Artesanías Biológicasreelaboraciones corporales en el diálogo con personas intersex y acompañantes

  1. Sam Fernández-Garrido 1
  1. 1 Universitat Rovira i Virgili; Universidad de Granada
Journal:
Recerca: revista de pensament i analisi

ISSN: 1130-6149

Year of publication: 2022

Issue Title: Definiciones hegemónicas, resistencias e identidades corporales. Cuerpos desde/contra las delimitaciones biomédicas

Issue: 27

Type: Article

DOI: 10.6035/RECERCA.5765 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Recerca: revista de pensament i analisi

Abstract

What are the testicles and who should we talk to to find out? What structures of women’s bodies are left over and what are missing? What matters in a body? Starting from Donna Haraway’s (2003) invitation to narrate «naturoculture» stories, in this article I am interested in how subaltern bodily narratives of intersex people and their companions change expert biologic knowledge, overflowing the classic dualisms of the clinic. I propose to read biology inside the «contact zone» (Pratt, 1992) in order to explore the remaking of the body that extend or reconfigure expert imaginaries. This crafting approach to biological knowledge leads to treating expert objects (hormones, gonads, etc.) as the provisional result of meaning negotiation processes. I argue that conceptualizing such objects as biological crafts allows us to expand the material cultures of biology to enable other bodies through conversations outside of expert/layman and nature/culture logics.

