Integrating the SDG into university teachingan application in human resources subjects

  1. Mora-Valentín, Eva-María 1
  2. Huertas-Valdivia, Irene 1
  3. García-Moreno, Marta-Beatriz 1
  1. 1 Universidad Rey Juan Carlos
    info

    Universidad Rey Juan Carlos

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01v5cv687

Revista:
WPOM

ISSN: 1989-9068

Año de publicación: 2024

Volumen: 15

Número: 1

Páginas: 1-15

Tipo: Artículo

DOI: 10.4995/WPOM.19824 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: WPOM

Resumen

The aim of this paper is to propose different initiatives to integrate the SDG into university education. To do so, firstly, some theoretical questions about the SDG and education are addressed. In addition, a review is made of previous research that has incorporated the SDG into university teaching. Finally, four activities are proposed that combine various teaching methodologies, as well as digital resources to facilitate the integration of the SDG in Human Resources subjects. Our proposal constitutes a guide to help teachers who want to incorpo-rate the SDG in subjects related to the management and administration of people.

Referencias bibliográficas

  • ACNUR (2023). https://incidenciaeacnur.surveysparrow.com/s/encuesta-xenofobia/tt-453724 (Acceso el 4 de abril de 2023).
  • Amrina, U.; Hidayatno, A.; Zagloel, T.Y.M. (2021). Mapping Challenges in Developing Sustainable Small and Medium Industries: Integrating Lean and Green Principles. Journal of Industrial Engineering and Management, Vol. 14, No. 2, pp. 311-328. https://doi.org/10.3926/jiem.3401
  • Araque-González, G.; Suárez-Hernández, A.; Gómez-Vásquez, M.; Vélez-Uribe, J.; Bernal-Avellaneda, A. (2022). Sustainable Manufacturing in the Fourth Industrial Revolution: A Big Data Application Proposal in the Textile Industry. Journal of Industrial Engineering and Management, Vol. 15, No. 4, pp. 614-636. https://doi.org/10.3926/jiem.3922
  • Aragón-Correa, J.A.; Marcus, A.A.; Rivera, J.; Kenworthy, A.L. (2017). Sustainability Management Teaching Resources and the Challenge of Balancing Planet, People, and Profits. Academy of Management Learning & Education, Vol. 16, No. 3, pp. 469-483. https://doi.org/10.5465/amle.2017.0180
  • B Corp Spain (2023). https://www.bcorpspain.es/b-lab-es (Acceso el 15 de marzo de 2023).
  • Escámez-Marsilla, J.I.; López-Luján, E. (2019). La Formación del Profesorado Universitario para la Educación en la Gestión de la Sostenibilidad. Publicaciones, Vol. 49, No. 1, pp. 53-62. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v49i1.9852
  • El País (2018). Latinos en España: La Difícil Convivencia entre Dos Identidades. Disponible en: https://el-pais.com/elpais/2018/03/12/planeta_futuro/1520869799_047698.html (Acceso el 4 de abril de 2023).
  • Huertas-Valdivia, I.; Talón Ballestero, P. (2022): Un “Hotel Feliz” que se Preocupa por el Bienestar de sus Trabajadores. En: De la Calle Durán, C. y Ortiz de Urbina Criado, M.: Fundamentos de Recursos Humanos (2018), Pearson Educación, Madrid, 3ª edición. ISBN: 978-84-9035-409-4. Disponible en: http://recursos.pearson.es/delacalleyortizdeurbina/cprh/C01C09.pdf
  • Huertas-Valdivia, I.; Álvarez Molina, E.; Talón Ballestero, P. (2022): Procesos de Afectación en un Great Place to Work: El Caso de Artiem Hoteles. En: De la Calle Durán, C. y Ortiz de Urbina Criado, M.: Fundamentos de Recursos Humanos (2018), Pearson Educación, Madrid, 3ª edición. ISBN: 978-84-9035-409-4. Disponible en: http://recursos.pearson.es/delacalleyortizdeurbina/cprh/C05C09.pdf
  • Jiménez-Millán, A.; Hernández-Lloret, C.M.; Torrico, M.; Álvarez-Castillo, J.L. (2021). Con la Mirada Puesta en los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Aprendizaje Cooperativo en la Universidad para Construir una Sociedad Inclusiva. En M. Liesa Orús (Ed.). Educación Comprometida con los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Calidad, Equidad Educativa y Metodología Aprendizaje Servicio (pp. 85-95). Universidad de Zaragoza.
  • Lirola-Martínez, M.; Iniesta-Valcarcel J. (2020). Inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible y de las Cuestiones Socialmente Vivas en la Enseñanza Universitaria. Un Estudio de Casos en el Grado de Química. En R. Roig Vila (Ed.), La Docencia en la Enseñanza Superior (pp. 729-737). Octaedro.
