Voix d’ici et d’ailleursle micro-théâtre à l’Université d’Almería à travers l’étude d’Une si longue lettre de Mariama Bâ: aspects culturels, didactiques et prosodiques.

  1. Daoussi, Syrine 1
  2. González Alarcón, Isabel Esther 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Almería
    info

    Universidad de Almería

    Almería, España

    ROR https://ror.org/003d3xx08

Journal:
Anales de filología francesa
  1. Méndez Robles, Pedro Salvador (coord.)
  2. Meseguer Paños, Elena (coord.)

ISSN: 0213-2958

Year of publication: 2023

Issue Title: Le petit et le bref : approches discursives diverses.

Issue: 31

Pages: 787-801

Type: Article

DOI: 10.6018/ANALESFF.569981 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

More publications in: Anales de filología francesa

Abstract

As a pioneer in the fight for women’s rights, the Senegalese Mariama Bâ is the first African novelist to describe the place of women in her society. At the heart of this novel is the letter that Ramatoulaye addresses to her best friend. Indeed, the female dimension is very present in the novel, torn between a moral conflict for some and what remains the respect of tradition for many others. The authors would like to present the work of adapting the novel Une si longue lettre into a micro-theatre performance by university students, as well as the work done by the professors so that the university public can enter Mariama Bâ’s universe, in order to grasp its feminist message and the issues at stake. In this article, we will detail the pedagogical scenario of this theatrical adaptation in three areas: cultural, scenic and prosodic.

Bibliographic References

  • Agence Nationale de la Statistique et de la Démographie (ANSD)
  • Rapport définitif RPGHAE, 2013. Dakar, ANSD.
  • AMORÓS, Celia. 2009. “Notas para el debate acerca del uso del velo islámico” in Vetas de Ilustración. Reflexiones sobre feminismo e Islam. Barcelona, Cátedra, 79-90.
  • BÂ, Mariama. 2001 [1980]. Une si longue lettre. Paris, Le Serpent à Plumes.
  • BAQUÉ, Lorraine, Syrine DAOUSSI & Marta ESTRADA. 2017. “Acentuación y desacentuación en FLE en un contexto de aprendizaje universitario: ¿hacia la adquisición del patrón acentual de la L2?” in E-aesla https://cvc.cervantes.es/lengua/eaesla/pdf/03/02.pdf
  • Conseil de l’Europe. 2001. Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. Didier. ISBN 227805075-3 https://rm.coe.int/16802fc3a8 [02/04/2023].
  • Conseil de l’Europe. 2018. Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. Volume Complémentaire avec de nouveaux descripteurs. [09/04/2023].
  • CHECA OLMOS, Francisco, Juan Carlos CHECA OLMOS & Ángeles ARJONA GARRIDO. 1999. La identidad desposeída. La religión como reafirmación social en los inmigrantes. Foro hispánico: revista hispánica de Flandes y Holanda, (16), 105-116.
  • CUQ, Jean-Pierre & Isabelle GRUCA. 2017. Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. PUG. ISBN 978-2-7061-2677-2.
  • DI CRISTO, Albert. 2013. La prosodie de la parole. De Boeck Université, Solal.
  • DJAVANN, Chahdortt. 2004. Abajo el velo. Barcelona, El Aleph.
  • http://www2.memri.org/espanol/escritora-reformista-irani-francesa-chahdortt-djavannel-hijab-es-un-arma-politica-una-forma-de-abuso-sexual-y-deberia-ser-proscrito/3050 [04/04/2023]
  • Le Coran: http://www.coran-en-ligne.com/coran-en-francais.html [03/07/2023]
  • ELSIR ELAMIN, Mohamed. 2008. Théâtre et enseignement du Français Langue Étrangère. Synergies Algérie, 2, 177-184.
  • GARCÍA, Asunción, Antoni, VIVES, Carmen, EXPÓSITO, Socorro, PÉREZ-RINCÓN, Lola, LÓPEZ, Gemma, TORRES & Elienda, LOSCOS. 2012. Velos, burkas. Moros: estereotipos y exclusión de la comunidad musulmana desde una perspectiva de género. Investigaciones Feministas, 2, 283-298. https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2011.v2.38556
  • GUBERINA, Petar. 2008. Retrospección (Edición en español y prólogo de Julio Murillo). CIPA, Mons.
  • JABARDO, Mercedes y RÓDENAS Beatriz. 2017. “Más allá de las dicotomías. Un análisis de la actividad del trenzado en la diáspora senegalesa desde el feminismo negro”. RES. Revista Española de Sociología, vol. 26, nº 3: 373-384.
  • https://doi.org/10.22325/fes/res.2017.29.
  • LHOTE, Elisabeth. 1990. Le paysage sonore d’une langue: Le français. Hamburg, H. Buske.
  • OSORIO, Marta. 2019. Iconicidad entre habla y gestualidad: un enfoque verbo-tonal de la enseñanza-aprendizaje del ritmo en francés a hispanohablantes. Thèse de Doctorat, Universitat Autònoma de Barcelona. [08/03/2023]
  • RENARD, Raymond.1979. La méthode verbo-tonale de correction phonétique. Bruselas, Didier.
  • SEDANO-SOLÍS, Ana Soledad. 2019. “El Teatro Aplicado como campo interdisciplinario de investigación en los Estudios Teatrales” in Artnodes. Revista de Arte, Ciencia y Tecnología. Universitat Oberta de Catalunya, 23, 104-113.
  • SERRANO, Fátima. 2011. Hiyab, ¿opresión o libertad? [12/04/2023]