La mirada de un docentereflexiones sobre la transformación de la Educación Secundaria Obligatoria

  1. Lenguasco Ruiz, David 1
  2. Ávalos Ruiz, Inmaculada 2
  1. 1 a:1:{s:5:"es_ES";s:23:"CDP Ave María Albolote";}
  2. 2 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

Journal:
UNES: Universidad, escuela y sociedad

ISSN: 2530-1012

Year of publication: 2023

Issue: 16

Pages: 157-170

Type: Article

DOI: 10.30827/UNES.I16.28270 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: UNES: Universidad, escuela y sociedad

Abstract

In the present work the reflections of a teacher of Compulsory Secondary Education are presented after having developed his work in the same educational center for 25 years. The reflections are raised around three main axes: legislation, teachers and families. Years of experience allow us to carry out this type of reflection with a perspective capable of considering the evolution that these fundamental aspects have had in the educational field over the years. What is intended is to provide a point of view with the intention of serving other teachers in two ways: the first, to provide the vision of a specific center; The second is to encourage all teachers to carry out reflection exercises on their performance in the classroom, both with students and with their families, always keeping in mind the needs they present and which, like everything else, change over time.

Bibliographic References

  • Carmona, J. C. (14 de junio de 2022). La burocracia quema al profesorado. El correo de Andalucía. https://elcorreoweb.es/opinion/columnas/la-burocracia-quema-al-profesorado-AJ7946839
  • Cataldi, Z. y Dominighini, C. (2015). La generación millennial y la educación superior. Los retos de un nuevo paradigma. Revista de Informática Educativa y Medios Audiovisuales, 12(9), 14-21.
  • Cerezo, P. (2016). La Generación Z y la información. Revista de Estudios de Juventud, 114, 95-109.
  • De Puelles, M. (2008). Las grandes leyes educativas de los últimos doscientos años. CEE Participación Educativa, 7, 7-15.
  • Expansión. Renta por municipios: Albolote – Granada. Autor. https://datosmacro.expansion.com/mercado-laboral/renta/espana/municipios/andalucia/granada/albolote
  • Galera, C. y Mazo, E. (30 de julio de 2016). ¿A qué generación perteneces? 7 cosas que no sabías sobre la población española. Expansión. https://www.expansion.com/economia/2016/07/30/57989f5ce5fdea74068b45e8.html
  • Instituto Nacional de Estadística (2022). IDB37106 - Fecundidad. Total Nacional (1997-2021). https://www.ine.es/uc/EbiFk0cw
  • Maestre, A. B. (2009). Familia y escuela. Los pilares de la educación. Innovación y experiencias educativas, 14, 1-11.
  • Manjón, A. (1905). Discurso leído en la solemne apertura del Curso académico de 1897 a 1899 en la Universidad Literaria de Granada. Escuela del Ave María.
  • Marina, J. A., Pellicer, C. y Manso, J. (2015). Libro blanco de la profesión docente y su entorno escolar. Autor