L’oratori musical i el vilancet en els temples de la CompanyiaUna eina catequètica i difusora de doctrina a la Catalunya urbana del segle XVIII

  1. Antonio Ezquerro Esteban
Libro:
El món d’Ignasi de Loiola. Religió, cultura i societat als segles XVI i XVII: Actes del IX Congrés d’Història Moderna de Catalunya. Manresa i Barcelona, 19-22 de desembre de 2022
  1. J. Dantí (coord.)
  2. X. Gil (coord.)
  3. I. Mauro (coord.)
  4. D. Sola (coord.)

Editorial: Departament d'História Moderna ; Universidad de Barcelona

ISBN: 978-84-09-57120-8

Año de publicación: 2023

Páginas: 896-918

Congreso: Congrés d'Història Moderna de Catalunya (9. 2022. Manresa; Barcelona)

Tipo: Aportación congreso

Resumen

La Biblioteca de Fons Antic de la Universitat de Barcelona conserva una magnífica col·lecció de textos impresos d’oratoris musicals (una de les més importants del món), de la qual, com a conjunt, la investigació no s’havia assabentat fins ara. Les darreres recerques han descobert moltes peces provinents de parròquies i convents catalans desamortitzats al segle xix –sovint temples ja desapareguts–, on es van interpretar vilancets i oratoris musicals, amb una clara intenció devocional, edificant, ascètica i moralitzant. El cas dels oratoris musicals interpretats a esglésies de la Companyia de Jesús a Barcelona (església de Betlem), Girona o Tarragona (escoles dels col·legis de la Companyia), constitueix un exemple significatiu, que dóna a conèixer les relacions entre música i devoció, i particularitza unes pràctiques que, provinents de la congregació de l’oratori de sant Felip Neri, es van fer pròpiesmolt aviat pels jesuïtes.