Un cuerpo entre la lectura del texto y la experiencia del poema

  1. CALDERÓN DE LUCAS, Francisco Javier 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

ISSN: 1133-3634

Year of publication: 2024

Issue: 33

Pages: 369-389

Type: Article

DOI: 10.5944/SIGNA.VOL33.2024.36632 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica

Abstract

This paper draws on the cognitivist foundations of enaction and relevance theory to propose a new methodology for the study of poetic reception based on the distinction between poetic text and poem and between reading and experience. Thus, we defend a new definition of poem: a minimal perceptual unit experienced by a perceiver in simultaneous movements (the material and conceptual movement of the object and the physical and emotional movement of the perceiver) resulting in one or more new (symbolic and emotional) realities. 

Bibliographic References

  • ALEMÁN, A. (2019). “Poética cognitiva: un campo de estudio en la intersección”. Diseminaciones 2.4, 53-77. Disponible en línea: https://revistas.uaq.mx/ index.php/diseminaciones/article/view/200 [04/05/2023].
  • ARMSTRONG, P. (2020). Stories and the Brain. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
  • BERMÚDEZ, V. (2019). “Dinámicas de la interpretación poética: emoción y estética cognitiva en la lectura literaria”. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica 28, 139-171. Disponible en línea: https://doi.org/10.5944/ signa.vol28.2019.25044 [04/05/2023].
  • BERMÚDEZ, V. (2021). “Intuición y conocimiento en la poética de Clara Janés”. En Paisajes cognitivos de la poesía, A. Gamoneda y C. Salgado Ivanich (eds.), 109-132. Salamanca: Editorial Delirio.
  • BERNINI, M. (2016). “The Opacity of Fictional Minds: Transparency, Interpretive Cognition and the Exceptionality Thesis”. En The Cognitive Humanities. Embodied Mind in Literature and Culture, P. Garrat (ed.), 35-54. London: Palgrave Macmillan.
  • CARSTON, R. (2010). “Metaphor: Ad Hoc Concepts, Literal Meaning and Mental Images”. Proceedings of the Aristotelian Society 110, 295-321.
  • CLARK, A. & CHALMERS, D. (1998). “The Extended Mind”. Analysis 58.1, 7-19. Disponible en línea: https://www.jstor.org/stable/3328150 [04/05/2023].
  • DE BUSTOS GUADAÑO, E. (2014). “Literatura y cognición en el contexto de las nuevas humanidades: la función de la teoría cognitiva de la metáfora”. Forma y Función 27.1, 89-107.
  • FAUCONNIER, G. & TURNER, M. (1996). “Blending as a Central Process of Grammar”. En Conceptual Structure, Discourse, and Language, A. Goldberg (ed.), 113-129. Stanford: Center for the Study of Language and Information.
  • FOEDTKE, F. (2021). “La nitidez de los sentidos: imágenes de la nostalgia en ella, los pájaros de Olvido García Valdés”. En Paisajes cognitivos de la poesía, A. Gamoneda y C. Salgado Ivanich (eds.), 193-214. Salamanca: Editorial Delirio.
  • GAMONEDA, A. (2020). Cuerpo locuaz. poética, biología y cognición. Madrid: Abada Editores.
  • GONZÁLEZ DE ÁVILA, M. (2021). Semiótica. La experiencia del sentido a través del arte y la literatura. Madrid: Abada Editores.
  • HERMAN, D. (2004). Story Logic: Problems and Possibilities of Narrative. London: University of Nebraska Press.
  • KHARKHURIN, A. V. (2016). “Cognitive Poetry: Theoretical Framework for the Application of Cognitive Psychology Techniques to Poetic Text”. Creativity. Theories Research Applications 3.1, 59-83.
  • LAMPIS, M. (2019). “La insostenible soledad del lector. La lectura como trabajo individual y colectivo”. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica 28, 25-62. Disponible en línea: https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25041 [04/05/2023].
  • LÓPEZ-CARBALLO, P. (2021). “Las expectativas y el cuerpo del poema. En torno a Arte Poética de Vicente Huidobro”. En Paisajes cognitivos de la poesía, A. Gamoneda y C. Salgado Ivanich (eds.), 133-152. Salamanca: Editorial Delirio.
