguez, M., & Olvera-Lobo, M.-D. (2023b). From TV to TikTok: New audiovisual formats to communicate about science. Comunicación y Sociedad, 1–27. https://doi.org/10.32870/cys.v2023.8441
  • Martin-Neira, J.-I., Trillo-Domínguez, M., y Olvera-Lobo, M.-D. (2023c). Las redes sociales como vehículo del periodismo científico: ‘Scoping Review’. Index.comunicación, 13(1), 105–127. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01lasred
  • Martin-Neira, J.-I., Trillo-Domínguez, M., y Olvera-Lobo, M.-D. (2023d). Science journalism against disinformation: decalogue of good practices in the digital and transmedia environment. ICONO 14. Revista Científica De Comunicación y Tecnologías Emergentes, 21(1), 1–19. https://doi.org/10.7195/ri14.v21i1.1949
  • Martínez-Sanz, R., & Arribas-Urrutia, A. (2021). The role of social networks for future journalists. Management, use and behavior of students and university professors of Ecuador. Cuadernos.info, 49, 146–165. https://doi.org/10.7764/cdi.49.27869
  • Massarani, L., Entradas, M., Fernandes-Neves, L.-F., & Bauer, M. (2021a). Global Science Journalism Report 2021. Working conditions and practices, professional ethos and future expectations. SciDev. https://bit.ly/43nDJAE
  • Massarani, L., Fernandes-Neves, L.-F., Entradas, M., Lougheed, T., & Bauer, M.-W. (2021b). Perceptions of the impact of the COVID-19 pandemic on the work of science journalists: global perspectives. JCOM, 20(7), 1–22. https://doi.org/10.22323/2.20070206
  • Massarani, L., Fernandes-Neves, L.-F., Lougheed, T., & Bustamante-Hernández, N. (2022). Science Journalism in Latin America and the Caribbean 2022: the perspective of science journalists. The Kavli Foundation, the World Federation of Science Journalists, & the Brazil’s National Institute of Public Communication of Science and Technology. https://bit.ly/42rZU7D
  • Massarani, L., & Oliveira, T. (2022). Research in science communication in Latin America: mind the gap. JCOM, 21(7), 1–8. https://doi.org/10.22323/2.21070308
  • Matas, A. (2018). Likert-Type Scale Format Design: State of Art. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 38–47. https://bit.ly/3bmsu5J
  • Mayo-Cubero, M. (2022). A multivariate analysis on news production in Spain: digital newsroom profile, polyvalent journalists and gender perspective. Communication and Society, 35(3), 1–14. https://doi.org/10.15581/003.35.3.1-14
  • Mellado, C. (2022). Roles e identidades digitales en Twitter e Instagram. Un estudio etnográfico de periodistas chilenos. Profesional de la información, 31(4), 1–18. https://doi.org/10.3145/epi.2022.jul.14
  • Mellado, C., Cárcamo-Ulloa, L., Alfaro, A., Inai, D., y Isbej, J. (2021). Fuentes informativas en tiempos de Covid-19: Cómo los medios en Chile narraron la pandemia a través de sus redes sociales. Profesional de la información, 30(4), 1–15. https://doi.org/10.3145/epi.2021.jul.21
  • Mila-Maldonado, J.-A., y Soengas-Pérez, X. (2021). El papel de la prensa chilena en contextos de emergencia sanitaria. Tratamiento informativo del COVID-19 en el diario digital El Mercurio. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 136, 153–165. https://doi.org/10.18682/cdc.vi136.5045
  • Ministerio de Ciencia. (2023). III Encuesta Nacional de Percepción Social de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación (CTCI). Ministerio de Ciencia, Tecnología, Conocimiento e Innovación de Chile. https://bit.ly/3qq1dqh
  • Molina-Cañabate, J.-P., & Magallón-Rosa, R. (2020). Misinformation and scientific journalism. The case of Maldita Ciencia. Revista Mediterránea de Comunicación, 11, 11–20. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2020.11.2.4
