Educación Física y ciudadaníauna revisión interpretativa crítica

  1. Mario Fuentes 1
  2. Carmen Trigueros Cervantes 2
  3. Alberto Moreno DUniversidad de Valparaísooña
  1. 1 Universidad de Las Américas
  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2024

Issue: 53

Pages: 323-332

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

This article presents an interpretative review of the relationship between the subject of Physical Education and the development of citizenship in a school context. To do this, a search was conducted in the Scopus and Web of Science databases. The following inclusion criteria were used: works that relate Physical Education to citizenship in the period 2018-2022, various types of publications, and works that include qualitative, quantitative, or mixed approaches. Through the text search analysis technique, five interpretive codes were established: the conception of Physical Education, Citizenship and Physical Education, teaching practice, citizenship and curriculum, citizenship and teacher training. The results reveal a critique of Physical Education, as despite its potential to contribute to the development of citizenship in the student population, teachers tend to maintain directive strategies that hinder the acquisition of civic education and reduce it to a mere sense of obedience. However, various proposals were also found, especially related to sports activities, that effectively contribute to civic education in Physical Education classes. Finally, it is worth noting the approaches to critical pedagogy within Physical Education, which play a significant role in various aspects of citizenship, especially highlighting the digital dimension and the environment.

Bibliographic References

  • Baena-Morales, S., Jerez-Mayorga, D., Delgado-Floody, P., & Martínez-Martínez, J. (2021). Sustainable develop-ment goals and physical education. A proposal for practice-based models. International Journal of Environmental Re-search and Public Health, 18(4), 1-18. https://doi.org/10.3390/ijerph18042129
  • Barker, D., Quennerstedt, M., Johansson, A., & Korp, P. (2021). Fit for the job? How corporeal expectations shape physical education teachers’ understandings of content, pedagogy, and the purposes of physical education. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-13. https://doi.org/10.1080/17408989.2021.1934664
  • Belavi, G., & Murillo, F. J. (2020). Democracia y Justicia Social en las Escuelas: Dimensiones para Pensar y Mejorar la Práctica Educativa. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(3), 5-28. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.3.001
  • Betancourt, M., Bernate, J., Fonseca, I., & Rodríguez, L. (2020). Revisión documental de estrategias pedagógicas utilizadas en el área de la educación física, para fortalecer las competencias ciudadanas. Retos, 83, 845-851.
  • Bloemraad, I. (2017). Does Citizenship Matter? En A. Shachar, R. Bauböck, I. Bloemraad, & M. Vink (Eds.), The Oxford Handbook of Citizenship (pp. 523-550). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780198805854.013.23
  • Bourdieu, P. (1978). Sport and social class. Social Science Information, 17(6), 819-840. https://doi.org/10.1177/053901847801700603
  • Carrillo, P., Rosa-Guillamón, A. & García-Canto, E. (2023). Historical, Curricular and Conceptual Evolution of School Physical Education: A Spanish View Acta paedagogica Vilnensia, 50, 70-87. https://doi.org/10.15388/actpaed.2023.50.5
  • Carter-Thuillier, B., & Moreno Doña, A. (2017). Globalización económica, postmodernidad y sistema educativo: Contradicciones y alternativas desde una Educación Física crítica. Estudios pedagógicos, 43(3), 103-117. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300006
  • Chambers, F., & Sandford, R. (2019). Learning to be human in a digital world: A model of values fluency education for physical education. Sport, Education and Society, 24(9), 1-14. https://doi.org/10.1080/13573322.2018.1515071
  • Chaverri, P. (2021). La educación en la pandemia: Ampliando las brechas preexistentes. Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 120-143. https://doi.org/10.15517/aie.v21i3.46725
