Acercamiento a la idea de situación de aprendizaje matemático en el currículo de matemáticas

  1. Antonio Moreno 1
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2023

Issue: 115

Pages: 7-19

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

The current curricular changes in Spanish education necessitate reflections on teaching practices and the new challenges they bring. In this paper, we propose, on one hand, to characterize the learning situation in a manner that facilitates the development of mathematical sense and allows for the partial construction of mathematical meanings. On the other hand, we emphasize the importance of employing diverse learning situations. To address the aforementioned objectives, we analyze the relationship between the concepts of task, context, and problem. In doing so, we justify the need to introduce a broader concept, such as the learning situation, and provide a definition, along with qualities and conditions that characterize it.

Bibliographic References

  • Anthony, G., y Walshaw, M. (2009). Effective pedagogy in mathematics (Vol. 19). International Academy of Education.
  • Bell, F. H. (1978). Teaching and Learning Mathematics in Secondary School. Brown Company Publisher.
  • Boaler, J. (1993). The Role of Contexts in the Mathematics Classroom: Do they Make Mathematics More" Real"? For the learning of mathematics, 13(2), 12-17. https://flmjournal.org/Articles/5456B6E86646C379524F75BCA9D7EE.pdf
  • Carraher, T. N., Carraher, D. W., y Schliemann, A. D. (1982). Na vida, dez; na escola, zero: os contextos culturais da aprendizagem da matemática. Cadernos De Pesquisa, (42), 79–86. Recuperado de https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1552
  • Carrillo, J. (1998). Modos de resolver problemas y concepciones sobre la matemática y su enseñanza: metodología de la investigación y relaciones. Universidad de Huelva.
  • Chapman, O. (2015). Mathematics teacher’s knowledge for teaching problem solving. LUMAT, 3(1), 19-36. https://doi.org/10.31129/lumat.v3i1.1049
  • Christiansen, B. y Walther, G. (1986). Task and Activity. En B. Christiansen, A. G. Howson, M. Otte (Eds.) Perspectives on Mathematics Education (pp. 243-307). Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-009-4504-3_7
  • Cruz, M. F. (2023). Sentidos, validaciones y definiciones al interior de una vivencia de formación de futuras profesoras en matemática mediada por un escenario de modelización matemática en el contexto de una universidad pública argentina. [Tesis de Doctorado no publicada, Universidad Nacional de Córdoba]. Repositorio Institucional Universidad Nacional de Córdoba.
  • Cruz, M. F.; Esteley, C. y Scaglia, S. (2020). Una experiencia de formación para futuros profesores: producir matemática en un contexto de modelización matemática. Educación Matemática, 32(1), 189-216. https://doi.org/10.24844/em3201.09
  • De Guzmán, M. (1993). Tendencias innovadoras en educación matemática. Organización de estados iberoamericanos para educación y la cultura. Editorial Popular.
  • Esteley, C. (2014). Desarrollo profesional en escenarios de modelización matemática: Voces y Sentidos [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional de Córdoba]. Repositorio Institucional Universidad Nacional de Córdoba. https://ffyh.unc.edu.ar/publicaciones/tienda/publicaciones de-investigacion/seicytposgrado/tesis/desarrollo-profesional-en-escenarios-de-modelizacion matematica-vocesy-sentidos/
  • Fernandez Bravo, J. A. (2010). La resolución de problemas matemáticos: creatividad y razonamiento en la mente de los niños. Grupo mayeútica Educación.
  • Flores, P. y Moreno, A. (2014). Formar profesores de matemáticas de primaria para las nuevas competencias. UNO, 66, 19-27.
  • Hiebert, J. y Wearne, D. (1997). Instructional tasks, classroom discourse and student learning in second grade arithmetic. American Educational Research Journal, 30(2), 393–425. https://doi.org/10.3102/00028312030002393
  • Hurani, C., Esteley, C. y Cruz, M. F. (2023). Decisiones, trabajo matemático y modelos producidos por futuras/os docentes. En G. Mazzieri, M. P. Saavedra, R. D. Spies, K. Temperini (Eds.). IX Congreso de Matemática Aplicada, Computacional e Industrial (pp.586-589). Asociación Argentina de Matemática Aplicada, Computacional e Industrial.
  • Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: Where do good problem come from? En A.H. Schoenfeld (Ed.), Cognitive science and mathematics education (pp. 123-147). Erlbaum.
  • Lave, J. (1988). Cognition in practice. Cambridge University Press. Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. (2019). Marco para Prueba de Matemáticas PISA 2021. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b7f0ba60-38ec4523-af38-5b4d752fec96/pisa-2021-mr-matem-ticas-es.pdf
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional (MEFP). (2022). Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria.
  • Moreno, A. y Ramírez, R. (2016). Variables y funciones de las tareas matemáticas. En L. Rico y A. Moreno (Coords.), Elementos de didáctica de la matemática para el profesor de secundaria (pp. 241-273). Pirámide.
  • Piñeiro, J. L. (2019). Conocimiento profesional de maestros en formación inicial sobre resolución de problemas en matemáticas. [Tesis de Doctorado no publicada, Universidad de Granada]. Repositorio Institucional Universidad de Granada.
  • Schoenfeld. A.H. (1985). Mathematical solving problem. Academic Press. https://doi.org/10.1016/C2013-0-05012-8
  • Scribner, S. (1984). Studying working intelligence. En B. Rogoff y J. Lave (Eds.), Everyday cognition: it's development in social context (pp. 9-40). Harvard University Press.
  • Skovsmose, O. (2000). Escenarios de investigación. EMA, 6(1), 3-26. https://es.scribd.com/document/329407266/Skovsmose-2000-Escenarios-EMA
  • Stein, M. K. y Lane, S. (1996). Instructional tasks and the development of student capacity to think and reason and analysis of the relationship between teaching and learning in a reform mathematics project. Educational Research and Evaluation, 2(1), 50-80.
  • Taylor, N. (1989). "Let them eat cake": Desire, Cognition and Culture in Mathematics Learning. En C. Keitel, P. Damerow, A. Bishop, y P. Gerdes, P. (Eds.), Mathematics, education and society (pp. 161-163). United Nations Educational Scientific.
  • Wiliam, D. (1990). Assessment of Open-ended Work in the secondary School. Proceedings of a Theme Group at ICME-6.