  • Montemayor Rodríguez, N., & García Jiménez, A. (2021). Perception of journalists about disinformation and professional routines in the digital age. Revista General de Información y Documentación, 31(2), 601–619. https://doi.org/10.5209/rgid.79460
  • Noain-Sánchez, A. (2021). Disinformation and Covid-19: Quantitative analysis through the hoaxes debunked in Latin America and Spain. Estudios Sobre el Mensaje Periodístico, 27(3), 879–892. https://doi.org/10.5209/ESMP.72874
  • Parodi, G., y Ferrari, S. (2007). El discurso de la ciencia y la tecnología en la Prensa Escrita Chilena: Aproximación al Corpus DICIPE-2004. D.E.L.T.A, 23(2), 339–369. https://doi.org/10.1590/S0102-44502007000200007
  • Pérez-Seijo, S., Gutiérrez-Caneda, B., y López-García, X. (2020). Periodismo digital y alta tecnología: de la consolidación a los renovados desafíos. Index.comunicación, 10(3), 129–151. https://doi.org/10.33732/ixc/10/03period
  • Reuters Institute. (2022). Digital News Report 2022. https://bit.ly/3RWFqPM
  • Reyes-de-Cózar, S., Pérez-Escolar, M., & Navazo-Ostúa, P. (2022). Digital Competencies for New Journalistic Work in Media Outlets: A Systematic Review. Media and Communication, 10(1), 27–42. https://doi.org/10.17645/mac.v10i1.4439
  • Romero-Luis, J., Carbonell-Alcocer, A., & Gértrudix Barrio, M. (2020). Interactive multimedia video article, an innovative format for scientific communication. Asri, 18, 90–110. https://bit.ly/3J8Ql3D
  • Sánchez-Gonzales, H. M. (2022). La digitalización en el periodismo, Transformación, retos y oportunidades (1a ed.). Gedisa.
  • Sanz-Hernando, C., & Parejo-Cuéllar, M. (2021). Disruption in the communicative model of expert sources: the impact of COVID-19 on both culturalscientific and innovation units. Revista de Comunicación de la SEECI, 54, 163–186. https://doi.org/10.15198/seeci.2021.54.e697
  • Schultz, T. (2023). A Survey of U.S Science Journalists’ Knowledge and Opinions of Open Access Research. International Journal of Communication, 17, 2732–2753. https://bit.ly/3mAdFCk
  • Sixto García, J., Vázquez-Herrero, J., & López-García, X. (2022). Journalists’ Self-Perception of Their Profession in Spain: Analysis of Social and Technological Challenges. Tripodos, 52, 111–128. https://doi.org/10.51698/tripodos.2022.52p111-128
  • Smith, H., & Morgoch, M. L. (2020). Science y Journalism: Bridging the Gaps Through Specialty Training. Journalism Practice, 1–18. https://doi.org/10.1080/17512786.2020.1818608
  • Tabja-Salgado, J., Broitman-Rojas, C., y Camiñas-Hernández, A. (2017). Percepción de los científicos y periodistas sobre la divulgación de la ciencia y la tecnología en Chile. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1107–1130. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1210
  • Trigueros-Cervantes, C., Rivera-García, E., y Rivera-Trigueros, I. (2018). Técnicas conversacionales y narrativas: Investigación cualitativa con Software NVivo. Escuela Andaluza de Salud Pública/ Universidad de Granada. https://bit.ly/3y4O0oh
  • Valderrama-Zenteno, L. (2014). Comunicar la ciencia en Chile: problemas formativos del periodismo y la divulgación científica actual. En R. Torres (Ed.), Ciencia y Sociedad en el siglo XXI Estrechando vínculos desde una mirada Franco-Latinoamericana (pp. 35–49). https://doi.org/10.13140/2.1.4262.2407
  • Vernal-Vilicic, T., y Valderrama-Zenteno, L. (2022). Comunicación pública de la ciencia y la tecnología en Iberoamérica. Cuadernos.info, 52, 1–3. https://doi.org/10.7764/cdi.52.50593
  • Vernal-Vilicic, T., Valderrama-Zenteno, L., Contreras-Ovalle, J., & Arriola, T. (2019). Perception of training and specialization of scientific journalism in Chile. Cuadernos.info, 45, 213–226. https://doi.org/10.7764/cdi.45.1717