  • Chiva-Bartoll, O., Pallares-Piquer, M., & Gil-Gomez, J. (2018). Aprendizaje-servicio y mejora de la Personalidad Eficaz en futuros docentes de Educación Física. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. https://doi.org/10.5209/RCED.52164
  • Cortina, A. (2009). Ciudadanos del Mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía (3° Ed). Alianza Editorial.
  • Depraetere, J., Vandeviver, C., Keygnaert, I., & Vander, T. V. (2021). The critical interpretive synthesis: An assess-ment of reporting practices. International Journal of Social Research Methodology, 24(6), 669-689. https://doi.org/10.1080/13645579.2020.1799637
  • Doña, A. M., Cervantes, C. T., & García, E. R. (2012). El papel de la Educación Física Escolar en el Siglo XXI. Una mirada desde el docente universitario. Movimento, 18(4), 33-54. https://doi.org/10.22456/1982-8918.27023
  • Dubet, F. (2011). Repensar la justicia social: Contra el mito de la igualdad de oportunidades. Siglo XXI.
  • Futornyi, S., Monsalva, O., Shmatova, O., Osadcha, O., Rychok, T., Hopey, M., & Tarna, A. (2020). Modern aspects of the ecological culture implementation in the physical education process of different population groups. Journal of Physical Education and Sport, 20(1), 348-353. https://doi.org/10.7752/jpes.2020.s1049
  • Garratt, D., & Kumar, S. (2019). Physical Education, Citizenship, and Social Justice: A Position Statement. Quest, 71(2), 188-201.. https://doi.org/10.1080/00336297.2019.1608269
  • Garrido, A. (2012). Justicia social en la dialéctica inclusión/ exclusión social. Integra Educativa, 5(2), 8.
  • Gerdin, G., Philpot, R., & Smith, W. (2018). It is only an intervention, but it can sow very fertile seeds: Graduate physical education teachers’ interpretations of critical pedagogy. Sport, Education and Society, 23(3), 203-215.. https://doi.org/10.1080/13573322.2016.1174846
  • Gibbs, G. (2012). El análisis de datos en investigación cualitativa. Ediciones Morata
  • Godtsfriedt, J., & Cardoso, F. L. (2022). Webgames and the four pillars of education. Journal of Physical Education, 33(1-11).. https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v33i1.3309
  • Gonzalez, E. (2003). Educación para la ciudadanía ambiental. 28(10), 611-615.
  • Ibarra, W., & Calderón, E. (2022). Educación para la ciudadanía global. Acta Scientiarum. Education, 44, 1-12. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.60717
  • James, A. R., & Collier, D. (2019). Thinking about Physical Education—An Alternative Approach. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 90(4), 3-4.. https://doi.org/10.1080/07303084.2019.1574124
  • Kenioua, M. (2020). The citizenship and its relationship with the social responsibility among physical education teach-ers. Pedagogy of Physical Culture and Sports, 24(2), 59-63.. https://doi.org/10.15561/26649837.2020.0202
  • López, S. (2017). Habitar educativo, social y político de las escuela. En Habitar/Des- Habitar, re-significar y transformar las escuelas (Nueva Mirada, pp. 10-17).
  • Maravé-Vivas, M., Salvador-Garcia, C., Gil-Gómez, J., Valverde-Esteve, T., & Martín-Moya, R. (2022). How Can Service-Learning Shape the Political Perspectives of Pre-Service Teachers? A Program in the Field of Physical Edu-cation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(15).. https://doi.org/10.3390/ijerph19159175
  • Marave-Vivas, M., Santagueda-Villanueva, M., Salvador-Garcia, C., & Gil-Gomez, J. (2022). Desarrollo de las habi-lidades y actitudes cívicas en el futuro profesorado a través del Aprendizaje-Servicio: una aproximación metodoló-gica mixta. Aula Abierta, 51(2), 161-170. https://doi.org/10.17811/rifie.52.2.2022.161-170
  • Marín, D., Cuevas, N., & Gabarda, V. (2021). Competencia digital ciudadana: Análisis de tendencias en el ámbito educativo. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2). https://doi.org/10.5944/ried.24.2.30006
  • Martos-García, D., Lorente-Catalán, E., & Martinez, J. (2018). Educación física y pedagogía crítica: Una necesidad educativa. En Educación Física y Pedagogía crítica. Propuestas para la transformación personal y social. Edicions de la Universidad de Lleida.
  • Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D.G., The Prisma Group. (2009). Preferred reporting itemsfor sys-tematic reviews and meta-analyses: The PRIS-MA statement. PLoS Medicine, 6(7), 123-130. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
  • Moreno, A. (2017). Habitar la escuela: Saboreando el enriquecedor caos educativo. En Habitar/Des-habitar, re-significar y transformar las escuelas (pp. 28-35). Nueva Mirada.
  • Morgan, H., Parker, A., & Marturano, N. (2020). Community-based intervention and marginalised youth: Inclusion, social mobility and life-course transition. Journal of Education and Work, 33(5-6), 327-342. https://doi.org/10.1080/13639080.2020.1767765
  • Morgan, H., Parker, A., & Marturano, N. (2021). Evoking hope in marginalised youth populations through non-formal education: Critical pedagogy in sports-based interventions. British Journal of Sociology of Education, 42(3), 307-322. https://doi.org/10.1080/01425692.2021.1894547
  • Muñoz, C., & Torres, B. (2019). Escuela y formación Ciudadana. Temas, escenarios y propuesta para su desarrollo. Editorial Universidad de Concepción.
  • Neubauer, A., Pavón, S. Á., & Nicolás Ruiz, M. Á. (2022). La diversidad sociocultural y lingüística en el desarrollo curricular: un estudio comparado en España, Finlandia e Irlanda. Revista Espanola de Educacion Comparada, 41, 65-83.. https://doi.org/10.5944/reec.41.2022.31018
  • Nicolas, C. (2021). Physical Education in the Colonial Gold Coast: From a Civilizing Mission to «Useful Citizens». Social Sciences-Basel, 10(2). https://doi.org/10.3390/socsci10020077
  • OCDE. (2019). OECD future of education 2030: Making physical education dynamic and inclusive for 2030 international curriculum analysis (pp. 1-106). OCDE. https://www.oecd.org/education/2030-pro-ject/contact/OECD_FUTURE_OF_EDUCATION_2030_MAKING_PHYSICAL_DYNAMIC_AND_INCLUSIVE_FOR_2030.pdf
  • Ong, A. (2022). Citizenship: Flexible, fungible, fragile. Citizenship Studies, 26(4-5), 599-607. https://doi.org/10.1080/13621025.2022.2091244
  • ONU. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. Organización de las Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/Documents/UDHR_Translations/spn.pdf
  • Pardal-Refoyo, J., & Pardal-Peláez, B. (2020). Anotaciones para estructurar una revisión sistemática. Revista Orl, 11(2), 155-160. https://doi.org/10.14201/orl.22882
  • Parker, A., Morgan, H., Farooq, S., Moreland, B., & Pitchford, A. (2019). Sporting intervention and social change: Football, marginalised youth and citizenship development. Sport Education And Society, 24(3), 298-310. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1353493
  • Pastor, V. M. L., Brunicardi, D. P., Arribas, J. C. M., & Aguado, R. M. (2016). Los retos de la Educación Física en el Siglo XXI (Challenges of Physical Education in XXI Century). Retos, 29, 182-187. https://doi.org/10.47197/retos.v0i29.42552
  • Pavié-Nova, A., Sandoval-Rubilar, P., Rubio-Benítez, C., Maldonado, A. C., & Robles-Francia, V. H. (2020). Eva-luación diagnóstica a nuevos estudiantes de carreras pedagógicas en Universidades Chilenas del Estado: Represen-taciones sociales sobre el ejercicio profesional docente. Propósitos y Representaciones, 8(1). http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v7nSPE1.e493
  • Quennerstedt, M., McCuaig, L., & Mårdh, A. (2021). The fantasmatic logics of physical literacy. Sport, Education and Society, 1-16.. https://doi.org/10.1080/13573322.2020.1791065
  • Reyes Rodríguez, A. (2022). Constitución del sujeto, Educación Física y sociomotricidad: campos tensionados. Retos, 45, 767-778.. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.93008
  • Reyes-Rodriguez, A. (2021). Educación Física crítica: experiencias, aplicaciones y posibilidades. El caso venezolano. Agora para la Educación Física y el Deporte, 23, 29-51. https://doi.org/10.24197/aefd.0.2021.29-51