  • Martínez-Carrasco, R.; Haba-Osca, J.; González Sala, F. (2020). Enhancing Metacognitive Awareness in Higher Education: The Role of Engaged Pedagogy in the 2030 Agenda, INTED2020 Proceedings (pp. 7864-7872). https://doi.org/10.21125/inted.2020.2139
  • Martin Gomez, S.; Bartolome Muñoz de Luna, A.; Lago Avila, M.J. (2023). Importance of Sustainable Training for the Employment of the Future. Intangible Capital, Vol. 19, No. 1, pp. 25-41. https://doi.org/10.3926/ic.2100
  • Montiel, I.; Delgado-Ceballos, J.; Ortiz-de-Mandojana, N.; Antolin-Lopez, R. (2020). New Ways of Teaching: Using Technology and Mobile Apps to Educate on Societal Grand Challenges. Journal of Business Ethics, Vol. 161, No. 2, pp. 243-251. https://doi.org/10.1007/s10551-019-04184-x
  • Naciones Unidas (2023). SDG Action Manager. Disponible en: https://unglobalcompact.org/take-action/sdg-action-manager (Acceso el 10 de febrero 2023).
  • PwC (2022). Contribución de la Gestión de Personas a los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Pricewaterhousecoopers Tax & Legal Services S.L. Disponible en: https://www.pwc.es/es/legal-fiscal/people-organisation/assets/contribucion-gestion-personas-ods.pdf
  • Queiruga, D.; Benito, J.G.; Valencia, L.A.R.; Nieto, G.L. (2015). Education for Sustainable Development in Operations Management Subjects. The case of the Food Bank of La Rioja. WPOM-Working Papers on Operations Management, Vol. 6, No. 1, pp. 22-37. https://doi.org/10.4995/wpom.v6i1.3155
  • Ranking Times Higher Education Impact (2022). Disponible en: https://www.timeshighereducation.com/impactrankings (Acceso el 12 de febrero de 2023).
  • Revert, A.G.; Garcia-Sabater, J.P.; Insa, C.M. (2018). Triple Bottom-line Business Model. Case study on the organic food retailing. WPOM-Working Papers on Operations Management, Vol. 9, No. 1, pp. 30-52. https://doi.org/10.4995/wpom.v9i1.9131
  • Salamanca-Villate, A.; Lozano-Roy, A.; Julián-Clemente J.A. (2021). Didáctica y Aplicación de los ODS en el Ámbito Universitario. La Experiencia de la Universidad de Zaragoza para la Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. En M. Liesa-Orús (Ed.), Educación Comprometida con los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Calidad, Equidad Educativa y Metodología Aprendizaje Servicio (pp. 50-60). Universidad de Zaragoza.
  • Sánchez-Vidal, M.E.; Hernández-García, Y.; Hernández-Aguado, S. (2019). Innovación Docente en Recursos Humanos a través del Aprendizaje-Servicio. Una Experiencia Piloto. RIDAS, Revista Iberoamericana de Aprendizaje Servicio, Vol. 7, pp. 1-16. https://doi.org/10.1344/RIDAS2019.7.1
  • Suárez-Perales, I.; Valero-Gil, J.; Leyva-de la Hiz, D. I.; Rivera-Torres, P.; Garces-Ayerbe, C. (2021). Educating for the Future: How Higher Education in Environmental Management Affects Pro-Environmental Behaviour. Journal of Cleaner Production, Vol. 321, 128972. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.128972
  • SDSN Australia/Pacific (2017). Getting Started with the- Sdgs In Universities: A Guide for Universities, Higher Education Institutions, and the Academic Sector. Australia, New Zealand and Pacific Edition. Sustainable Development Solutions Network – Australia/Pacific, Melbourne. (Edición en Español: Cómo Empezar con los ODS en las Universidades: Una Guía para las Universidades, los Centros de Educación Superior y el Sector Académico).
  • Tabares, S. (2020). Do Hybrid Organizations Contribute to Sustainable Development Goals? Evidence From B Corps in Colombia. Journal of Cleaner Production, Vol. 280, 124615. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124615
  • UNESCO (2016). Formando el Futuro que Queremos. Decenio de las Naciones Unidas de la Educación Para el Desarrollo Sostenible (2005-2014). Informe Final. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000230302_spa
  • Whalen, D.J.; Drehmer, C. (2023). My Favorite Assignment - A Storm Surge of Teaching Innovations. Business and Professional Communication Quarterly, Vol. 86, No. 1, pp. 91-108. https://doi.org/10.1177/23294906231151901