Prácticas sobre los ODS por una educación para la ciudadanía mundial

  1. Martín-Arroyo Sánchez, Daniel Jesús 1
  2. Ballesteros Alarcón, Vicente Marcial 2
  1. 1 Investigador independiente
  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
UNES: Universidad, escuela y sociedad

ISSN: 2530-1012

Year of publication: 2024

Issue: 17

Pages: 77-90

Type: Article

DOI: 10.30827/UNES.I17.27201 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: UNES: Universidad, escuela y sociedad

Abstract

Introduction: This article introduces a part of the internship program of the Didactics of Social Sciences subject of the Faculty of Educational Sciences of the University of Granada (academic year 2021-2022). The internship program has been designed to train students around the Sustainable Development Goals and it is planned to incorporate the treatment of education for global citizenship. Method: The research method has been that of participatory-action-research. This methodology has been implemented through different techniques for the development of practices: learning based on projects or problems, service-learning, learning based on challenges and especially cooperative learning. Results: There has been an increase in the knowledge of the students about the Sustainable Development Goals. A high level of motivation has been verified in the realization of the practices. Carrying out concrete actions and community service has been shown to be an experience highly valued by the students. Conclusions: The materials for the development of the internship program have been properly designed according to their finality. Students have shown a high degree of satisfaction and the resulting teaching materials are easy to apply and replicate in similar educative contexts.

Bibliographic References

  • Coll, C., Colomina, R. (1990). Interacción entre alumnos y aprendizaje escolar. En C. Coll, J. Palacios y A. Marchesi. Desarrollo psicológico y educación, II Psicología de la Educación. Alianza Editorial. Madrid.
  • CRUE (2020). Por un Espacio Europeo de Educación Superior más inclusivo, innovador e interconectado. https://www.crue.org/wp-content/uploads/2020/11/2020.11.19-Declaracion-Crue_Bolonia-y-EEES-1.pdf
  • Dieste, B., Coma, T., Blasco-Serrano, A.C. (2019). Inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el Currículum de Educación Primaria y Secundaria en Escuelas Rurales de Zaragoza. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 97-115. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.006
  • García Ruiz, C.R., Arroyo Doreste, A., Andreu Mediero, B. (Eds.) (2016). Deconstruir la alteridad desde la Didáctica de las Ciencias Sociales: educar para una ciudadanía global. Entimema. Madrid.
  • Guevara Albán, G.P., Verdesoto Arguello, A.E., Castro Molina, N.E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Revista científica mundo de la investigación y el conocimiento, 4-3, 163-173.
  • Havelock, R.G., Huberman, A.M. (1980). Innovación y Problemas de la Educación. UNESCO. París.
  • Imbernón, F. (1996). En busca del discurso educativo. Editorial Magisterio del Río de la Plata. Buenos Aires.
  • Limón-Domínguez, D. (Dir.) (2019). Ecociudadanía: Retos de la educación ambiental ante los objetivos de desarrollo sostenible. Octaedro.
  • Melero-Aguilar, N., Torres-Gordillo, J., García–Jiménez, J. (2020). Retos del profesorado universitario en el proceso de enseñanza-aprendizaje: aportaciones del método ECO (explorar, crear y ofrecer). Formación Universitaria, 13-3, 157-168.
  • Murga-Menoyo, M.Á. (2018). La Formación de la Ciudadanía en el Marco de la Agenda 2030 y la Justicia Ambiental. Revista Internacional de Educación parala Justicia Social, 7(1), 37-52. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.002
  • UNESCO (2013). Documento final de la consulta técnica sobre educación para la ciudadanía mundial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000224115_spa