  • LUJÁN ATIENZA, Á. L. (2021). “Poesía y cognición: hacia una (imposible) caracterización del discurso lírico”. En Paisajes cognitivos de la poesía, A. Gamoneda y C. Salgado Ivanich (eds.), 87-108. Salamanca: Editorial Delirio.
  • MARTÍNEZ-FALERO, L. (2021). “Bases cognitivas de los fenómenos fonológicos en la poesía”. En Paisajes cognitivos de la poesía, A. Gamoneda y C. Salgado Ivanich (eds.), 65-86. Salamanca: Editorial Delirio.
  • MCLOUGHLIN, N. (2016). “Emergences: Towards a Cognitive-Affective Model for Creativity in the Arts”. En The Cognitive Humanities. Embodied Mind in Literature and Culture, P. Garrat (ed.), 35-54. London: Palgrave Macmillan.
  • MONTALBETTI, M. (2019). El sentido y la ceguera del poema. Santiago de Chile: Bisturí 10.
  • NÚÑEZ FIDALGO, M. V. (2020). “La literatura en el marco de las neurociencias cognitivas. Nuevas perspectivas de estudio”. Archivum 70.1, 165-191. Disponible en línea: https://reunido.uniovi.es/index.php/RFF/article/view/13889/pdf [10/09/2023].
  • PATOINE, P. (2019). “Lectura inmersiva, lectura encarnada: una aproximación neuroestética a la descripción del entorno en la obra de Antoine Volodine”. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica 28, 205-235. Disponible en línea: https://doi.org/10.5944/signa.vol28.2019.25046 [04/05/2023].
  • PIERA MARTÍN, L. (2021). “Del paisaje al poema. La escritura poética como transpercepción”. En Paisajes cognitivos de la poesía, A. Gamoneda y C. Salgado Ivanich (eds.), 49-64. Salamanca: Editorial Delirio.
  • POLVINEN, M. (2016). “Enactive Perception and Fictional Worlds”. En The Cognitive Humanities. Embodied Mind in Literature and Culture, P. Garrat (ed.), 19-34. London: Palgrave Macmillan.
  • RAMACHANDRAN, V. S. & HUBBARD, E. M. (2001), “Synaesthesia: A Window into Perception, Thought and Language”. Journal of Consciousness Studies 8.12, 3- 34.
  • RAMÍREZ-PEÑA, P.; PÉREZ-SALAS, C. P.; RIFFO-OCARES, B. Y CERDÁN OTERO, R. (2022). “Leer en contextos de distracción: el rol de la inhibición y el establecimiento de objetivos en la comprensión de textos académicos digitales”. Íkala: Revista de Lenguaje y Cultura 27.1, 66-83. Disponible en línea: https://doi.org/10.17533/ udea.ikala.v27n1a04 [04/05/2023].
  • SALGADO IVANICH, C. (2021). “Convocaciones del tacto. El alcance poético de la percepción háptica en Blanca Varela”. En Paisajes cognitivos de la poesía, A. Gamoneda y C. Salgado Ivanich (eds.), 153-172. Salamanca: Editorial Delirio.
  • SOLIMAN, T. & GLENBERG, A. M. (2014). “The Embodiment of Culture”. En The Routledge Handbook of Embodied Cognition, L. A. Shapiro (ed.), 207-219. New York: Routledge.
  • SPAULDING, S. (2014). “Embodied Cognition and Theory of Mind”. En The Routledge Handbook of Embodied Cognition, L. A. Shapiro (ed.), 197-206. New York: Routledge.
  • STREJCEK, B. & ZHONG, CH.-B. (2014). “Morality in the Body”. En The Routledge Handbook of Embodied Cognition, L. A. Shapiro (ed.), 220-230. New York: Routledge.
  • TSUR, R. (1983). What is Cognitive Poetics? Tel Aviv: Katz Research Institute for Hebrew Literature / Tel Aviv University.
  • WILSON, D. (2018). “Relevance Theory and Literary Interpretation”. En Reading Beyond the Code: Literature and Relevance Theory, T. Cave & D. Wilson (eds.), 185- 204. Oxford: Oxford University Press.
  • WILSON, D. Y SPERBER, D. (2004). “La teoría de la relevancia”. Revista de Investigación Lingüística 7, 233-282. Disponible en línea: https://revistas.um.es/ril/article/ view/6691 [04/05/2023].
  • YLIAS, G. & HEAVEN, P. C. L. (2003). “The Influence of Distraction on Reading Comprehension: A Big Five Analysis”. Personality and Individual Differences 34.6, 1069-1079. Disponible en línea: https://www.sciencedirect.com/science/ article/pii/S019188690200096X [22/06/2023].