  • Rocher, M., Silva, B., Cruz, G., Bentes, R., Lloret, J., & Inglés, E. (2020). Benefits of outdoor sports in blue spaces. The case of school nautical activities in viana do castelo. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(22), 1-14.. https://doi.org/10.3390/ijerph17228470
  • Rodriguez-Luna, D., Vela, N., Alcala, F. J., & Encina-Montoya, F. (2021). The Environmental Impact Assessment in Aquaculture Projects in Chile: A Retrospective and Prospective Review Considering Cultural Aspects. Sustainabili-ty, 3 (16). MDPI. https://doi.org/10.3390/su13169006
  • Prada, M. (2021). Las competencias ciudadanas en la clase de Educación Física: entre las miradas desde la docencia y el discurso planteado en el currículo dominicano. Revista Educación, 45(1), 257-269. https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.41402
  • Cañón. F, & Villareal, M. A. V. (2022). La educación física como fortalecimiento de valores ciudadanos para la convi-vencia. Retos, 44, 285-294.. https://doi.org/10.47197/RETOS.V44I0.90708
  • Sanabrina, A. L., & Cepeda, O. (2016). La educación para la competencia digital en los centros escolares: La ciudada-nía digital. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 95-112. https://doi.org/10.17398/1695-288X.15.2.95
  • Scardamalia, M., Bransford, J., Kozma, B., & Quellmalz, E. (2012). New Assessments and Environments for Knowledge Building. En P. Griffin, B. McGaw, & E. Care (Eds.), Assessment and Teaching of 21st Century Skills (pp. 231-300). https://doi.org/10.1007/978-94-007-2324-5_5
  • Siedentop, D. (1994). Sport Education: Quality PE through positive sport experiences. Human Kinetics.
  • Sobrido, M., & Rumbo-Prieto, J. M. (2018). La revisión sistemática: Pluralidad de enfoques y metodologías. Enferme-ría Clínica, 28(6), 387-393. https://doi.org/10.1016/j.enfcli.2018.08.008
  • Subiabre, P. (2021). Formando en ciudadanía a niñas y niños. Perspectiva feminista en los Planes de Formación Ciu-dadana (PFC) de las escuelas chilenas. Estudios pedagógicos, 47(3), 99-123. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000300099
  • Treviño, E., Carrasco, D., Claes, E., & Kennedy, K. J. (Eds.). (2021). Good Citizenship for the Next Generation: A Global Perspective Using IEA ICCS 2016 Data (Vol. 12). International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-030-75746-5
  • UNESCO. (2016). Educación 2030. Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. UNESCO.
  • UNESCO. (2022). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381560
  • United Nations. (2015). Transforming Our World: The 2030 Agenda for Sustainable Development. https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/21252030%20Agenda%20for%20Sustainable%20Development%20web.pdf
  • Viciana, J., Casado-Robles, C., Pérez-Macías, L., & Mayoiga-Vega, D. (2020). A sport education teaching unit as a citizenship education strategy in physical education. A group-randomized controlled trial. Retos, 83, 44-52..
  • Welch, R., Taylor, N., & Gard, M. (2021). Environmental attunement in the health and physical education canon: Emplaced connection to embodiment, community and ‘nature’. Sport, Education and Society, 26(4), 349-362.. https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1890572
  • Westheimer, J. (2020). Can Education Transform Our World? Global Citizenship Education and the UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development. En Grading Goal Four: Tensions, Threats, and Opportunities in the Sustainable De-velopment Goal on Quality Education (pp. 280-296). Brill Sense.
  • Westheimer, J., & Kahne, J. (2004). What Kind of Citizen? The Politics of Educating for Democracy. American Educa-tional Research Journal, 41(2), 237-269. https://doi.org/10.3102/00028312041002237
  • Wrench, A. (2019). Framing citizenship: From assumptions to possibilities in health and physical education. Sport, Education and Society, 24(5), 455-467. https://doi.org/10.1080/13573322.2017.1403314
  • Xie Fai Mar, F., Koh, K. T., & R. Falcão, W. (2021). Strategies and methods for teaching values transference from physical education to the classroom and home: A case study. Asia Pacific Journal of Education. https://doi.org/10.1080/02188791.2021.1926919