Bibliographic References

  • Ahmed, Sarah (2019 [2006]). Fenomenología Queer: Orientaciones, objetos, otros. Barcelona: Bellaterra.
  • Barba Gassó, Marta y Zapata Hidalgo, María (2018). Semillas y psicofármacos en el contexto vasco: etnografías sobre cuerpos biotecnológicos y configuración de la vida. AIBR: Revista de Antropología Iberoamericana, 13(3), 407-430.
  • Collins, H.M. y Evans, Robert (2002). The Third Wave of Science Studies: Studies of Expertise and Experience. Social Studies of Science, 32(2), 235-296.
  • Correa-Urquiza, Martín (2010). Radio Nikosia: la rebelión de los saberes profanos (otras prácticas, otros territorios para la locura. (Tesis doctoral, dirigida por Angel Martínez, Universitat Rovira i Virgili).
  • Dávila Aguilar, Ana Gabriela (2011). Percepción del comprador y del consumidor del Norte de Quito frente a productos infantiles de consumo que incluyen regalos promocionales. Caso: Kinder Huevo Sorpresa. Tesis de licenciatura. Quito/UIDE.
  • Eckert, Lena. (2016 [2009]). “Diagnosticism”: three cases of medical an-thropology research into intersexuality. En Holmes, Morgan (ed.). Critical intersex (41-71). New York: Routledge.
  • Espinosa-Miñoso, Yuderkys (2014). Una crítica descolonial a la epistemología feminista crítica. El Cotidiano, 184, 7-12. Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/325/32530724004.pdf
  • Fausto-Sterling, Anne (2006 [2000]). Cuerpos sexuados. La política de género y la construcción de la sexualidad. Barcelona: Melusina.
  • Fernández, Anna María (2013). Los cuerpos del deseo. Potencias y acciones colectivas. Nómadas, 38, 13-29. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4352103
  • Fernández-Garrido, Sam (2021). La clínica intersexual como «zona de contacto». Binarismo sexual, saberes expertos y otras artesanías biológicas en la clínica española contemporánea. Tesis doctoral. Universidad de Granada.
  • Fernández-Garrido, Sam y Medina Doménech, Rosa M. (2020). Bridging the sexes. Feelings, professional communities and emotional practices in spanish intersex clinic. Science as Culture, 29(4), 546-567.
  • Fine, Cordelia (2017). Testosterone Rex. Myths on sex, Science and Society. New York, NY: W. W. Norton & Company.
  • Finkler, Kaja (2000). A theory of life’s lesions: A contribution to solving the mystery of why women get sick more than men. Health Care for Women International, 21(5), 433-455.
  • Foucault, Michel (2003 [1976]). Defender la sociedad. México: Fondo de Cultura Económica.
  • Franklin, Sarah (2003). Rethinking Nature/Culture: Anthropology and the New Genetics. Anthropological Theory, 3(1), 65-86.
  • Franklin, Sarah, Lury, Celia y Stacey, Jackie (2000). Global Nature, Global Culture. London: Sage.
  • García Canclini, Néstor (1990 [1989]). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México, D.F.: Grijalbo.
  • Gieryn, Thomas F. (1983). Boundary-Work and the Demarcation of Science from Non-Science: Strains and Interests in Professional Ideologies of Scientists. American Sociological Review, 48(6), 781-795.
  • Gregori Flor, Nuria (2015). Encuentros y des-encuentros en torno a las Intersexualidades/DSD: narrativas, procesos y emergencias. Tesis doctoral. Universitat de València.
  • Guerrero-Fernández, Julio et al. (2018). Guía de actuación en las anomalías de la diferenciación sexual (ADS) / desarrollo sexual diferente (DSD). Anales de pediatría, 89(5), 315.e1-315.e19. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.anpedi.2018.06.009
  • Haraway, Donna J. (1995 [1991]). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.
  • Haraway, Donna J. (2016 [2003]). Manifiesto de las especies de compañía. Bilbao: Sans Soleil.
  • Harding, Sandra (1997 [1986]). Ciencia y feminismo. Madrid: Morata.
  • Kleinman, Arthur (1988). Rethinking Psychiatry: from Cultural Category to Personal Experience. New York: Free Press.
  • Latour, Bruno (1992 [1987]). Ciencia en acción: Cómo seguir a los científicos e ingenieros a través de la sociedad. Barcelona: Labor.
  • Link, Daniel (2017). Saberes (de los) subalternos. [Resumen de presentación de la conferencia.] Jornadas Lecturas de Gramsci, Instituto de Estudios Históricos, Buenos Aires. Recuperado de: https://www.academia.edu/34344841/Saberes_de_los_subalternos. [Consultado el 17 de enero de 2020].
  • Lugones, María (2012). Subjetividad esclava, colonialidad de género, marginalidad y opresiones múltiples. En Pensando los feminismos en Bolivia (129-140). La Paz: Conexión Fondo de Emancipaciones (Serie Foros 2). Recuperado de: http://catolicasbolivia.org/wp-content/uploads/2017/09/trab.-pensando-los-feminismos-en-bolivia.pdf#page=129
  • Marks, Jonathan (2013). The nature/culture of genetic facts. Annual Review of Anthropology, 42, 247-267.
  • Medina Doménech, Rosa M. (2006, 26 de febrero). Conocimientos humildes para aliviar el sufrimiento. [Entrada de blog] Saberes Subalternos. Recuperado de: http://saberesubalterno.blogspot.com.es/ [Consultado el 30 de agosto de 2020].
  • Pratt, Mary Louise (2010 [1992]). Ojos imperiales: Literatura de viajes y transculturación. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Rabinow, Paul (1996). Essays on the Anthropology of Reason. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Rosón, María y Medina, Rosa M. (2017). Resistencias emocionales. Espacios y presencias de lo íntimo en el archivo histórico, ARENAL, 24(2), 407-439. Recuperado de: https://revistaseug.ugr.es/index.php/arenal/article/view/3914. [Consultado el 1 de febrero de 2021].
  • Sedgwick, Eve Kosofsky (2003). Touching Feeling: Affect, Pedagogy, Performativity. Durham y Londres: Duke University Press.
  • Strathern, Marilyn (1992). After Nature: English Kinship in the Late Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Vaccaro, Jeanne (2014). Handmade. Transgender Studies Quartely, 1(1-2), 96-97.
  • Velasco Martín, Marta (2019). Genética de Drosophila y género. Articulación de objetos y saberes. Tesis doctoral. Universidad de Salamanca.
  • Ventura, Laia (2019). Sabers nascuts de la vivència. Articulacions entre la investigació, l’escriptura i la vida. En Fernández-Garrido, Sam y Alegre-Agís, Elisa (eds.). Autoetnografías, cuerpos y emociones. Perspectivas feministas en la investigación en salud (39-57). Tarragona: Publicacions URV. Recuperado de: http://llibres.urv.cat/index.php/purv/catalog/view/408/426/966-1 [Consultado el 15 de abril de 2020].
  • Williams, Logan D. A. y Moore, Sharlissa (2019). Guest Editorial: Conceptualizing Justice and Counter-Expertise. Science as Culture, 28(3), 251-276.
  • Wilson, Elizabeth A. (2015). Gut feminism. Durham, N.C.: Duke University Press.