El análisis de imagen como aportación metodológica al estudio de las cerámicas pintadas de la prehistoria recienteCasos de estudio desde el sudeste de la Península Ibérica

  1. Alberto Dorado Alejos 1
  1. 1 Departamento de Prehistoria y Arqueología, Universidad de Granada, España
Journal:
Arqueología Iberoamericana
  1. Izquierdo Egea, Pascual (dir.)

ISSN: 1989-4104

Year of publication: 2018

Year: 10

Issue: 2

Pages: 9-14

Type: Article

More publications in: Arqueología Iberoamericana

Abstract

The objective of this paper is to methodologically explore the application of image analysis to ceramics belonging to contexts from the Late Prehistory of Iberian Peninsula, an analysis whose results can be applied to other samples from different geographical areas. Traditionally, this kind of technique has been used in the framework of rock art paintings or architectural studies, but its potential has led us to apply it to pottery assemblies in order to provide new information regarding the production processes linked to ceramic decoration. Thereby, I consider that the results that have been obtained can be of great help in defining the painting strokes (e.g. iron oxides, iron hydroxides, etc.) through which the different iconographic motifs were configured. Therefore, the application of this technique has allowed us to define, in a more adjusted way, the decorative motifs found on the surface of the analyzed pottery.

Bibliographic References

  • ÁLVAREZ-SANCHÍS, J. R. 2010. La cerámica con decoración a peine, de ‘fósil guía’ a indicador de etnicidad. En De la Región Vaccea a la Arqueología Vaccea, eds. F. Romero & C. Sanz, pp. 293-318. Vaccea Monografías 4. Valladolid: Universidad de Valladolid.
  • DORADO ALEJOS, A., F. MOLINA GONZÁLEZ, J. A. CÁMARA SERRANO & J. GÁMIZ CARO. 2018. La cerámica campaniforme del Cerro de la Encina (Monachil, Granada). Nuevas aportaciones al complejo cultural del Sudeste. En Sinos e Vasos. Junto ao océano e mais longe. Aspectos da presença campaniforme na Península Ibérica. En prensa.
  • EVANS, L. & A. L. MOURAD. 2018. DStretch® and Egyptian tomb paintings: A case study from Beni Hassan. Journal of Archaeological Science: Reports 18: 78-84.
  • FERNÁNDEZ RUIZ, M. 2009. El núcleo rupestre de Sierra Harana (Granada). Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad de Granada 19: 289-306.
  • GOSSELAIN, O. P. 2011. Pourquoi le décorer? Quelques observations sur le décor céramique en Afrique. Azania: Archaeological Research in Africa 46/1: 3-19.
  • HARRISON, R. 1984. Beaker cultures of Iberia. France and the West Mediterranean Islands. En L’âge du Cuivre Européen. Civilisation à vases campaniformes, ed. J. Guilaine, pp. 187-207. Paris: CNRS-CRPT.
  • HERRERA MALDONADO, D. 2009. Analysis of the rock art feline painting in Cueva de la Malinche, Hidalgo, Mexico. American Indian Rock Art 35: 171-183.
  • HONEYCUTT, L. 2015. Motifs 1-9 at Two Early Basketmaker III Sites in New Mexico. Pottery Southwest 31/3: 2-17.
  • LAHLIL, S., W. LI & J. MING XU. 2013. Crack patterns morphology of ancient Chinese wares. The Old Potter’s Almanack 18/1: 1-9.
  • PADILLA FERNÁNDEZ, J. J. & A. DORADO ALEJOS. 2017. Lo que la cerámica esconde: continuidad y cambio social a finales del Bronce y comienzos de la Edad del Hierro en el castro de las Cogotas (Cardeñosa, Ávila). Complutum 28/1: 107- 139.